1

Tråd: Varm router

Har märkt att min 4GR (som för övrigt fungerar klockrent nuförtiden) blir extremt varm. Funderar på att såga upp lufthål i det lila locket och klistra på kylflänsar på chippen. Kan det vara en bra idé eller är jag en idiot som skall låta bli att pilla på sådant som fungerar? Garantin har antagligen ändå gått ut, så den biten är oväsentlig...

2

Sv: Varm router

Bör kunna operera med högre tempen utan problem. Hade du haft problem så kanske de hade varit smart med lite kylning. Men jag tycker du ska låta den vara.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Jag mätte med en ir-termometer på min dåliga Dovado-router och hade 51°C på undersidan och 45°C på ovansidan. Då kan man nog räkna med kanske 55°C bland kretsarna. Sedan dess har jag ställt upp den på små klossar så den inte ligger så nära bänken, men det hjälpte inte nånting. Temperaturen är lite lägre, men jag har fortfarande problem med den.

Nu sitter jag med en 1000kr-router som är så fruktansvärt dålig att den inte går att använda till något. Ska man ha den som dörrstopp som någon tipsade om eller vad kan man göra med skräpet?

För snart en vecka sedan skickade jag in mail till supporten efter uppmaning av Sam här på forumet. Direkt fick jag en autoreply att de tagit emot mitt mail men sedan dess har det varit dö-tyst. Under tiden kör jag med min gamla D-Link-router som går som en klocka med precis samma utrustning förutom Tellsticken.

Om någon är intresserad så är adressen till min problemtråd här på forumet http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3051

4

jag har kollat på tempen åxå på 4gr och 4gn, båda blir skapligt varma.

men den interna cmos kretsen klarar 130grader internt, men det äter livslängd.
kondensatorer som sitter monterade i anslutning till de varma ic kretsarna tar betydligt mer stryk är ic kretsarna.
det som kan strula med varma ic är krasher.

jag har provat att "nödkyla" 4gr med flytande kylmedium för att se om det blev stabilare, men icke, problemen som fanns då lär komma från programvaran.

så vill du få ökad livslängd på routern ~10år så montera små dimm kylare på cpu som är helt okyld nu, samt div småkretsar.

mina mätningar är utförda i vanlig rumsvärme ~20grader.

jag kan mäta på min med locket av med it termo inne i lådan.

5

Tror att värmen är ok men Ventilhålen fr små det luktar lite elektronikbrand, men visar den 55 grader så är det inga problem.

Min har fungerat bra i 1 år.
Dovado 3GN

6 Senaste redigerad av Micke (2011-07-09 08:01:07)

Min anläggning utan värmeproblem:

http://img690.imageshack.us/img690/5973/maskineriet2.png

Från vänster -->
1) Triax DVB-T box (enbart fria TV-kanaler!) som strömmar till/från...
2) Slingbox som strömmar till "Plasman" och till/från...
3) UMR (inkl. Tellstick) som strömmar till/från PC, Laptop och...
4) Funkwerk-vagga som innehåller Sierra 306 och temperaturgivare.
5) Digital timer för automatisk omstart UMR (används när jag reser bort!)
6) Nexa för SMS-restart av Triax, Slingbox och IPCam...ibland samma problem som med UMR.
7) Borstlös fläkt som kyler modem, UMR, Slingbox, Triax och div. power-adapter.
8) Universal Thermostat (aktiveras nu vid 42°C och slår av vid 35°C) ström till...
9) Varvtalsregulator för fläkt som bara behöver blåsa lite lagom!

Meningen är...så fort någon utifrån är i Slingboxen för att titta på SVT:s "många" fria kanaler, blir modemet varm och sätter numera igång fläkten som sedan kontinuerligt kyler hela "maskineriet"...det funkar och är även tyst som (med) "fan"  wink

Ps.:
Jag är mest rädd om slingboxen -> http://www.youtube.com/watch?v=YCSNWi3U … re=related
...och modemet -> http://www.telusmobility.com/en/QC/sier … le07.shtml

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

Hittade billiga kylflänsar på Inet (99:-), testar att limma på dem. Tänker dessutom plocka fram Dremeln och skära lite. Det kan ju knappast skada... smile