1

Tråd: IP-Telefoni

Hej!
Vad krävs för att kunna köra IP-Telefoni (utan problem?)

Idag har jag ett Tele2 abonnemang (<2Mbit)
Dovado UMR router.

//Jan

2

Sv: IP-Telefoni

det funkar med detta.
enda haken är upp-hastigheten.

jag kör tex flera UMR+siemens A580ip+tele2 = funkar bra.
modemet jag föredrar är huawei 1750 pga 2mbit upp hastighet = bra till voip/sip.

ställ 580 telefonen på LÅG bandbredd för bästa funktion.

3

Vilka problem kan uppstå? (eko? samtals dippar? eller...)
Vad ska man kolla extra noga när man testar?

Spelar IP-telefonilevrantör någon roll?
Dvs. Har jag Internet från Tele-2 bör jag välja ip-telefonitjänst från dem
(för att få den stabilaste/säkraste funktionen)?
Är risken stor att man hamnar mellan stolar om det inte är samma Internetleverantör som ip-telefoni leverantör?
dvs. Internet Tele-2 och leverantör Megaphone, Cellip eller....

eller är det bättre / säkrare att gå på någon komplett lösning från tex. NET-1?

Tips på billig/bra IP-telefonileverantör?
(Har stött på en del avarter när det gäller kvalité, men inte kunnat reda ut varför)

//Jan

4

Spontant, jag föredrar att ha iptelefoni via leverantör obunden av min internetleverantör. Jag kan byta leverantör av bredband, utan att min telefoni påverkas. Och tvärtom. Jag kör phonzo, och är nöjd med deras tjänst.  Cellip har också fungerat bra.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

5

Ljungdahl skrev:

Spontant, jag föredrar att ha iptelefoni via leverantör obunden av min internetleverantör. Jag kan byta leverantör av bredband, utan att min telefoni påverkas. Och tvärtom. Jag kör phonzo, och är nöjd med deras tjänst.  Cellip har också fungerat bra.

Det är ju det bästa, men om funktionen inte blir bra?
(det ekar, samtalet "klipper" när man talar, samtalet kopplar ned efter ??minuter eller...)
Först ringer man och klagar hos IP-telefonileverantören, de försöker fixa något.
Efter X-st samtal säger de att vi har haft problem med just din internet leverantör...
Man ringer till Internetleverantören, de säger att problemet ligger hos ip-telefonileverantören.....

Vem vänder man sig till då?

Är det ingen som har upplevt problem som inte gått att fixa?
Är det SIP- som gäller?

//Jan

6

Phonzo är bra om man vill testa lite utan att binda upp sig på månadsavgifter. De har ett abonnemang "Phonzo Cash" som fungerar som ett kontantkort där man sätter in pengar i förväg och sedan ringer upp dem. Inga månadsavgifter.

Phonzo brukar funka ganska bra. De har haft några kortare driftavbrott under vintern, men i stort sett funkar det bra.

7

Siemens Gigaset A580IP kan verkligen rekommenderas. Eller Gigaset S685IP om man vill ha egen inbyggd telefonsvarare och blue tooth. Bra mycke bättre ljudkvalité än både head-set eller ATA-box.

Jag har ett telefonnummer från Phonzo.se som fungerat bra via en Dovado mot både svenska och utländska mobila bredband. Jag kan dessutom svara på mitt svenska hemtelefonnummer via internet IP-telefoni även om jag inte är i Sverige, utan kostnad för mej och utan extra kostnad för den som ringer till mej. Man ringer oxå gratis till andra Phonzo abonnenter, var i världen man än befinner sig.

Med min Gigaset dirigerar jag samtal till olika nummerserier via olika operatörer. Man kan t.ex. ringa samtal till Sverige via Phonzo eller någon VoipBuster klon, mobilsamtal via någon annan operatör och utlandssamtal via t.ex. VoipaLot.com

Det går dessutom att ringa gratis mellan alla Siemens Gigaset IP telefoner även utan abonnemang. Det är bara att registrera telefonen på Gigaset.net

Dovado 4GR - ASUS 330N3G - Telenor Huawei E1750 - Gigaset IP

8

Jag har haft problem oavsett leverantör-och jag har testat iptelefoni sedan tele2 lanserade sin första vood-dosa- hos både svenska och utländska leverantörer. Problemen är oftast beroende på internetuppkopplingen, minst bekymmer om jag låter iptelefonin ligga på publik adress utan omvägar. Räkna med att det inte alltid är helt smidigt. Visst kan det vara fördelar att ha allt hos samma, en att skälla på.
Om du vill ha smidig flyttbar telefoni, så funkar tele2s hemtelefoni via mobilnät för 69 kr i månaden bra.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

9

Valet är som b...

Inga problem med 580 och sip, det är tills isp bromsar den trafiken.

Det krävs publik ip för att ringa in, så vissa operatörer med trasigt internet funkar dåligt.

Sip funkar även i vissa mobiler.

10

G-Man skrev:

... vissa operatörer med trasigt internet funkar dåligt....

Haha, kunde inte sagt det bättre själv!!!   

+1

11

Ljungdahl skrev:

Jag har haft problem oavsett leverantör-och jag har testat iptelefoni sedan tele2 lanserade sin första vood-dosa- hos både svenska och utländska leverantörer. Problemen är oftast beroende på internetuppkopplingen, minst bekymmer om jag låter iptelefonin ligga på publik adress utan omvägar. Räkna med att det inte alltid är helt smidigt. Visst kan det vara fördelar att ha allt hos samma, en att skälla på.
Om du vill ha smidig flyttbar telefoni, så funkar tele2s hemtelefoni via mobilnät för 69 kr i månaden bra.

Jag har ett sådant Tele2-abonnemang och det fungerar mycket bra.

Telefoniadaptern är dessutom en bredbandsrouter (Både ethernet och trådlöst) för mobilt bredband (Denna tjänst är tillval). Med andra ord är detta en direkt konkurrent till Dovados routerprodukter.

/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg

12

Någon som testat NET1? (med IP-telefoni)
//Jan

13

Albireo skrev:

Någon som testat NET1? (med IP-telefoni)
//Jan

Ja, och det fungerar bra. Har kört med Phonzo tills nyligen då jag bytte till Cellip då jag tröttnade på driftstörningar hos phonzo.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Ljungdahl skrev:

Det föredrar jag också, om man väljer IP-telefoni genom Net1, då blir man dessutom inlåst och kan inte använda vilken hårdvara man vill.

Jag använder Cellip och det fungerar bra, ett samtal behöver minst 80 kbs bandbredd i båda riktningar för varje samtal.

Phonzo var jag nöjd med tills driftproblemen kom, då valde jag att gå över till Cellip.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.