1

Tråd: Ny Version för 4G

Undrar när nya versionen för 4G släpps? Har ju skjutits på ett par gånger. Talar vi om 1vecka, 2veckor eller efter sommaren? Skulle vara bra att få veta då jag kanske annars måste skaffat mig en annan router.

2

Sv: Ny Version för 4G

Vi vet faktiskt inte själva riktigt, så fort det lirar drar vi igång en snabb BETA-testning och släpper sedan så snart vi bara kan!

3

Börjar också ruttna, köpte Dovado 4GR då det vid tillfället var mycket otydligt vilken version som klarade modemet E398. Har just flyttat och tänker ha 4G som primärt "hemmainternet", just nu så går stickan runt till den som behöver mest för tillfället och Dovadon bara står och samlar damm. Skulle gärna vilja vara beta testare om det ska dröja länge

4

När vi har en BETA att testa kommer vi att söka testare här på forumet så håll utkik.

5

Från "early march" till "middle of may" och ännu inga klara besked från Dovado...   lol

6

Ah yes.. there are many people waiting for when 4GR will support 4G.... waiting.. waiting.. waiting...  "A few weeks" turns into "a few months", and soon it's summer..  they are all off on holiday.  Maybe by November we will see it..?

7

Ja, det är tråkigt.
Tidigare har jag alltid pratat väl om Dovado och gärna rekommenderat Dovado till vänner och bekanta. Dovados närvaro här i forumet och snabba svar på frågor samt viljan att lösa problem hos Dovado uppfattade jag som mycket positivt.

Nu vet jag inte vad som hänt? Dovado har mer eller mindre gått under jorden och syns allt mindre här i forumet...

Jag tycker att det mest justa från Dovados sida hade varit att lägga korten på bordet. Förklara varför tidplanen inte hållit, vilka problem man brottas med just nu och ge en preliminär plan för den fortsatta utvecklingen.

Att bara ducka för alla frågorna stärker inte förtroendet precis. Och själv får man skämmas inför vänner och bekanta för att man talade väl om Dovado...

8

Vi jobbar på det. Just nu är *vår* del gjort. Vi väntar på några fixar att komma in från en av våra externa partners.

Stabilitet är A och Ö, och vi tycker inte att den är redo för att släppas förrän allting är först klart.

Ni som har missat, kan läsa om 4GR tillsammans med 4G/LTE modem här: http://www.idg.se/2.1085/1.379530/svens … -utklassar

9

Sam skrev:

Vi jobbar på det. Just nu är *vår* del gjort. Vi väntar på några fixar att komma in från en av våra externa partners.

Stabilitet är A och Ö, och vi tycker inte att den är redo för att släppas förrän allting är först klart.

Ni som har missat, kan läsa om 4GR tillsammans med 4G/LTE modem här: http://www.idg.se/2.1085/1.379530/svens … -utklassar

Då skulle ni inte släppt 4GR från börja, den har ju aldrig varit stabil.
Min far står i begrepp att skaffa sig en 3G/LTE route. Hade först tänkt rekommendera dovado 4GR, men efter alla bekymmer jag haft så lär jag ju inte göra det...

10

Aldrig stabil med vad exakt?

11

Sam skrev:

Aldrig stabil med vad exakt?

Men snälla Sam, jag syftar naturligtvis på den trådlösa uppkopplingen. Har den någonsin varit stabil?
Snacka om strutsmentalitet...

12

Jag har haft en rad olika bekymmer med stabilitet av 4GR i olika hänseende.
Jag har haft problem med DHCP redirect mot min iPhone4 via WIFI. Jag kör en annan DHCP-server än routerns egen och har i stort sett haft några timmars funktion och sedan tappat kontakt med routern. Det enda som hjälpt är omstart av den.
Vi har två iPhone till i huset(3G-modellen) och de har alltid fungerat bra, det är iPhone4 som strulat. Jag har testat tre olika iOS-versioner utan bättre resultat. Den fungerar med alla andra trådlösa anslutningar som jag kör mot min telefon.
Någon gång har WIFI-nätet bara slutat publisera IP-adresserna mot resterande enheter som jag har, omstart av routern hjälpte även här.
Jag har endast använd denna tillsammans med fast lina med ett 3Gmodem(Huawei e220) som backup som inte har använts än pga att linan varit stabil.
Jag har även haft problem med att den inte öppnat portar efter omstart som gjorde att jag inte fick genom några mail till mailservern och webben och övervakningskameror inte publiserats genom routern. Detta har dock endast hänt en gång. I övrigt så var funktionerna som vanligt i routern. Omstart en gång till hjälpte här.

Jag har ytterligare en 4GR som jag haft tillsammans med mobilt bredband(3) hos en kompis som orsakat mycket bekymmer. Konstant nedkopplad flera ggr per dag, efter omstart fungerar det ett tag, sen är det kört igen.
Den tappar även kontakt med iPad och iPhone4 som körts mot denna.
Jag fick sätta dit en annan router för att lösa problemet.

Hemma har jag även fått även återgå till min gamla DDWRT via Linksys-router och satt Dovadon bakom för styrning av Tellsticken då de problem jag haft varit för stora för att kunna ha den som huvudrouter.
Jag hann testa den firmware som drogs tillbaka men fick återgå till 4.3.3 pga problemen.

Jag gillar produkten i övrigt. Den är lättkonfigurerad, styr mina Nexa-prylar till 100% felfritt så jag ser fram emot uppdateringen som förhoppningsvis ordnar stabiliteten mot ex iPhone/iPad nätverkschipset som i huvudsak är mitt problem samt en bonus med stabil 3g-uppkoppling.

13

Är det sant att E398 inte funkar i Dovado 4GR, jag köpte dom två sakerna ihop idag för att det stod på Dovados hemsida att den stödjer just det modemet med FW 5,0. Nu när jag skulle ladda hem den FW så verkar det som att det är 4.3.3 som är den senaste. Snacka om att man har blivit blåst.

Jag läste också detta http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ … dem-576399
Där står det att 5,0 skall vara släppt i Feb enligt en pressmeddelande. Men det är altså inte släppt än? Fy faaan vad lurad jag känner mig just nu. Har ju packat upp routern oxå så kan ju knappast gå tillbaka med den till netonnet nu heller.

Vad ska jag göra?

14

Jo, net har öppet köp.

15

PRYL skrev:

Jag har haft en rad olika bekymmer med stabilitet av 4GR i olika hänseende.
Jag har haft problem med DHCP redirect mot min iPhone4 via WIFI. Jag kör en annan DHCP-server än routerns egen och har i stort sett haft några timmars funktion och sedan tappat kontakt med routern. Det enda som hjälpt är omstart av den.
Vi har två iPhone till i huset(3G-modellen) och de har alltid fungerat bra, det är iPhone4 som strulat. Jag har testat tre olika iOS-versioner utan bättre resultat. Den fungerar med alla andra trådlösa anslutningar som jag kör mot min telefon.
Någon gång har WIFI-nätet bara slutat publisera IP-adresserna mot resterande enheter som jag har, omstart av routern hjälpte även här.
Jag har endast använd denna tillsammans med fast lina med ett 3Gmodem(Huawei e220) som backup som inte har använts än pga att linan varit stabil.
Jag har även haft problem med att den inte öppnat portar efter omstart som gjorde att jag inte fick genom några mail till mailservern och webben och övervakningskameror inte publiserats genom routern. Detta har dock endast hänt en gång. I övrigt så var funktionerna som vanligt i routern. Omstart en gång till hjälpte här.

Jag har ytterligare en 4GR som jag haft tillsammans med mobilt bredband(3) hos en kompis som orsakat mycket bekymmer. Konstant nedkopplad flera ggr per dag, efter omstart fungerar det ett tag, sen är det kört igen.
Den tappar även kontakt med iPad och iPhone4 som körts mot denna.
Jag fick sätta dit en annan router för att lösa problemet.

Hemma har jag även fått även återgå till min gamla DDWRT via Linksys-router och satt Dovadon bakom för styrning av Tellsticken då de problem jag haft varit för stora för att kunna ha den som huvudrouter.
Jag hann testa den firmware som drogs tillbaka men fick återgå till 4.3.3 pga problemen.

Jag gillar produkten i övrigt. Den är lättkonfigurerad, styr mina Nexa-prylar till 100% felfritt så jag ser fram emot uppdateringen som förhoppningsvis ordnar stabiliteten mot ex iPhone/iPad nätverkschipset som i huvudsak är mitt problem samt en bonus med stabil 3g-uppkoppling.

Jag har ungefär samma problem kommer inte åt min ip cams utan omstart samt att jag har problem med inloggningen från min iphone så att ja kan starta om 4GR suck börjar tröttna är för övrigt nöjd med funktionerna till tellstick .Min fråga är kan någon på dovado garantera att produkten blir stabil med ny firmware.Eller ska man behöva köpa en ny router samt en nätverks ansluten tellstick?

16

Hej, jag tappar konstant uppkopplingen (WIFI) med min 4G-router via iPhone och min gamla WinXP-burk. Men när jag kopplar upp mig via min WinVista-burk är det aldrig några problem. Där har det funkat klockrent sen jag installerade 4g-router.

På iPhonen kör jag flygplansmanövern och sen är den igång igen. Verkar balla ur efter lite (någon minut) inaktivitet i nätverket. Testar gärna en BETA när det går!

17

Vad har du för firmware på din iPhone?

Har du läst detta?  http://iphoneguiden.se/anvandare-rappor … ios-4-3-3/

18

Oj, den va visst rätt gammal. iPhone v. 4.2.1. Men samma problem även på WinXP-burken. Ska testa uppgradera min iPhone...

19

Jag kör 4GR och iPhone. Det fungerar felfritt utan problem, också med min iPad 1. Det som strular är kopplingen ut. Modemet slutar ibland att ta emot SMS-kommandon (faktiskt rätt ofta). Jag kör med E1820. Jag tycker också att den strular med kopplingen ut på nätet, men det kan ju också vara modemet förstås.

20

Jag köpte precis en 4GR Dovado router och beställde Telenor 4G. Nu när jag läser detta ställer jag frågan NÄR? Jag hörde att Telia har 4G lösning till sitt Samsung modem. "Men nu har Draytek släppt ny programvara till sin routermodell Vigor Fly200 som klarar av att använda Telias Samsung 4G GT-B3730 modem.". Jag måste veta NU om jag skall lämna tillbaka och satsa på Telia istället.

--mats

21 Senaste redigerad av Sam (2011-05-29 16:32:21)

Mats, 4G implementationen håller på testas externt just nu på DOVADO 4GR (i kombo med Huawei E398 modem). Det lär ta nån kort tid till innan den släpps officiellt, allt beroende på feedback vi får. DOVADO 4GR tog en längre tid eftersom den innehåller lite starkare komponenter än i DOVADO 3GN, men vi har fått 4G igång nu. I det här stadiet kör vi med ett begränsat antal testare.

Angående DrayTek, denna produkt har inte kommit till butikerna än och Telia kommer att lansera ett nytt modem inom kort: http://www.alltomprylar.se/2011/03/07/z … i-sverige/

Samsung har själva sagt till oss att de kommer inte släppa en officiell drivrutin till deras modem för 3:e parti produkter. Det finns däremot en obekräftad drivrutin som skrivs av en deltids hobby kodare i Norge, som jobbar för det mesta på helg kvällarna. Det innebär att om Telia skulle uppgradera USB modemets firmware (Over the Air), då riskerar man tappa all kontakt mellan modemet och routern. Det har hänt förut när Options modem uppgraderades från 3.6Mbps till 7.2Mbps. Vi var förbereda för sånt långt innan andra eftersom vi hade direkt kontakt med tillverkaren.

Tänk på det.

22

Så något stöd för Telias Samsung modem kommer inte att komma till 4GR ?
Kommer stöd finnas för Telias kommande modem som du länkar till ?

23

Som det står på våran hemsida (http://www.dovado.com/faq) så kommer vi inte kunna lägga in stöd för Samsung eftersom Samsung vill inte satsa på officiella drivrutiner.

Vi kommer titta på ZTE modemet när den kommer ut. Vi vet att den innehåller en Qualcomm chipset (som de flesta tillverkarna, men inte som Samsung!), så kanske vi hinner lägga in den ganska fort ändå.

Tack

24

Till Dovado:
Jag ställer mycket gärna upp som testare. du når mig på mail matsqwe@yahoo.se . Mvh Mats

25

Kommer det andra fixar/features i 4GR mjukvaran, förutom stödet för 4G?

Jag tänker närmast på förbättringar för home-automation och bättre stabilitet avseende uppkopplingen (som det har varit vissa problem med)?

Nu när mjukvaran befinner sig i testfasen borde det väl vara möjligt för er att i korta drag beskriva innehållet i kommande release?