1

Tråd: Bryter anslutningen

Jag har införskaffat 2 st Dovado 4gr där den ena har en Huawei 1820 sticka och det andra har en icon 0505 sticka. De fungerar ganska så lika båda routarna så att internet kopplingen bryts lite nu som då (men inte lan anslutningen till datorn och jag har fortfarande samma IP adress efter att det händer). Det kan handla om sekunder emellanåt och det är lite påfrestande. Båda routrarna har den nya programvaran i sig och båda stickorna har den nyaste programvaran. Jag har skrivit in ip adresser i connection tracker ifall att det var det som spökade, men fortfarande är det samma.

Några förslag på hur jag skall få det att fungera klockrent? En kopmpis har en dovado umr och hans har aldrig några sådana problem!

2

Sv: Bryter anslutningen

Kolla i denna tråden om det är samma problem som du har.

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

3

Nej, jag kan inte säga att det är samma. Båda routrarna svara nog och de är helt i skick, utan de "tappar" internet kontakten för någon sekund (jag kan se i loggar att kontakten har varit bruten, men vid vanlig surfning märks det knappt), dvs de har inte samma stabila linje som en vanlig adsl linje eller som min kompis umr dovado. Jag har testat både 4.3.5 och 4.3.3 samt 4.2.5 med samma resultat.

4

zyberdude skrev:

(jag kan se i loggar att kontakten har varit bruten,

Hej!

Får man fråga vad det är för typ av "loggar" du har skapat? Typiskt en grej jag själv velat ha en längre tid..

mvh
Benny

5

Har exact samma problem med min E1820 signal indikatorn börjar blinka och kontakten är bruten, ingen reset av 4GR behövdes för de var bara å "connect" igen så börjar de funka igen..jobbit i längden. detta hände med 4.3.5 firmwaren, där funkade wifi kontakten men mina maccar bra  nergraderade till 3.3 så funkar kontakten bra men med denna firmware så är de ju problem med wifi.n/Intel mac.

6

Bennybåge skrev:

Hej!

Får man fråga vad det är för typ av "loggar" du har skapat? Typiskt en grej jag själv velat ha en längre tid..

mvh
Benny

Kör ett linux program i linux servern hemma, och när jag senare kontaktar servern hemma loggas jag ut och in. Bryggar jag däremot mobila bredbandet i min bärbara till lan kortet och ansluter, fungerar det perfekt! Därav måste det vara någonting i dovadon som inte fungerar klanderfritt!

7

jag har köpt 2st 4GR och en UMR sedan tidigare och orkar bara inte lägga ner så mycket tid för att få dessa att fungera :-(
Nu har jag köpt en TP-link för några hundralappar som funkar klockrent och det är bara att plugga i mina olika modem och det funkar, så tycker jag det ska vara.
/Kenneth

8

Har man lagt ut ca 110 €/st för en 4gr så trodde jag verkligen att det var värt pengarna... Men det ser inte så ut just nu...

9 Senaste redigerad av Aries68 (2011-05-03 20:11:00)

Ändå känns inte pengarna på långt när så bortkastat som den tid och svordomar man lägger ned på sena kvällar med huvudvärk och ständiga evighets långa omstarter och reseter och uppgraderingar och nedgraderingar. Med en UMR som oftast fungerar, en 4G som fungerar ibland och en 4G som aldrig fått kontakt med modemet ger jag upp.
Det var mina webkameror och väderstation jag ville lägga ned tiden på, inte på att få kontakt med internet :-(
/Kenneth

10

Kommer detta fixas snart? Jobbar Dovado på detta? Någon som vet??

Har Dovado 4GR och Huawei-modem + Telenor. Måste dra ut strömkabeln ur routern flera gånger per dag... Väldigt irriterande!

Finns ju bevisligen en drös med folk som har exakt samma problem.

Dovado?

11

Dom jobbar på det,
Jag har mina gissningar på orsaken.

12

Hej!

Lyfter tråden i undran om det händer nåt på den här fronten?

Har samma bekymmer som många här ovan..

Jag köpte den här för att ha i båten under sommaren men den funkar verkligen dåligt, tappar kontakten hela tiden med internet och när den väl har kontakt är den mycket långsammare/lägre signal än om jag sätter modemet i datorn.

Nu va ju vitsen att den skulle serva alla enheter i båten(datorer/ipad/telefoner) via ett modem(telia+Huawei 1820),
men som det är nu är det helt värdelöst.

Vet ni om det är en lösning på gång eller ska men köpa en enhet som faktiskt fungerar så man inte blåser hela sommaren på att vänta.?

M.V.H
Micke

13

@mloren,

Testa att y-koppla usb-portarna, dvs så att modemet matas av båda usb-portarna. Hade samma problem tills jag testa det detta och hittills fungerar det klockrent. Verkar vara att 4gr inte klarar av att mata 5 Volt 0,5 A.

/ jiba

14

jiba skrev:

@mloren,

Testa att y-koppla usb-portarna, dvs så att modemet matas av båda usb-portarna. Hade samma problem tills jag testa det detta och hittills fungerar det klockrent. Verkar vara att 4gr inte klarar av att mata 5 Volt 0,5 A.

/ jiba

samma problem här, och det med en kort y-kabel
skulle ha den i husbilen under sommaren men fungerar verkligen dåligt.
Har provat med två olika modem men med samma resultat, ibland kopplas anslutningen ner helt och ibland startar dovadon om

I datorn går det både stabilt och fortare   hmm

15

Har samma problem anslutningen bryts, det tappat internetanslutningen, idag tappade den wlanet och startade han se att hela routerns lysdioder lös upp en sekund.
Jag har bytt från 3Gn till 4GR pga 4g och upplever den sämre det är ofta man har 2 - 3 mbit på 4 g och när man bryter strömmen så kommer det tillbaka  då ligger man runt 35 - 40 mbit tills det sker igen.

Det är för mycket problem med 4GR

16

2-3Mbps? Kör du WLAN när det inträffar? Om så, starta om WLAN på din dator först innan du tänker på att starta om routern. Och det är så att vissa Huawei E398 modem behöver lite mer ström för att behålla stabiliteten. Du kan prova med en enkel Y-kabel så att modemet får strōm från båda USB portarna. Jag hade liknande restarter tills jag satte in Y kabeln. Nu är det 4 dagar utan att ens ha gjort en enda redial!

17

Sam skrev:

2-3Mbps? Kör du WLAN när det inträffar? Om så, starta om WLAN på din dator först innan du tänker på att starta om routern. Och det är så att vissa Huawei E398 modem behöver lite mer ström för att behålla stabiliteten. Du kan prova med en enkel Y-kabel så att modemet får strōm från båda USB portarna. Jag hade liknande restarter tills jag satte in Y kabeln. Nu är det 4 dagar utan att ens ha gjort en enda redial!

Hej.

Ja det är med WLAN, jag ska prova att starta om datorn nästan gång det sker.
Är det  lika mycket problem med Tiny?

18 Senaste redigerad av Micke (2011-07-31 10:44:25)

Sam skrev:

Jag hade liknande restarter tills jag satte in Y kabeln.

... och din "TellStick" ligger nu på hyllan?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19

Känns lite som att meningen med 4 GR försvinner om man inte kan använda dess extra funktioner.
Har det konstaterats att detta är en definitiv lösning på problemet eller lindrar det bara symtomen.

Det märkliga är att jag hade inte dessa omstarter med min 3GN och den har bara en usb port.

20

Kanske lite långsökt....men kan det vara en för klen "Power Supply" som inte alltid orkar med att driva routern?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

21

Att löda ihop + & + på usb portarna i umr löste problemen med andra modem i UMR.

Då funkade tex e220 och tellstick.

22

Min nätverksradio tappade Internet och fick Buffra upp
nästan en gång i minuten, bytte kanal i routern och har nu inte tappar på en timme.
mad
Hoppas det löser någons problem...