1 Senaste redigerad av seve (2011-05-30 07:28:24)

Tråd: timeout 4GR / router sönder?

Hej alla!

Börjar få gråa hårstrån så vänder mig hit till forumet för hjälp.

Har en Dovado 4GR med 3 datorer kopplade via wifi-N och en android mobil (wifi-N), samt en NAS kopplad med kabel. Modem är ett Sierra U308.
Har tidigare kört 4.3.5 firmware men då den gjorde att routern hängde sig efter ca 5-20 h, så orkade jag till slut inte starta om routern manuellt längre och gick tillbaka till 4.3.3 som innan fungerade hyfsat bra. Hade även börjat få problem med timeout och sega svarstider när jag surfade på websidor, så tänkte att 4.3.3 säkert skulle fungera bättre.

Nu till mitt problem
Även efter nedgradering till 4.3.3 så har jag stora problem med timeout och långa svarstider innan sidor laddas in. Dock är hastigheten bra, och laddar hem i ca 6-8mbit och pingtiden är 50-70 ms enligt speedtest. Kör jag in modemet  direkt i datorn så fungerar internet perfekt,
Har felsökt på alla sätt och vis utan resultat. Ca 1-2 sidor av 5 laddar in som dom ska, 1 av 5 får timeout och 2-3 sidor laddas in med ca 5-10 sek fördröjning (”väntar på svar” står det i webläsaren)
Har nollställt routern och lagt in inställningar manuellt från börjarn. Har testat med ett annat huawei modem, har testat enbart med kabelanslutning mellan dator och router. Alla ger samma timeout och långa svarstider problem. Likaså fungerar det lokala nätet bra, så misstänker att felet inte ligger i wifi delen, och inte heller i modemet.
Har för felsökningens skull ändå testa alla möjliga kombinationer av wifi inställningar N/G, 20/40 mhz, wpa,wep,wpa2, öppet etc. Har också resetat routern på nytt och inte lagt in några emailinställningar, notifieringar, Dyndns och dyligt för att minimera felområden. Har också testat att parallellkoppla en d-link router i dovadon och koppla upp mig via d-linken men med samma problem. Har testat alla möjliga inställningar på datorerna, men då alla har fått  samma problem samtidigt inklusive mobilen så känns det som det är routern jag skall fokusera på.

Jag hoppas verkligen någon här på forumet kan hjälpa till för nu har jag slut på fler felsökningsideer.
Börjar fundera på om routern kan ha tagit skada av att varit påslagen i "hängt läge" under flertalet timmar en gång per dygn under de månader jag körde 4.3.5, och att den helt enkelt gått sönder? Tidigare hade jag aldrig dessa problem.
I nödfall går jag över till en TP-link som många här verkar vara nöjda med, men jag är så nöjd i övrigt med dovado, så överger inte skeppet utom i nödfall.

Tacksam för tips på vad som kan vara felet, då jag har helt slut på ideer. :-)

2

Sv: timeout 4GR / router sönder?

Är det ingen som har något tips att ge på en lösning på ovan problem?? Eller någon annan som stött på samma problem?
Annars får det bli retur på garantin!

3

Gör reset av router, boota, ställin allt igen.

Programvaran är ej klar till 4gr ännu, men snart...

Routern än fnv inkompatibel med icke realtek wifi.

Funkar hyffsat med realtek för mig med std fw.

4 Senaste redigerad av seve (2011-05-31 19:15:49)

Tack för tipset G-man.
för mig så är problemet att det routern fungerat perfekt fram till för några månader sedan så det känns lite som att det hänt något med routern då jag inte ändrat något annat. Speciellt när jag testat fram och tillbaka med olika firmwares samt nollställt routern och börjat om från början...

Har kört reset på routern och ställt in inställningarna från början. Stötte då på något som jag inte minns jag haft problem med tidigare.
Under inställningen för connection tracker, när man trycker på "test now" så snurrar det igång till höger om ip-adress 1. De andra (ip-adress 2, ip-adress 3) verkar routern få kontakt med omgående och svarar "ok". och efter ca 5 sekunder (ibland längre) så står det "could not connect" vanligtvis vid första testet, och kör jag om "test now" igen så står det "ok" efter ca 5 sek. Men ip-adress 2,3 svarar alltid ok omgående.

Är det normalt att det skall ta 5-20 sekunder att få respons på en ip-adress i connection trackern? Och är det normalt att få "could not connect" ibland?
Har testat med ca 10 olika ip-adresser med samma konstiga resultat:  8.8.8.8, 8.8.8.4, 94.247.168.133 plus lite andra stora sidor som är stabila i vanliga fall.

Oavsett så löste reset av routern inte problemet som jag misstänkte.

Tacksam för andra idéer :-)

5

Låter ej normalt.

6

8.8.8.4 är inte en giltig IP att pinga.

De andra två ska fungera.

7

@G-man: tack, nä det känns som att något inte är som det ska med routern.

@sam: ok, trodde båda google:s dns:er hade samma funktion. Oavsett, så har jag testat med tiotalet olika ip-nummer och med samma resultat på Ip-adress 1..
Jag får lägga en felanmälan, tur att man har garanti kvar :-)

8

Vem har du som operatör och APN? Har du testat ändra på MTU värden på routern?

9 Senaste redigerad av seve (2011-06-01 18:03:27)

Sam skrev:

Vem har du som operatör och APN? Har du testat ändra på MTU värden på routern?

Jag kör Telenor som operatör och APN: internet.telenor.se
MTU värdena har jag testat både 3G optimerad och standard MTU värdena. Nu minns jag inte värdena men har inte ändrat manuellt på dem. Kan kolla ikväll om det är något som kan strula?!
Edit: Har kollat nu MTU: 1500, MRU 1500, tx que length: 20, mss clamping disabled, upload/download packet size 2048

PS. skrivfel ovan: 8.8.8.8 samt 8.8.4.4 skulle det vara som jag använde till connection tracker och inget annat DS