Tråd: Summering TRE bredband MAX
Hej!!
Bor LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ut i skogen med gamla 70-tals koppartrådar som sett sina bäste dagar..........
Hade bredband 8 med bredbandsbolaget, stabilt när det väl fungerade.........men som grannen Ulf utryckte det:
så fort en kråka släppte en fjärt på ledningen så la det av.....
Att bredbandet segade sig ibland kan jag leva med men inte telefonin!!
Kvittade om vi hade Telia eller Ip via BBB, fungerade lika dåligt vilket som!
Lösningen för oss blev en Option Global Surfer + en liten utomhusantenn, omvandlar 3g-telefonin till vanlig signal så
kan koppla in vanliga hemtelefoner, fungerar 100%, inte ett enda samtal har blivit nerkopplat!!!
Ett Tre Vänner abbonemang kopplat till vårat gamla fastnummer 69:- + 49:-
Utrustningen var inte så billig men måste ha en fungerande telefon 2300:- för routern + liten antenn.
Vi använder Internet MYCKET så för oss var det enda alternativet Tre bredband Max, 32 mbit var jag väl införstådd med att jag kunde glömma men ville iaf ha 4-6 mbit så stremning av film o tv i hyfsad kvalite fungerade!
Med routern (Dovado3GN) placerad mitt i huset (MKT tjocka vägger) fick vi 4 mbit dagtid ca 2 mbit kvällstid, tja sådär inte riktigt nöjd.....
Ringde supporten, masten placerad ca 4-5 km ifrån oss rakt söderut, placerad router + modem i ett söderfönster med modemet hängande från en 1,5m USB kabel längst upp i fönstret!
Nu så!!!, 35% signal max 12 mbit dagtid, 3,5 - 4 mbit kvällstid dock instabilt..........hmmmm???
Zte MF680 har ju CRC9 anslutning, funderade och beslutade mig till sist att prova en Funkwerk aktiv antenn då den löste problem med kabellängd och anslutningar och adaptrar!
Signalen gick direkt upp från 35% till 67% och efter finjustering (och kapning av en trädtopp
) så ligger signalen konstant på 80%.
Topp hastigheten är inte bättre men MKT stabilt o bra ligger på 8mbit i snitt samt att nu kan jag även streama HD-film kvällstid!!!
NÖJD!!!!!!
Priset......DYRT..........nästan 5000:- för telefoni o bredband................men så är det när man bor ute i obygden
Ha det alla
Mvh
Claus Jansson, Hallaröd