Jag fick fyra pinnar över hela området som jag prövade på, inomhus någon gång tre. Farten som max 27 mbit/s,oftast 9-15. inga fem pnnar ens i mastens näromåde, men nu är signalstyrkeangivelse knepigt med wcdma och LTE. Hur hittade du diagnostik? Jag letade i Telias programvara men fann inget.
Masten i Stora Rör på Öland är ännu i nte rapporterad som igång av Telia men oaktat detta så funkadedet mycket bra. Räckvidden är mycket större än jag trodde, också genom tät lövskog. Det är möjligt att modemet alternerar mellan 2,6 GHz och 800 MHz, det går inte att se. Bäst var att köra 4G enbart, då riskerar man inte att det låser på 3 eller 2 G.
Använde strömmande Svtplay, allsång på Skansen och körde runt med bilen och kollade hos diverse grannar och bekanta, funkade fint över allt, modemet bröt aldrig allsången. På var lokal testade jag även med tptest.se. En km bort med enbart skog emellan fick jag 22 mbit ned och 7 upp, men där är en glänta på 30 meter i riktning mot masten. Hypotesen blir då att fritt framför dongeln är viktigt även om det i övrigt är en massa hög skog. Så beter sig även 450.
Stort lyft jämfört med det svaga 3G vi varit hänvisade till. Plötsligt finns en marknad för hundratals modem även på en liten ort. Skulle dock inte köpa ZTE modemet för eget bruk även om det är OK för stationärt trådlöst bredband om det funkar vid test på avsedd plats. Inväntar modem med antennanslutning, då bör effektförbrukningen och värmeutvecklingen minska och modemet bli användbart även på längre håll och i knepiga lägen. Ett till aber är att jag inte fick det att funka med lång USB kabel. Från tidigare försök vet jag att olika modem klararlånga kablar olika, Sierra U309 mkt bättre än Huawei E169. Har dock inte testat med inlineförstärkt kabel som finns bl a på netonnet och media markt. Fem meters usb kabel bör modemet klara. Med usb 309 och flera seriekopplade inlineförstärkta kablar kom jag upp i 20 meter.
Modemet bör hänga fritt, liggande på ett träbord verkar det bli för varmt och då rapporteras att enheten ej kan hittas. En annan windows 7 laptop, HP, gick det inte att få modemet att funka på.
F-secure rapporterar att zte filen mcserver.exe försöker stänga av två funktioner i F-secure, nämligen spam control fss coe pl x64.exe och fsm32.exe. Skumt.
.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.