Tråd: Totalhänger sig med 5.0.5
Nu är mitt tålamod slut. Jag orkar helt enkelt inte längre med Dovado-routern och den kommer bli förpassad till förrådshyllan.
Anledningen då? När jag köpte routern la trådlösa nätverket ner och det konstaterades fort här på forumet att det var problem med iOS-prylar. Sedan kom nya firmware-uppdateringar som skulle fixa problemet, men icke då. Man ägde en router som behövde startas om ett par gånger per dygn. Den gamla routern däremot, D-Link DIR-635, har tuffat på i många år nu och jag kan inte minnas att den hängt sig överhuvudtaget.
Plötsligt hände något. Dovado-teamet släppte en lyckorus-bomb; version 5.0.5. Inte nog med att iOS-problematiken skulle vara löst, nu kan man även koppla in en hårddisk i routern och få en NAS. Det kan ju inte bli bättre, Tellstick och NAS. Nu har jag kanske världens bästa lilla hemma-router. Jag körde in 5.0.5 på direkten när den kom. Överlycklig så fungerade precis allt, iPhones rullade på, jag testade med en 2,5"-HDD och den skuttade igång på direkten. Man var i lyckorus.
Men... Efter lite mer än ett dygn började problemen hopa sig igen. Nu är det inte bara iOS-prylar som inte fungerar. Hela internetuppkopplingen har hängt sig och routern likaså. Startar jag om routern på brytaren kan jag logga in i routern. Där ser jag min IP-adress från bredbandet, men har ändå ingen åtkomst till internet. Testade att koppla in D-Linken igen och allt fungerade med en gång. Tillbaka med Dovadon och det är lika dött som innan. Loggar jag in i routern och väljer Restart så fungerar allt igen en stund, mellan någon timme till ett dygn.
Jag har även testat att köra en Factory reset på routern, lägga in 5.0.5 igen och konfigurera om, men det blir lika igen efter något dygn. Det enda jag reagerar på är att routern känns varm. Jag stängde av routern så den fick vila ett par timmar. Sedan testade jag igen. Allt fungerade fint i 6-8 timmar (har ingen bättre uppföljning) innan det var samma problem igen. Inte ens prylarna som är inkopplade med kabel fungerar.
Min setup består av följande:
- ADSL-modem (Glocalnet. Använder alltså inte 3G/4G överhuvudtaget)
- Dovado 4GR med 5.0.5
- Tellstick (USB2)
- 2,5" HDD, NTFS-formaterad (USB1)
- D-Link DNS-323 NAS (CAT5)
- Popcorn Hour A100 (CAT5)
- Canon MP620 (Wifi-skrivare)
- 2 st bärbara Win7-datorer (Acers med Atheros AR5007EG och AR5B93)
- HTPC med Win7 (D-link DWA-140)
- Squeezebox Radio
- Squeezebox Duet
- 2 st iPhone 4
- 1 st iPod Touch 2:a gen
När jag upptäcker att det inte fungerar är på morgnarna eller när jag kommer hem från jobbet. Då har inte många av prylarna varit aktiva.
Det är tråkigt att behöva ge upp en sådan mångsidig router som Dovado 4GR kan vara, men när den inte ens klarar av att vara en kabel-router så blir jag uppgiven. Nu kör jag med D-Linken igen helt utan problem, vecka efter vecka, månad efter månad. Det enda jag saknar är Tellsticken som var anledningen till att jag från början köpte Dovadon.
Som tur är har jag kunnat avråda 8 st kollegor och kompisar att köpa sig Dovado-routrar eftersom många rådfrågar mig vid prylköp.
MVH, Anders