Tråd: Dovado 4gr svag wifi signal
Hej, min dovado 4GR router fungerar utmärkt utom wifi signalen. 2 m från router är signal 100% men 7 m längre bort är wifi signalen endast 48%. Vad kan det vara för fel?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Dovado 4gr svag wifi signal
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej, min dovado 4GR router fungerar utmärkt utom wifi signalen. 2 m från router är signal 100% men 7 m längre bort är wifi signalen endast 48%. Vad kan det vara för fel?
Betongväggar eller liknande?
Testa att vinkla antennerna, t.ex. en som vertikal och en som är horisontell.
Tack, men betong kan man inte skylla på - har ögonkontakt med router men signalen försämras redan efter 7 m.
Testade att vinkla antenner men det hjälpte inte.
Vad ansluter du med? Bärbar dator? provat med flera datorer? Eller byta kanal på Dovadon, om det är störningar från andra sändare? Eller byta band?
Trådlösa DECT telefoner, microvågsugnar och annat lull lull tenderar till att sabba signalen kraftigt.
Testa byta WiFi kanal också, är datorn kompatibel med 802.11N eller G?
Tackar vänligen. Har 2 st bärbara datorer, en stationär och 2 st. Ipad. Har testar de alla och resultatet är det samma dvs wifi räcker (100%) upp till 7 m. Längre bort är mottagning mellan 45-48%.Micro och tradlös telefon har vi inte. Ska testa byta kanal och band.
Har nu även testat byta band och kanal men signalstyrkan för wifi är fortfarande låg. Lite syrt att grannarnas wifi signaler är starkare än min egen hemma.
Justera vinkeln på antennerna
Tack, har vinklat antennerna alla möjliga sätt men det hjälper inte. Kopplade i dovadon en linksys wrt54gl router och den gav 100% wifi signal över hela bostaden. Därmed fråga, kan det helt enkelt vara fel på dovado routern?
Tack, har vinklat antennerna alla möjliga sätt men det hjälper inte. Kopplade i dovadon en linksys wrt54gl router och den gav 100% wifi signal över hela bostaden. Därmed fråga, kan det helt enkelt vara fel på dovado routern?
Låter konstigt att den bara har ett par meters täckning, kanske värt att felanmäla och skicka in till dovado.
4g modem och wifi stör varandra, ibland även 3g.
Montera en <=2meters usb skarv och prova om bättre, eller kör utan usb modem och ev tellstick och kolla räckvidden.
Vissa routrar/wifi har för hög effekt på sändaren =olagliga med extrem räckvidd.
Men några meter låter konstigt.
Montera en <=2meters usb skarv och prova om bättre, eller kör utan usb modem och ev tellstick och kolla räckvidden.
Tack för tipset men även 2 m usb skarv gav ingen bättre räckvidd.
Skall jag reklamera router?
Har du provat att resetta den?
Det var fel på router. Åkte till butiken ( kjell & co, rekommenderas varmt!) och reklamerade varan. Har nu testat den nya Dovado 4GR router ca en timme och kan konstatera att nu har jag 100% wifi över hela bostaden och uppkoplingen är mycket stabilare (modem lyser fast blått sken förr skiftade färgen).
Tackar alla som försökte hjälpa mig med goda råd.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Dovado 4gr svag wifi signal