Jag vet ärligt talat inte varför jag blir provocerad av ditt inlägg jonasolof men det skulle kunna vara både attityden och den något underliga argumentationen kring en del av produkterna. Eftersom jag inte är ute efter någon forumbeef så väljer jag istället att primärt adressera sakfrågorna.
jonasolof skrev:Det finns bland många forum deltagare en fullständigt enorm drive att prioritera billiga lösningar. Samtidigt prioriterar man ned funktion. Varför välja gamla sierramodem som 306 och 307? Jag har 309 men nu är det 310 som är på topp även om ännu nyare kommit från Sierra.
Visst är det så att modernare produkter kan vara bättre än äldre men i detta fallet får du gärna förklara vad ett nyare modem skulle innebära för praktiskt skillnad för TS. Med absolut största sannolikhet så kan TS ändå få max 16Mbit/s i sommarstugeområdet. Min rekommendation av Sierra 306 är inte primärt ur ett ekonomiskt perspektiv utan p.g.a. att det är ett bra modem som råkar vara billigt. Men visst kan kan man lägga flera hundra kronor mer för samma funktion om man känner för det.
Jag tolkar en förfrågan som den trådskaparens gjorde som att han vill ha tips om bra grejor som han kan lita på funkar och ger honom en snabb och förutsägbart bra förbindelse, enligt samma tänk som en affärsman kör en Audi istället för en chippad och pystrimmad Volvo 940 LTT fast den senare kan fås för mindre än en tiondel av priset av den förra.
Fast det där var väl en synnerligen dålig jämförelse. Om du vill ha en biljämförelse så är det väl rimligare att jämföra en Skoda Fabia med en Audi A3. "Äldre" och lite tråkigare bil mot en nyare, flashigare och lite roligare som likt förbannat gör samma jobb. Eller hade du rekat en Audi som sommarbil för tillfälligt användande också?
Vill man ha säker funktion avstår man från att kombinera usb modem och router som dovado eller tp-link eftersom det kan trassla och kör istället på en router som byggts kring en bra produkt. Vololink va125 eller den senare va126 är ettsådant alternativ, byggt kring ett sierrakort. Samtidigt ska sägas att usb 309 funkat perfekt för mig i gamla dovado umr. Men antennkontakterna i usb modemen är sköra. Vololink ansluter sina antenner med SMA vilket är rimligt hållbart.
I.o.f.s. så vet vi ju inte ens om TS verkligen har något behov av en router (som någon annan påpekade i tråden) som egentligen inte behövs för att få en bra uppkoppling men av praktiska skäl så är det ju ändå att rekommendera. Visst har USB-standarden sina inbyggda problem som alla säkert känner till men i detta fallet skulle jag vilja påstå att den svagaste länkarna snarare är 3G-tekniken/uppkopplingen och routern som för 99% av alla användare är presumtivt mycket större huvudvärk än USB-tillbehör i allmänhet. Genom att ansluta ett USB-modem till en router så blir det i princip en fast installation och då spelar det mindre roll om antennanslutningen ev. är klenare. Vololink gör säkert jättebra grejer men för ändamålet i detta fall, d.v.s. några månaders användning om året så är det i dom flestas ögon bortkastade pengar att betala 3500kr och uppåt.
Jag tycker även att du säger i mot dig själv när du i första stycket argumenterar runt gamla/nya produkter. Om det är så att nät uppgraderas/nya tekniker lanseras så är du med en alltiett-produkt som Vololinken förmodligen tvungen att byta ut hela den billiga enheten. Med router/USB-modem så räcker det förmodligen med att byta den ena produkten och även om båda måste bytas så har du betydligt fler valmöjligheter. Lägg dessutom till att det är betydligt smidigare med ett "löst" USB-modem om behov ev. uppstår vid enstaka tillfällen att ta med sig uppkopplingen på campingsemester/stranden etc. Om något går sönder i Vololinken så blir det förståss meckigare än om USB-modemet går sönder. Det jag är ute efter är som du kanske förstår flexibilitet.
Vänta med antennerna tills det går att se vilken funktion som fås med de antenner som finns i grejorna från början. Valet av antenn är helt beroende på mottagningsförhållandena. Säljer jag tv-antenner vill jag gärna pracka på kunden en stor takantenn fast han har bra bild redan där apparaten står.
Här håller jag med till fullo och min rek. ang. kabel i förra inlägget är lite i samma linje. Det är som sagt kanske helt onödigt med extern antenn.
Bland yttre antenner gillar jag infoferendas panelantenn 11dB. Gummifötterna är kassa, men man kan montera antennen fast. Bra kabel för SMA anslutning medföljer. Antennen kommer från sydafrikanska Poynting.co.za, pdf om produkten finns där. Infoferenda har en del bra grejor men de försöker sälja på snömos om totala lösningar och visar enligt min mening förakt för konsumenterna genom att inte ge tekniska specifikationer som vore lätta att länka till eller kopiera. De har ännu inte löst att zalip portable inte funkar med sierra309 som redan är gammalt. men som sagt, valet av antenn utgår från vad som verkligen behövs.
Antenner har jag jävligt dålig koll på så där har jag ingen synpunkt men .............................. osaklig kommentar om en bevisat bra produkt fullt tillräcklig för ts behov med hänvisning till inkompabilitet med en annan produkt som du lämpligt nog inte upplyser TS om nyttan med.
Skrivet av en som har en pystrimmad 940 och just köpt en Toyota hybrid. Det är roligare forumläsning om 940. Billighetsdriven är en funktion av forumsociologin.
Jag skulle vilja påstå att utvecklingshysterin och suget efter nytt nytt nytt utan att behoven finns är ett betydligt vanligare forumfenomen än "billighetsdriven". Mina och andras inlägg/rekommendationer syftar inte till billigaste tänkbara lösning utan snarare en setup som är flexibel och en bra kompromiss mellan pris/nytta. Om vi verkligen var ute efter att rekommendera billigaste möjliga lösning så hade vi i.s.f. rekat Huaweimodem från ICA Maxi placerat utomhus i en avklippt PET--flaska och en lång USB-kabel, no? Det är kanske jag som feltolkat TS behov i trådstarten OCH andras inlägg men det känns som att du läst tråden som fan läser bibeln.
Som sagt, Vololink är säkert jättebra grejer men 3500kr och uppåt för användning i en sommarstuga några månader om året? Visst är den kanske marginellt stabilare än lösningen rekommenderad av andra i denna tråden men om vi pratar stabilitet så är 3G-tekniken i sig och routers betydligt större presumtiva felkällor än USB-anslutningen. Men visst, om man tycker att det är jobbigt att rycka strömmen och/eller USB-kabeln ett par gånger under en 3-månaders period så är USB-modem och router förmodligen ingen intressant lösning.
I ditt första inlägg så rekar du ju dessutom en liknande lösning som även vi andra varit inne på men som du sågar i ditt andra inlägg så jag fattar inte riktigt varför du fäller kommentarer om billighetsdriven etc. Ett ytterligare exempel på att du säger i mot dig själv är att du i det just nämnda inlägget skriver:
jonasolof skrev:Mina tips utgår från vad en normalkräsen yrkesanvändare kan behöva.
Så, hur ska du ha det? Vad menar du egentligen?
/MmmMagnus