Tråd: 3G-delning via PC
Jag har ett behov av att sätta upp en miljö där en 3G-anknytning ska delas med andra datorer. Inget unikt i det kan tyckas och svaren kan bli "skaffa en 3G-router" eller "använd ICS på den dator som har 3G installerat". Men, dessa två varianter är inte intressanta utan jag vill ha ett internt nätverk som ser ut som ett "vanligt" ADSL-nät med den skillnaden att "modemet" som ger ADSL-uppkoppling är ersatt med en PC och en 3G-dongel. Se bild inlänkad nedan för en grafisk vy över önskad konfiguration.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=091201192936P9115
Några förklaringar till bilden:
A1 - Internet-/ADSL-port på trådlösa routern
A2 - Trådburen NIC i datorn som ska agera "ADSL-modem" via 3G (ADSL används givetvis inte i 3G-sammanhang och "modem" är inte rätt benämning när det handlar om ADSL, jag bara använder terminologi som ibland används för att skapa en förståelse för vad som menas).
A3 - 3G-dongel ansluten till datorn via USB som sedan ansluter till internet
För klienter på nätet så ska det alltså se ut och fungera som om man hade en ADSL-burk ansluten till den trådlösa routern.
Jag har läst på forumet (samt sökt på nätet) men inte hittat något som passar beskrivningsmässigt och har jag mot förmodan hittat något som verkar gångbart så länkar det till sidor som inte finns längre alternativt att det omnämns guider men det finns inga referenser eller länkar till dessa.
Datorn som ska agera "3G gateway" behöver inte nå resurser på insidan och kan köra Windows eller Linux.
Jag tar tacksamt emot förslag på hur det hela sätts upp på bästa sätt.
Bra att veta i sammanhanget är att detta inte är något som ska nyttjas i löpande användning utan bara i test-syfte, alternativt som backup för ADSL-anslutning som normalt nyttjas.
Tack på förhand!
MVH/ Jonas