Tråd: Vilken operatör? Förslag på lösning
Hej!
De senaste 6 åren ungefär har jag kört på ett mobilt bredband från telenor, med en hastighet på ca 0.4Mbit/s ner.
Det finns ingen gräns för hur mycket data man får ladda ner varje månad. Dock kommer man inte så långt på 0.4Mbit/s.
Jag har en sådan här router.
Så det är smidigt att både köra över wifi med laptop/mobil och kabel till övriga datorer/Xbox/playstation.
I alla fall så har jag märkt de senaste dagarna att det står "H" i min mobil här ute i skogen, så idag testade jag att uppgradera till "Surf plus" på mitt tre abonnemang i mobilen och det visade sig att jag nu kan få ca 2Mbit/s då jag laddade ner i 250KB/s.
Nu har jag lite svårt att bestämma mig hur jag ska göra. Antingen kör jag ju på det jag har, segt men ganska smidigt med routern så att vi kan dela till alla datorer.
Eller så byter jag till något annat... Men frågan är till vad. När jag testade nyss genom att dela wifi från mobilen så gick det ju mycket snabbare att surfa och youtube videos kunde man till och med kolla på utan att man blev stoppad av att det buffrar för sakta. Till skillnad från det mobila bredbandet jag kör nu där man måste göra något annat i 10 minuter till videon har buffrat en stund.
Har alla operatörer en gräns på mobila bredband? Det känns inte som en gräns på 20GB kommer räcka till när man laddar ner i ca 250KB/s. Det är ofta stora uppdateringar/nedladdningar av spel på Steam t.ex. då är det jag kör på nu bra när det inte finns någon gräns, dock tar det väldigt, väldigt lång tid att få ner det istället.
Ett måste är en router så att vi kan dela internet anslutningen genom kabel till alla datorer. Finns det något abonnemang där man får med router kanske? Eller köper man det från annat håll?
Jag skulle behöva lite tips. Hur hade ni gjort? Ursäkta om jag skriver lite rörigt, jag hoppas det inte var allt för jobbigt att läsa..
Tack på förhand.