kjellorix skrev:Jag fick för någon dag sen, ett sms från 3 att jag behöver uppdatera min Nokia N95 8Gb,
annars kommer den sluta fungera, när dom snart uppaterar nätet för bättre täckning, skrev dom !.
Men den upplåsta mobilen blev stulen i Vietnam, där köpte jag en Nokia E66 istället.
Mycket riktigt det fanns en stor viktig uppdatering till e66, har inte kommit någon update till den på flera år.
(jag noterade att under updaten, hittade den 3 , ett popup) efter update allt funkar som vanligt..
Bra att man fick veta det, och kollade, stackars dom med gamla mobiler, och utan dator, som inte vet hur man uppdaterar !.
Nu ska jag kolla om det finns update för sierra 309 med, kanske lika viktigt.
Nej där fanns ingen uppdatering, verkar som det väldigt sällan händer något på;
http://www.sierrawireless.com/en/siteco … B_309.aspx
Lite många ord, men jag har försökt få bort denna stulna N95 8GB från deras register,
men dom säjer, inget att bry sej om. (jag ville bara att rätt info står där hos 3 med min lite nyare e66,)
men nu är jag glad att det inte tagits bort, jag hade kanske inte fått detta viktiga sms annars.
Vad jag förstått har Nokia E66 aldrig funnits hos 3 sweden, deras svar kanske har att göra med det.
jag fortsätter med 3 för det funkar super-bäst på mitt sommarställe, och i Skogås.
Okej.
3 fungerar bra för mig inne i stan där jag bor, har fri sikt till 2-3 basstationer, men jag är less på att tappa täckningen så fort jag lämnar tätbebyggda områden, sedan bryr sig inte 3 om sina kunder, inte trogna.
Hittills så har jag använt Net1 ihop med Phonzo ( nyligen bytt till Cellip, Phonzo suger ), och om jag har modemet med mig och telefonen ej har täckning så vidarekopplas inkommande mobilsamtal till Cellip, så då ringer jag VoIP genom mobilen istället, just nu lutar det år Tele2 och de har bättre täckning än 3 runt Gävle där jag rör mig mest.
Kommer att ha kvar lösningen med Net1 & Cellip även med Tele2.
Vad ett samtal kostar genom Net1 har jag inte räknat på, men minuttaxan hos Cellip ligger på 10 / öre minut och öppningsavgiften är också 10 öre, debiteringen sker per påbörjad sekund.
Till Net1 får jag betala 1-2 kr / MB.
Hemma: Snart Starlink Mini ihop med Ubiquiti Unifi.
Bärbart: Starlink Mini + ZTE MU5001 + Telia Surfanslutning.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obg MAX.
Extra: Allt möjligt...