1 Senaste redigerad av Garfield (2011-05-20 19:10:55)

Tråd: Max 18MBit trådlöst med 3GN?

Hej, här kommer mitt första inlägg!

Jag har nyligen köpt en mediaspelare (Boxee) och vill streama film från min bärbara till Boxee'n via min 3GN. Problemet är att det inte går snabbare än max 18MBit, trots att alla enheter stöder 802.11n. Jag har testat med routern  en meter från dator och Boxee'n en meter från routern. Går det inte fortare med 3GN eller har jag nått problem?

Mycket tacksam för svar!

edit: Kanske ska lägga till att jag är amatör så saknar ni info om nått, fråga!

2

Sv: Max 18MBit trådlöst med 3GN?

Använder du 20 eller 40MHz på WLAN?

3

Hej!

40MHz

4

Har du force:at routern till 802.11N only?

5

Japp

6

Hur mäter du? Vad visar en dator jämfört med Boxee?

7

Hittade några trådar på ämnet:

http://jira.boxee.tv/browse/BOXEE-7947

http://forums.boxee.tv/showthread.php?t=29685

http://www.engadget.com/2010/11/16/boxe … nk-review/

8

Jag kikar i aktivitetshanteraren under tiden jag streamar en film till boxee'n. Den visar 150Mbit anslutningshastighet men kommer aldrig över 12%.

Ska testa mot en annan dator om jag lyckas klura ut hur man gör. Ska kolla länkarna med i eftermiddag.

Tack för tipsen!

9

är du säker på att du inte också blandar ihop megabyte med megabit.
Många brukar blanda ihop dom. för 18megabyte är 144megabit vilket ser ut som väldigt nära 150megabit.
men om det är 18megabit /sekund då är det ju lite väl sakta.

10

Funkar inte streamingen? De där 18 mbiten du pratar om räcker t.ex fint för att stream 720p x264 mkv film. Bara för att den har 100-150 mbit sÅ betyder de inte att de har användning för de. Laggar filmerna?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Psydonia>>Nä, jag blandar inte ihop Mbit och Mbyte. Anslutningshastigheten är 150Mbit och jag ligger på absolut max 12% oftast mellan 4-8%.

Andreas>>Jag har toppar på 18Mbit oftast lägre. Boxee'n får buffra hela tiden när jag kollar HD. Det rullar på som det ska 20s sen buffrar den 20s och så håller det på. SD går fint.

12

Box går via wifi och datorn via wifi som vänder i routern ?
150mbit är total bandbredd för alla klienter.
sedan är hastigheten upp vs ner olika beroende.
Flera klienter stör varandra om det vänder i en router med en ap kanal.
Väldig mycket beroenden, samt datorn anger teoretisk anslutning, verklig varierar med signalnivå på wifi.
Tex en 300mbit kan ge verklig 30mbit

13

Ja det stämmer. Datorn->3GN->Boxee.

Men 6-18Mbit när routern står en meter ifrån enheterna? Det kan väl knappast vara normalt?

14

Har läst men det är rätt gamla trådar. Min firmware är nyare än de som det skrivs om. Får söka vidare på Boxee's forum.

15

Vi vänder på frågan. Hur snabbt trådlös överföring bör jag kunna förvänta mig mellan 3GN och två datorer?

Datorerna står en meter ifrån varandra och routern står ca 5m bort med en vägg emellan.

16 Senaste redigerad av A-Man (2011-05-23 05:50:30)

Jag upplever signal som väldigt svag när den ska gå igenom väggar och det är generellt för dessa produkter oavsett om det är en  dovado net gear dlink etc, pga regler hur starkt det få vara.

min router står 60 cm ifrån på bordet och jag har 100% signal och 78mbit i hastighet, när jag gåt på andra sidan väggen så tappar i signal snabbt, som sagt helt  normalt för en produkt i detta segment.

17

Koppla box via tp sladd,
Hub via wifi funkar dåligt då alla klienterna delar på bandbredden.

Kolla vad länkhastigheten är, även om det står 54mbit så är det sällan det, vid sämmre signal så sjunker det snabbt till en bråkdel.

18

andy78 skrev:

Jag upplever signal som väldigt svag när den ska gå igenom väggar och det är generellt för dessa produkter oavsett om det är en  dovado net gear dlink etc, pga regler hur starkt det få vara.

min router står 60 cm ifrån på bordet och jag har 100% signal och 78mbit i hastighet, när jag gåt på andra sidan väggen så tappar i signal snabbt, som sagt helt  normalt för en produkt i detta segment.

Signalstyrka: Utmärkt (högsta alltså) har jag, och jag upplever som sagt ingen (större) skillnad mot att ha routern en meter från datorn jämfört med köket.

G-man>Alla prylar jag har stöder 802.11n och ska alltså klara 150Mbit. Bör jag inte då förvänta mig lite mer än 6-18Mbit?

19

jo kan tyckas.

jag kör främst med 4gr, den ger 300mbit länk ner och 150mbit länk upp.

kommer inte ihåg om 3GN var lika dvs högre ner eller ej.

jag får realtids länkhastighet via wifi drivern.

6mbit låter uselt om allt är ok i övrigt.

20

G-Man skrev:

jo kan tyckas.

jag kör främst med 4gr, den ger 300mbit länk ner och 150mbit länk upp.

kommer inte ihåg om 3GN var lika dvs högre ner eller ej.

jag får realtids länkhastighet via wifi drivern.

6mbit låter uselt om allt är ok i övrigt.

3GN ska ge max 150mbit ner har jag förstått det som.

Ingen annan som testat länkhastigheten på sina 3GN när ni kör trådlöst?

21

Jag har nu köpt en NAS (WD MyBookLive 3TB) som jag kopplat till 3GN. Överföringshastigheten WAN-LAN ligger på strax under 10mbyte/s om jag står jämte routern, 8mbyte om jag sitter vid TV'n 5m bort. Stämmer med vad som lovas alltså. De flesta filmer fungerar nu att streama trådlöst, är dock ett par (M4V-filer?) som fortfarande buffrar. Funderar på att lösa det med nätverk/elnäts-adaptrar alternativt en ny router.