1

Tråd: Vissa Huawei E398 modem kräver mer power av 4GR eller datorn

Vi har märkt under ett bra tid nu att vissa Huawei E398 modem kräver lite mer ström. Vi kan inte fastslå om det är pga nån specifisk firmware eller produktions batch på modemet, men iaf så kan det nån gång bete sig lite konstigt.

Det är nånting man märker om man använder modemet på vissa datorer eller på 4GR. I datorn kan allting lira bra tills *puff*....ejected device! På routern ser man att den kanske startar om sig; men se till att först jämföra USB port 1 mot port 2.

In any case, går det att lösa på datorn/4GR med användning av ett "Y" kabel, d.v.s. USB kabel med två inmatningar från datorn/routern till modemet för att kunna leverera mera ampere (mer än 0.5A). Det finns också andra sätt, men vi har inte provat/bekräftat dessa (dock andra har), och rekommenderar ingenting tills dess.

En sådan kabel går att hitta på olika ställen, bland annat hos http://www.kjell.com/?item=38016

Tack så mycket

2

Sv: Vissa Huawei E398 modem kräver mer power av 4GR eller datorn

Hej!
Jag har testat med konfigurationen ovan. Summan är att det inte fungerar bättre, ej heller går det att ansluta en längre aktiv USB kabel 5 eller 10m. 4GR hittar inte modemet, i "bästa" fall säger den "card error". Är sannerligen missnöjd med stabilitet och drift av 4GR.
Allt fungerar klockrent om jag ansluter modemet direkt till min stationära eller bärbara dator.

Kommer det komma någon uppdatering vad det gäller support för Huawei E398 ? eller är enda alternativet att byta modem?

Hoppas någon har svar/lösning  på problemet.

/Solen

3 Senaste redigerad av Sam (2011-08-18 07:58:08)

Läs här: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 474#p24474

10m kabel kan du glömma. USB standarden funkar inte med det. Vilken firmware har du på Huawei modemet?

4

Hej
Firmware är 11.209.x, jag ser att jag var lite otydlig i mitt tidigare inlägg.
Jag menade att allt fungerar klockrent även när jag ansluter den 10m långa kabeln till bärbart eller stationärt (med eller utan Y-kabel).

M a o så fungerar det som det skall, om jag inte använder Dovado 4GR :-( tyvärr..... har ju lite fler enheter som jag vill ansluta till internet.

/S

5

USB standarden säger max 5m. Chansa inte för mycket med sånt. Testa alltid först utan nån kabel, och flytta routern istället.

6

Har testat inne i hela huset utan större skillnader.
Även testat ute, (dock sämre funktion är med laptopen) men det är inget alternativ för routern.

Menar du att Dovado 4GR inte kan jämföras med en bärbar eller stationär dator, vad det gäller att hitta USB modemet?
Det enda alternativet som jag ser det är att köpa en utomhus antenn till Huawei E398 och den kostar sannolikt mer än att byta ut routern.

Någon som kan rekommendera en likvärdig router som Dovado 4GR?

/S

7

Får du 4G uppkoppling direkt inne i datorn? Vad får du för signal styrka när du tittar på Diagnostik?

Har du försökt låsa routern till 4G-only läge under MODEM->MODEM SETTINGS sidan? Gör en re-power därefter.

Tack

8

Har testat ALLT... ;-)
Får 4G inne, vet dock inte exakta siffrorna då jag nu sitter på jobbet.
Kollar och återkommer.

/S

9

Hej igen
Igår hade jag 41% mottagning på både laptop och 4GR.

Första kvällen sen jag köpte routern som det fungerade....hela kvällen :-)

Testade nu på morgonen igen, 4G och 100% i mottagning. Kom inte ut på internet och modem och router väldigt varma :-(

Verkar som om jag får byta router för att få det att fungera med Huawei E398 Telenor.

/S