1

Tråd: VPN-server, VPN-klient

Tjena!

Kommer Dovado 4GR få möjligheten att sätta upp en VPN-server eller köras som VPN-klient? Skulle vara trevligt om det i framtiden gick att köra routern som en openvpn-klient.

2 Senaste redigerad av svenix (2010-09-27 13:24:44)

Sv: VPN-server, VPN-klient

Tror inte det. Dovado har tyvärr i tidigare trådar haft den inställningen att man prioriterar "lull-lull" i form av TellStick, GPS m.m. framför juste nätverksfunktionalitet i form av t.ex. VPN.

I mitt tycke lite synd på en så outstanding produkt vad gäller funktionalitet för mobilt bredband att man inte fokuserar mer på nätverksbitarna...

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2140

3

Jag tycker det är underligt att man har typ 3G-backup som riktar sig mot företag men sedan resten av routern är mot privatpersoner smile

4

Säg aldrig aldrig smile

De har annat fokus men lär inte vara omöjligt att se VPN funktionalitet i framtiden.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

riceri skrev:

Jag tycker det är underligt att man har typ 3G-backup som riktar sig mot företag men sedan resten av routern är mot privatpersoner smile

Vad menar du med att resten är riktad på privatpersoner, nåt speciellt du syftar på?

6

andy78 skrev:

Vad menar du med att resten är riktad på privatpersoner, nåt speciellt du syftar på?

Home Automation, SMS och Position. Visst SMS och Position går att nyttja i ett företag men kanske mest SMS. Då jag hade som mål att köra den på små företag blev jag ganska besviken.

7

menar ni som denna?

http://www.dustin.se/pd_5010108728.aspx

8

G-Man skrev:

menar ni som denna?

Ja lite mera som den, fast den där är kanske lite overkill för ett litet företag smile

9

riceri skrev:
G-Man skrev:

menar ni som denna?

Ja lite mera som den, fast den där är kanske lite overkill för ett litet företag smile

tycker den är underkill för företag iofs wink
tex är det nätadapter till den

10

http://www.mobil.se/articles/Digi-Trans … 69678.html eller denna :-)

11

riceri skrev:

Jag upplever också Dovado som en lite kluven produkt. Å ena sidan den klart bästa 3G-routern på marknaden med överlägset stöd för flest modemtyper och snabba uppdateringar. Å andra sidan den här lite "Clas Ohlson"-aktiga approachen med Tellstick och GPS.

Kanske dags att splitta produkten i två? En lite mer professionell router med stöd för VPN, vlan m.m. Och en lite mer hobbybetonad router med möjlighet till fjärrstyrning via Tellstick m.m.?

12

svenix skrev:
riceri skrev:

Jag upplever också Dovado som en lite kluven produkt. Å ena sidan den klart bästa 3G-routern på marknaden med överlägset stöd för flest modemtyper och snabba uppdateringar. Å andra sidan den här lite "Clas Ohlson"-aktiga approachen med Tellstick och GPS.

Kanske dags att splitta produkten i två? En lite mer professionell router med stöd för VPN, vlan m.m. Och en lite mer hobbybetonad router med möjlighet till fjärrstyrning via Tellstick m.m.?

varför dela på den, sakerna som saknas är en ren programdel att addera.
fler produkter/hårdvara ger högre inköpskostnader samt högre pris, samt högre lagerkostnader host dom säljer den i slutledet.

enklare isf,
få en lista med VPN,Tellstic,GPS,3G,WAN,WiFy osv oh får välja alla eller X antal beroende på licensen som kommer ihop med köpta routern....

cpu m.m. i 4gr klarar rätt mycket.

13

ja, fin prislapp, får många dovado burkar wink
men eran umr klarade -26 grader i vintras utan problem, ihop med E169.

14 Senaste redigerad av Samir (2010-09-27 18:37:06)

Svenix,

Marketing här.

Så länge vi (DOVADO) existerar, så kommer vi alltid utveckla vår firmware vidare. Den är 5 år gammal, and there's no end to it! Vi har en lång lista på features på våran 2010/Q1 2011 roadmap. Det kommer hela tiden nya "bells & whistles", och utan att gå in på specifics kan säga att vi kommer se till att våra routrar kan konkurera på de flesta funktioner som finns där ute på routerkartan.

Se till bara att du är inskriven på våran firmware mailing list: http://www.dovado.com/firmware

Ha det bra!

15

svenix skrev:

Det är därför vi har 3GN vs. 4GR.

Vi matar in alla extra funktioner där det finns kapacitet och hårdvara att köra dem, dvs 4GR.

16

Det vore faktiskt helt underbart med en router som bygger på moduler där man kan avaktivera de moduler man inte vill ha och få bort de alternativen från menyerna om ni förstår hur jag menar. smile

Får vänta och se när VPN-delen är på gång.

17

riceri skrev:

Det vore faktiskt helt underbart med en router som bygger på moduler där man kan avaktivera de moduler man inte vill ha och få bort de alternativen från menyerna om ni förstår hur jag menar. smile

Får vänta och se när VPN-delen är på gång.

synd att jag inte bygger dom då wink

18

riceri skrev:

Det är inte bilar vi säljer!

:-)

19

Kul att  det är lite mer positiva tongångar den här gången!  smile
Och självklart är jag med på Dovados mailing-lista. Har varit sedan jag köpte min UMR för ett drygt år sedan. wink

20

Skulle också bli fantastisk glad om routern kunde köra OpenVPN . Anledningen är att jag skulle vilja kunna nå min Vu+ duo, routerintällningar och PC utifrån fast jag har Telenors krympta mobila bredbandstjänst som stoppar portar.

Finns det ingen enkel Linux-lösning med gammal dator med bara OpenVPN mellan dovado 3G och en switch? Tappar man bandbredd då?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

21

Ställer också mig i kön som väntar på att 4GR ska få inbyggd VPN klient.

För det kommer väl?

22

Jag ställer mig också i kön för VPN.

23

bois skrev:

Inte jag  big_smile  då man kör terminering i något bakomliggande "VPN Pass-through "  cool

24 Senaste redigerad av ruva (2011-09-01 17:45:26)

Provade med Ubuntu Linux i Netbook och satte i en usb-sticka samt abonnemang. Högerklick på trådlös anslutning, IPV4 och dela ut. På med VPN och alla datorer jag kopplade upp mot Netbookens tråslösa kort blev gömda bakom min VPN.

Tyvärr tappar jag DNS titt som tätt även på värden (Netbooken) när VPN är påslagen så lösningen är inte optimal. Det går att tanka men inte surfa.

duz3B4G skrev:
bois skrev:

Inte jag  big_smile  då man kör terminering i något bakomliggande "VPN Pass-through "  cool

Det finns lite lättförklarat att läsa här: http://eforum.idg.se/topic/160703-vad-a … ssthrough/

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

25

ruva skrev:

Provade med Ubuntu Linux i Netbook och satte i en usb-sticka samt abonnemang. Högerklick på trådlös anslutning, IPV4 och dela ut. På med VPN och alla datorer jag kopplade upp mot Netbookens tråslösa kort blev gömda bakom min VPN.

Tyvärr tappar jag DNS titt som tätt även på värden (Netbooken) när VPN är påslagen så lösningen är inte optimal. Det går att tanka men inte surfa.

duz3B4G skrev:
bois skrev:

Det finns lite lättförklarat att läsa här: http://eforum.idg.se/topic/160703-vad-a … ssthrough/

Händer om du sätter fasta DNS'er istället?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!