1

Tråd: Stora uppkopplingsproblem 3G + 4G

Hej allihop,

Hoppas någon här kan hjälpa mig med ett stort problem jag har med min internetuppkoppling:

Jag införskaffade en Dovado 3GN och Telenor 4G mobilt bredband för ca. 3 månader sedan.
Den första månaden fungerade allt bra men de senaste två månaderna har det bara varit strul.
Problemet är att oavsett om jag använder 3G eller 4G så slutar min internetuppkoppling att fungera efter allt från 30 min till 3 timmar. Det hela är mycket oberäkneligt.
Då internetuppkopplingen slutar fungera så står browsern bara och "tuggar", dvs jag får inget felmeddelande om att internetuppkoppling saknas. I Dovado-routerns interface står uppkopplingen fortfarande som "Connected". Det hjälper inte att koppla ner modemet och sedan koppla upp igen utan det enda som hjälper är att starta om hela routern. Då börjar det fungera igen i allt från 30 min till 3 timmar.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Lite om mitt nätverk, mina inställningar och vilka åtgärder jag själv testat:
- Jag har testat att köra modemet i både 3G only, 4G only och Auto.
- Jag har testat med Connection tracker både på och av.
- Jag har många devices på mitt nätverk, så som spelkonsoler, datorer och mobila enheter, alla får åtkomst till routern och IP-adress som vanligt och alla tappar internetuppkopplingen samtidigt.
- Jag har provat att ringa Telenor många gånger och varje gång har de gjort "reset" på min uppkoppling, utan något resultat.

Som sagt, om någon har något tips vore det MYCKET uppskattat.

Tack.

2

Sv: Stora uppkopplingsproblem 3G + 4G

Kan vara så att Telenor drar igång 900-bandet.

Har du märkt någon skillnad i hastighet (med modem i datorn), och skillnad i 4G signalstyrkan i routern?

Har du också testat annanstans än hemma?