26

Sv: Totalhänger sig med 5.0.5

Gjorde liknande test som Daspunner idag och resultatet blev att den fungerade felfritt. Nu är jag inte insatt i hur mycket problem andra MBB-routrar har, men att behöva tillämpa extern kyl/fläkt för att få produkten funktionsduglig är ju inte optimalt.  cool

27

Ironsikt nog la min oxå av typ 10 min efter min förra inlägg. Känns dock bättre än vad vissa andra i denna tråd verkar ha då jag ligger på typ 2 dygn mellan mina omstart.
Belastar den dock inte alls hårt då jag endast har den i husvagnen och en laptop som det typ bara surfas på. Känns som om dom borde lösa detta omg snart faktiskt.

28

Working on it.

29

cool Väntar spänt på uppdatering i ärendet från Samir

30

Nu är jag inne på 5:e dagen, online med Tele2 Huawei E398 + 4GR. Den har knappt ens bytit IP en enda gång, iaf inte dem senaste 3-4 dagar. Funkar riktigt bra med Y-kabel, så att modemet får ström från båda USB portar. Vissa E398 kräver mer än 0.5A.

31

Jag kör med e1820 modem och får starta om routern 5-6 gånger vissa dagar, ibland går den tre- fyra dygn isträck utan omstarter.

E367/E398 Telenor/ Dovado 4GR /Tp-link mr3420

32

Nu är jag tillbaka från semestern och ska starta upp Dovadon som stått och samlat damm ett tag. Jag har fått ett ärendenummer hos Dovado och instruktioner så de kan se få en logg skickade till sig när routern hängt sig. Det är i alla fall skönt att veta att man inte är ensam om problemet.
Sedan det kom ytterligare en Appleprodukt hem (iPad) så har jag märkt att t.o.m D-Link-routern kan krångla och totalhänga sig i någon minut. Denna router har gått som en klocka i flera år.

33

Sam skrev:

Nu är jag inne på 5:e dagen, online med Tele2 Huawei E398 + 4GR. Den har knappt ens bytit IP en enda gång, iaf inte dem senaste 3-4 dagar. Funkar riktigt bra med Y-kabel, så att modemet får ström från båda USB portar. Vissa E398 kräver mer än 0.5A.

Jag hoppas att ni inte anser att problemet är löst genom att bara stoppa in en Y-kabel. Det finns flera argument mot denna "lösning":

• Problemet finns på fler modem än E398. Jag själv har ett E367 och har omstarter mer än 1 gång i veckan. Det har även totalt-hängt sig flera gånger. Det tråkiga är att Dovadon står på landet 50 mil hemmifrån, så det är lite långt att åka när den låser sig.

• Det har rapporterats från många användare på detta forum att problemet uppstod i samband med uppgraderingen till 5.0.5. Några har även rapporterat att felet försvunnit när man backat till föregående release. Då borde det finnas en SW-lösning i stället för att backa tillbaks till tidigare release.

• Routern säljs med två USB-portar för att man ska kunna ha modem i en port och något annat, t.ex Tellstick eller USB-minne/disk, i den andra porten.

Jag förstår att det kan vara svårt att hitta denna typa av spontana fel och att det är semestertider, men jag vill i alla fall se ett erkännande och comittment från Dovado att detta är ett SW-fel som ni tänker lösa.

34

Commitment? Tror du att 4GR är en splitterny produkt? Den har funnits i 1 år nu, och vi har utvecklat firmware innan den ens kom ut i butik. Vi har spenderat det senaste 6 månader bara på att införa 4G stöd på den. Vi är commitade, utan tvekan.

Erkännande för vad exakt? Vi jobbar på hela tiden med nya firmware, samt vi vet nu att det är problem med vissa E398 modem, som kräver extra power av portarna. Det här har funnits som utmaning sedan E220 modem (som kräver 0.7A istället för 0.5A). Modemet drar flera Watt verkar det som, och varje port klarar av max 2.5W (5V, 0.5A). Jag har haft min 4GR uppkopplad i 11 dygn med en specifisk Huawei E398 när jag använde en Y kabel. Utan kabeln kom jag knappt igång. Sedan om jag använder någon annan version av Huawei E398, så behöver jag inte ens nån Y kabel. Huawei E398 finns i många olika firmware/hardware versioner. Mycket mer än man tror.

35

Min mening var inte att röra upp några känslor, men det verkar det ha gjort. Tråkigt. Jag pratar om comittment till att lösa det specifika problemet och inte till produkten som helhet. Du pratar bara om E398.

Jag vill bara höra att Dovado förstått att 4GR har fått fler problem med återstarter och hägningar med de "gamla" 3G-modem som även stöddes innan 5.0.5. Det är ju en väldigt tydlig indikation på SW-problem och inte överskridande av HW-specar.

Kan det vara så att SW-ändringen gjort att modemen drar mer ström? Fortfarande SW-problem om det fungerade innan.

Jobbar ni fortfarande på att försöka förstå vad som medfört det förändrade beteendet eller är ärendet stängt i och med att Y-kabeln verkar ta bort symptomen?

36

Disconnects tittar vi på, absolut. Jag har en Huawei E367 hemma igång med 4GR, utan nån Y kabel alls, eller ens Connection Tracker igång. Den håller uppkopplingen. Jag vet inte om det beror på att jag använder en ny intern beta, men jag och mina kollegor har inte upplevt såna problem tidigare som ni beskriver; annars skulle vi inte ha släppt ut 5.0.5. Dom flesta som kör 5.0.5 har inte rapporterat några problem med sånt, och vi vet att majoriteten är nöjda pga antal nedladdningar av firmware 5.0.5 kontra nedladdningar av 4.3.3 samt support tickets som har kommit in. Vi har till och med fått mera downloads av 5.0.5 sedan Juni än vi har fått av 4.3.3 mellan November och Juni. Vilken E367 firmware har du och vilket operatör använder du? Jag själv brukar alltid göra en factory reset efter en firmware uppgradering, samt att testa varje USB port....but maybe that's just me.

37

Jag kör med TRE och har ca 45% signalstyrka och har för det mesta ca 4-6Mbps DL och 1-1,5 UL. Detta är nog delvis begränsat av mitt abonemang.

Tyvärr kan jag inte uppge vilken FW modemet har för det är 50 mil bort och jag har stängt av WAN-access till 4GR. Jag köpte det i en TRE-butik i början av juni och har aldrig uppdaterat det, om det kan ge någon ledtråd.

38

OK, har du en dator du kan logga in på (med t.ex TeamViewer) bakom routern, då kan du logga in. Annars, be någon granne att hoppa in på WLAN och ta reda på det.

39

Vi får vänta tills jag kommer ner nästa gång för jag har stängt av wlan och alla möjligheter att logga in på datorn. Säkerhetsparanoid kanske  smile
Än så länge används routern bara till en PC ansluten med ethernetkabel som samlar in väderdata och lägger upp en web-sida. Jag kommer att koppla in en web-kamera nästa gång jag åker dit.

Finns det kända problem med någon viss FW och i så fall vilken release ska användas iställer? Var hittar jag den?

40

Jag har liknande problem med nedkoppling, omstart och hängningar sedan 5.0.5. Mitt svarta Huawei E182E funkar knappt längre sedan den suttit i 4GR'n större delen av sommaren. Jag misstänker att den kanske blivit överhettad. Jag har flyttat SIM-kortet till mitt privata E367 och då blev speeden bättre och stabilare, men routern krånglar som förut. 4GR'n känns ganska varm, kan kanske bli bättre om jag kör modemet via sladd, har tyvärr ingen här på landet. Nu har jag bytt till min nya TINY istället. Funkar klockrent  smile
Jag tar hem 4GR'n efter semestern så får jag kanske göra ett serviceärende då eller så avvaktar jag utvecklingen på denna tråd, för något knas är det som verkar drabba vissa användare.

41

Kan du vänligen följa det jag skrev här tidigare idag?  Tack: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 211#p24211

42

Sam skrev:

Kan du vänligen följa det jag skrev här tidigare idag?  Tack: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 211#p24211

Jag har gjort reset och det fungerade mycket bra efter det. I alla fall halva gårdagen (söndag) åkte sedan hem från semestern. Jag antar dock att den borde fungera bättre i fortsättningen för det kändes stabilt.
Förlåt att jag inte läste på ordentligt.

43

theSwede skrev:

Jag kör med TRE och har ca 45% signalstyrka och har för det mesta ca 4-6Mbps DL och 1-1,5 UL. Detta är nog delvis begränsat av mitt abonemang.

Tyvärr kan jag inte uppge vilken FW modemet har för det är 50 mil bort och jag har stängt av WAN-access till 4GR. Jag köpte det i en TRE-butik i början av juni och har aldrig uppdaterat det, om det kan ge någon ledtråd.

Är på landet nu och fixar lite för att öka tillgängligheten:
- Kopplat in en Y-kabel
- Kopplat in en timer som slår av spänningen till routern en minut per dygn
- Fabriksåterställt routern och matat in alla inställningar på nytt
- Installerat TeamViewer. Tack för tippset Sam, utmärkt program när man har sin dator långt bort!

Angående firmware på modemet: Jag har 11.807.05.00.00. Är det OK eller ska jag byta till något annat?

44

Have a Coke! :-)

45

Har precis samma eländiga problem med hängande router
och prestanda som dippar, som värst får jag rycka strömmen
var 10-20:e minut.....fick efter mycket om och men routern utbytt
av Dovado, men det har inte gett någon förbättring alls!!
Problemet uppstår mest frekvent vid hård belastning.
Även Wifi går segt med hackande bild då man försöker streama
till TVn.
Jag biter verkligen ihop för att inte skriva riktigt fula ord, så här
kan man inte ha det!!!

Kör med:
Telenor
E367
4GR med 5.0.5

Löses inte detta problem så måste jag skaffa en annan lösning,
något jag tycker vore riktigt illa när man lagt ut en tusenlapp på
vad man trodde var en av marknadens bättre produkter!
TP-Link för 300:- verkar vara betydligt stabilare o bättre.....
Samvetet förbjuder mig ifrån att försöka sälja min 4GR då den
uppenbarligen inte funkar, så 1000 spänn i sjön skulle det bli!

Jag ber Dovado riktigt snällt, ta ert ansvar o lös problemen för
era MYCKET tålmodiga kunder!!!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

46

Kör en factory reset och konfa om routern.

47

Sam skrev:

Kör en factory reset och konfa om routern.

Det gjorde jag när jag uppgraderade till 5.0.5

48

ok, kontakta oss per support mail så får du testa något nytt: http://www.dovado.com/contactsupport

49

Sam skrev:

ok, kontakta oss per support mail så får du testa något nytt: http://www.dovado.com/contactsupport

Gjort!

mvh
Klas

50

Så, nu har jag uppgraderat min 4GR till v5.0.11, får se om det ger någon bättre stabilitet än med v5.0.5 (som vi alla vet är rejält skakig). Kör med E372 (fw rev 11.113.17.30.00) och 3.