1 Senaste redigerad av Holen (2011-05-13 06:49:15)

Tråd: Är det dumt ------------?

Är det dumt att köpa en 4GR i dagsläget ? Finns något annat alt för mobiltbredband om man vill ha ett snabbt Wlan samt gigabit lan.
Har ett par nas samt mediaspelare och airport extreme mm som skall finnas med så routern bör kunna hantera en del trafik.

Har tänkt prova att bara leva med mobiltbredband mitt adsl släcks 24/5 ,har samlat på mig några modem 1750 / 1820 och ett E367
samt ett par B260 och ett 3 kontantkort och så har jag ett tele2 medium att prova med så länge

Problemet är vågar man köpa Dovado 4GR eller kommer det att vara en strulburk i fortsättningen också ?

CGS.

2

Sv: Är det dumt ------------?

Jag kör med 4GR och en Airport extreme som får ta hand om wlan biten, det funkar väldigt bra.

/ Johan

3

Jag tycker 4GR har varit stabil. Just nu är den lite mobbad i väntan på stöd för Huawei E398, och jag använder en annan lösning, men när vi varit iväg på semestrar och helt har varit hänvisade till mobilt bredband, så har det varit väldigt stabilt.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

4

Ljungdahl skrev:

Jag tycker 4GR har varit stabil. Just nu är den lite mobbad i väntan på stöd för Huawei E398, och jag använder en annan lösning, men när vi varit iväg på semestrar och helt har varit hänvisade till mobilt bredband, så har det varit väldigt stabilt.

Ja det låter ju bra om det är en tillfällig mobbning för det som skrivits i det här forumet sista tiden har inte varit särskilt
rolig läsning när man står inför ett köp. Jag blandar Mac/ PC /iPhone/iPad / Xtreamer/ Nasar/ Airport grejor mm, och min Dlink 655 har hanterat denna blandning av grejor utan problem.
Hoppas att Dovadon klarar ut det också.  Jag får väl ta och testa.

CGS

5

Det kan vara bra att använda en annan burk som accesspunkt för det trådlösa/dhcp. eventuella avbrott hålls kortare, och man kan vi mobilt bredband optimera placeringen av 4GR utan att sura över att man inte har täckning i andra änden av huset.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

6

Ljungdahl skrev:

Det kan vara bra att använda en annan burk som accesspunkt för det trådlösa/dhcp. eventuella avbrott hålls kortare, och man kan vi mobilt bredband optimera placeringen av 4GR utan att sura över att man inte har täckning i andra änden av huset.

Tar till mig av dina tips,har 2-3 km till masterna så med rätt placering kan jag kanske klara mig utan extern antenn
medan jag testar mig fram.

Tackar  CGS.

7

Jag är nöjd med min 4GR och kommer att skaffa en till. Dock händer det någon gång/vecka att jag måste bryta strömmen och starta om då internet slutar att fungera.

Om det är routern eller modemet som är orsaken är jag inte helt säker på men tror att det är routern som ger problemet. Har inte nedgraderat till föregående FW utan inväntar istället den utlovade nya uppgraderingen.

Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                  Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                  Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                  NAS Dns-320, Wireless IP-Cam

8

Tackar för era svar vilka jag uppfattar som att Dovado 4GR är en ganska så ok router som fått lite smisk den sista tiden
på grund av ett lite misslyckat försök med firmware för 4G nätet.

Men för att använda den över 3G så fungerar det ganska så bra. Ja jag får väl köpa en och börja och testa mig fram till
en bra lösning och se vilken operatör som fungerar stabilast här i Leksand.

CGS

9

Ett annat problem med 4GR som väl inte är helt löst än är att den har svårt att kommunicera med vissa wlan-chip. Framför allt Intel tror jag. Så har man utrustning med Intel wlan kretsar i så kan det hända att trafiken lägger av efter en viss tid.

Trådbundet går bra tror jag, men wlan-delen har som sagt vissa problem.

10

svenix skrev:

Ett annat problem med 4GR som väl inte är helt löst än är att den har svårt att kommunicera med vissa wlan-chip. Framför allt Intel tror jag. Så har man utrustning med Intel wlan kretsar i så kan det hända att trafiken lägger av efter en viss tid.

Trådbundet går bra tror jag, men wlan-delen har som sagt vissa problem.

Ja det här med intel R Pro wireless har jag redan problem med över min Dlink 655 det lägger av ibland och man får starta
om datorn tillslut så uppkommer problemet så pass ofta att jag brukar avinstallera programmet och ladda ner det igen och
göra en nyistallation och då funkar det stabilt ett tag igen. Men problemet har bara kommit över 655an via övriga wlan
enheter fungerar det perfekt.

CGS