Tråd: Värstingmodem med extern antennutgång?
Jag vänder mig till er gurus i denna fråga. Köpet Dovado 3GN router, riktad antenn 11 dBi och en svindyr lågförlustkabel av Infoferenda för att få ihop det med min Icon 505. Infoferenda hänvisade till en induktionssocka som suger. Helt värdelöst. Om någon funderar på att köpa det av dem så kan jag starkt avråda till detta.
På taket med modem i datorn stadigt +2 Mbit (3G), i huset med antenn+kabel+socka, närmast noll och endast svag GPRS. Framförallt gör antenn+kabel+socka ingen skillnad mot att köra modemet direkt i datorn. Alltså är någon av dessa tre element en felkälla.
Infoferenda svarade aldrig på det mejl jag skickade och nu har jag tröttnat på de skojarna. Och innan någon frågar, självklart har jag varit i kontakt med Telia för att få riktningsangivelse i grader mot närmaste antenn.
Så vad gör man? Jag kan inte kasta ett par tusen kronor i sjön. Sista utvägen som jag ser det är att köpa ett nytt USB-modem, med anslutning för extern antenn, som kan kopplas in i routern jag redan köpt. Då slipper jag sockan, som jag upplever som ett rent lurendrejeri. Alternativt så är antenn eller kabel trasig...
Vad säger ni gurus? Vad är det absolut bästa alternativet för modem? Sierra 306? Eller vad ska jag göra?