1

Tråd: Redundans?

Satt och funderade, skulle vara trevligt med någon form av stöd för hantering av redundans på mobila bredband via t ex 4GR. Alltså, jag har två st USB modem inkopplade, t ex ett via ett Telia abonnemang och ett via TRE, så väljer jag primärt och sekundärt och den som är sekundär tar alltså över så fort den primära går ner. Kanske inte något som är sanslöst viktigt för er som bor i stan, men för mig är det ganska trevligt att ha lite extra säkerhet på landet när uppkopplingarna är lite sisådär.

2

Sv: Redundans?

Du kan få denna funktion med 2 dovadoroutrar, koppla in ett usbmodem i den ena och koppla lanporten till wan på den andra routern, koppla alla dina klienter till router nr 2 och välj att wan port ska vara primär och 3g usb backup.
när din 3g som matas av router 1 på wanporten går ner så tar 3g modemet i router 2 över.

Har dy mycket problem på landet, är det lika kasst med båda dina 3 operatörer du tänkt köra?

3

Låt andra routern vara DOVADO TINY i så fall. Enkel USB port med egen power switching som extra redundans.

4

Hm, tänkte inte på det med två routrar, smart faktiskt. Men det blir lite av en ganska otymplig variant tycker jag. Men helt klar fungerande, eftersom jag har 3 NAS för närvarande och ett gäng klienter inkopplade via externa switchar så vill man ju att allting består när den "byter", synd bara att funktionen inte stöds direkt i en router, så man bara kopplar in två USB modem. Det händer att Telia går ner och då är mitt 3 en bra backup.

5

kanske enklare att ha den i en separat sticka och byta manuellt?

6

Ja, men då är vi där igen, det är just det att det ska göras manuellt, man kanske håller på med nedladdningar eller uppladdningar och låter dem sköta sig själva, och har ingen aning om att uppkopplingen gått ner av någon anledning, då vore det skönt att veta att man har dubbel säkerhet och slipper tänka på det. Men som sagt, det går ju att uppnå med två routrar.

7

Frågan är om det inte blir ett litet avbrott när den failar över.

8

Åter igen smile

Tre år på nacken men samma princip fortfarande. Bara byta ut UMR mot någon nyare modell.

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=586

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!