1

Tråd: Onlinespel och 4GR

Jag har en tonåring hemma som börjar bli lätt frustrerad. Vi har en längre tid hållt på att felsöka varför Heroes of Newerth inte går att spela genom 4GR:en. Han har under en längre tid spelat genom vår långsamma ADSL-anslutning. När 5.0.5 dök upp för 4GR tänkte jag att äntligen kan jag kasta ut det gamla ADSL:et, men det verkar inte så. Jag har fått det mesta att fungera genom 4GR (7-8 PC, VPN, diverse androider, NAS mm) men inte Heroes of Newerth via kabel. Det konstiga är att fungerar att köra över WLan...

Vi har testat att aktivera UpnP utan resultat, öppna de portar som behövde öppnas, sopat datorn och bytt operativsystem (nu Win7 Ultimate). Det var när vi testade att installera spelet på en Laptop som vi insåg att det fungerar att köra via WLan men inte via kabel. Och när det fungerar med WLan så används ingen portforwarding. Jag vill ju dock att det skall fungera på sonens workstation så Wlan är ingen option.

Några tips?

10 PC genom E398

2

Sv: Onlinespel och 4GR

Hej!

Registrerade mig för att posta om mitt liknande problem, men nu ser jag att jag inte är ensam. Är not bäst om vi håller oss till en tråd.

Har även införskaffat 4gr för att använda ihop med mitt 4g nät. Allt utom just onlinespel fungerar strålande.

De spel jag prövat och som ej fungerar är Bloodline Champions samt League of Legends. Båda fungerar fint utan routern dvs med e398 dongeln direkt in i datorn. Även jag kör med kabel mellan stationära datorn och modemet.

League of Legends startar någorlunda normalt, hävdar dock att connection failed pga firewall när det laddas upp men ansluter vid retry. Inne i spelet så blir jag disconnectad efter runt 30 sekunder. Har dock fin ping när jag väl är inne, runt 50ms. Går att reconnecta men blir disconnectad nästan omedelbart efteråt. Verkar som något inne i routern blockerar till en viss del.

När det gäller Bloodline Champions så går det inte att se tillgängliga spel alls, dvs går ej ens att starta.

Har prövat det mest som jag kan komma att tänka på, forwardat alla portar som spelen använder, enablat upnp, rebootat dator och router x antal ggr. Även testat att disabla firewallen inne i windows utan resultat. Har prövat wlan med olika laptops men har samma problem på dem.

Känns ju spontant som att felet ligger hos routern då det fungerar utmärkt att spela om jag kopplar modemet direkt till usb-porten.

Någon som har haft liknande problem och löst dem eller är detta ett känt problem med routern?

Oerhört tacksam för hjälp!

3

Bra, nu är inte heller jag ensam ;-). Jag kan inte heller tro att felet ligger någonstans än i routern.

10 PC genom E398

4

Blir helt tokig på detta, har försökt flasha om routerns firmware nu också men utan resultat. Så irriterande, tror jag har försökt med allt nu.

Skrivit till deras support och fått svaret att de vidarebefordrat till deras rnd sektion, får se om det kommer en firmwareupdate snart som löser detta. Vore ju galet skönt.

5

+1

Från en lekmans perspektiv får jag intrycket av att routern, med gällande firmware, har något fel med port forwarding. Har även öppnat portar till andra program som funkat felfritt i förra routern.

Allt som inte kräver att man öppnar portar funkar iaf kanon för mig...

6

Ja Modrax, jag har samma känsla. Jag har dock lagt ner det hela ett tag, orkar inte rota mer i det men orken kommer nog snart tillbaka. Jag kan inte heller nå routern utifrån men det kan nog vara "sbt" .....

10 PC genom E398

7 Senaste redigerad av Markus L (2011-08-01 12:30:28)

Försöker återskapa era problem men det fungerar för mig. Har ni alla E398 (och Tele2?)? Vilken firmware på E398?

8 Senaste redigerad av Finnaithe (2011-08-01 22:09:46)

E398 (11.209.03.01.56) och Tele2.

Tänker fabriksåterställa routern vilken dag som helst för att testa om det hjälper. Har också problem att nå routern från internet men jag har inte grottat så mycket i det än.

10 PC genom E398

9

Hej igen,

Testa att först se till att UPnP är avstängt i Windows och sedan göra en reset på routern. Testa sedan att spela utan att ansluta någon annan enhet eller göra någonting annat först.

Någon skillnad?

10

Hej!

Har också firmware 11.209.03.01.56 på min E398 samt Tele2. Har en case (ticket 2011070610000222) som dock verkar avstannat, beskrev mina problem och de har sagt att de skickat det till deras RnD sektion men inte fått någon mer info sedan ett par veckor.

Har testat att stänga av UPnP i windows och kört en factoryreset och sedan försökt spela men det går inte heller. Samma sak på annan dator på nätverket.

Något annat jag kan testa?

11

Markus L skrev:

Försöker återskapa era problem men det fungerar för mig. Har ni alla E398 (och Tele2?)? Vilken firmware på E398?

E398 (FW 11.209.03.01.56) och Tele2. Administrerat från Max OS X, men antar att det kanske inte är relevant. Kört med och utan UPnP, med portar öppna och stängda etc. Spelet som inte kom vidare var Call Of Duty Modern Warfare 2, däremot funkade inloggning till PS network & dylikt.

Har haft andra program som inte fungerat heller som krävt öppna portar, så jag misstänker fortfarande att port forwarding inte är helt 100.

12 Senaste redigerad av Markus L (2011-08-11 13:45:30)

Hej allihopa!
Vi har lokaliserat problemet till Tele2:s 4G-APN men jag kan inte lova någon tidsplan eftersom lösningen antagligen kommer involvera Tele2.

13

Markus L skrev:

Hej allihopa!
Vi har lokaliserat problemet till Tele2:s 4G-APN men jag kan inte lova någon tidsplan eftersom lösningen antagligen kommer involvera Tele2.

Låter intressant. Oavsett utfall får du gärna hålla oss underrättade om anledningen. Alltid intressant och veta vart man ska rikta hagelbrakaren.  lol

14 Senaste redigerad av Finnaithe (2011-08-11 19:02:31)

Låter lovande, men man kan ju undra varför det verkar fungera via Wlan om problemet ligger i APN:et?

10 PC genom E398

15

Japp, hoppas verkligen det kommer en lösning nu i veckan. Konstigt att det funkar för dig på wlan, för mig funkar det inte alls, varken på wlan eller lan.

16

Hej!

Jag sitter med exakt samma problem.

Jag får koppla ut modemet E398 ur min 4GR och köra direkt genom datorn om jag skall spela LOL.
Har kollat så jag kör rätt pf osv...

Mycket frustrerande. Hoppas ni hittar en lösning på detta snart.

modem firmware: 11.209.03.01.56
4GR : 5.0.5

17 Senaste redigerad av miclj (2011-08-23 15:10:18)

Hej..

Jag har också problem med portforwarding.. försöker ansluta med fjärrskrivbord mot en dator som står på mitt nätverk..
det fungerar fint när jag kör internt, men när jag ska ansluta utifrån så är det stopp..

har öppnat portar som krävs..

jag kör med adsl modem, inte någon 3g..

*4gr 5.0.5*

18

Bump!

Börjar bli riktigt irriterande att behöva ändra hela nätverket varje gång man skall spela online?

Är det Tele2 som inte stödjer Portforwarding på APN:en????

19

truecaine skrev:

Bump!

Börjar bli riktigt irriterande att behöva ändra hela nätverket varje gång man skall spela online?

Är det Tele2 som inte stödjer Portforwarding på APN:en????

T2 stöder pf, men om du använder samma subnät som dom så blir det problem.

20

Ja seriöst det börjar bli riktigt segt detta att stänga av hela wifin i huset när det ska spelas. Väntat på en lösning i snart tre månader nu, det borde väl inte ta såhär lång tid för att ordna?

Vad har ni för timeplan för att lösa detta, vore bra om jag ska hålla ut eller skicka tillbaks den och se efter andra företags lösningar istället.

21

Jag har reggat ett case angående detta hos dovado...återkommer när jag får feedback.

22

Tjo alla!

Detta problemet är nu löst och det fungerar fin fint med lol nu!!

Jag fick en beta på nästa firmware.