1 Senaste redigerad av A-Man (2011-04-26 20:42:05)

Tråd: Det bryts, alltid wlan men ingen åtkomst till internet.

Har läst mycket om Dovado 4Gr och bruten uppkoppling.

Detta har nu hänt mig med min Dovado 3GN REV 1.0 Firmware 5.0.0.3683 official (Obrandad) med Tre Bredband max och Huawei E182E Firmware 11.828.08.00.00

Det har fungerat utmärkt i nästan 6 månader kanske mer, men nu kommer det sms varje dag ibland när jag vaknar så har jag ett sms om att den har startat om.

Internet dör och sidan kan inte hittas men man har alltid kontakt med wlanet och router och kan logga in i den, tar man en titt på modemet när detta sker så är det nästan alltid grön och väntar man så kommer det igång igen med blått sken och man kan då surfa  igen, under hela denna tid så har man kontakt med wlanet.

men ibland får man inte kontakt med internet , eller om jag säger så här man tröttnar när den inte kommit tillbaka efter 5 minuter, rycker man då strömmen till routern så starta den upp som vanligt och man kan surfa till det händer igen, jag ligger runt 25 sms i månaden nu pga av detta.

Uppkopplingen brukar alltid komma igång av sig själv, men en morgon så hade jag ingen uppkoppling och modemet stod och blinkade grönt inte flashade som det gör utan blinkade en gång i sekunden.

Detta händer allt för ofta och är otroligt irriterande.

2

Sv: Det bryts, alltid wlan men ingen åtkomst till internet.

Jahopp då hände det i morse vid 7:50 tiden igen, nätet dog och det blinkade grönt.
Jag gick och borstade tänderna när jag var klar så hade det kommit tillbaka.

3

Inte så att tre kopplar ned alla efter 12timmar eller dyl.

4

Jao de kan stämma också, man får bara en viss leastid för sin ip.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Andy,

Den 22:e upplevde jag att TRE var nere mellan midnatt och kl. halv sex på morgonen av den 22:e april. Helt. Testade med modemet i datorn också. Är du säker på att det är inte deras nätverk? Använder du Connection Tracker?

6

Ja jag använder conntection tracker.
Problemet uppstår flera ggr om dan.

Tror inte förnyelse av ip är problemet då det inte tar 5 minuter att byta ipaddress.
och att man oftast får samma adress när leasen går ut.

Detta är nåt annat.

7

Nu hände det igen, jag har kvar alla sms i telefonen och jag ser att dessa omstarter sker vid olika tider.

8

Detta händer om och om igen.
Igår hände det igen och jag tröttnade efter 5 minuter, istället för att dra strömmen till routern så provade jag att dra ut modemet, och då kom det igång igen.

Svårt att avgöra om detta har med modemet eller routern att göra.

9

Ang hängande USB modem/interface så är de samma sak om man drar ut modemet som att dra strömmen. Man uppnår samma sak med båda, bara att om man drar strömmen på routern så måste den börja om från 0, och drar man modemet så bör de gå lite snabbare då wlan/lan och ip adresser osv redan är tilldelade.

10

det kan bli problem att modemet blir hängande i nån limbo config läge om man gör det extremt många gånger, en av tusen kanske...
eller så var det det som var problemet den gången, pga beta fw

11

Märlkigt att detta inte behövdes göra de första 6 månaderna med routern, och nu händer det alla med 4GR och 3GN, kan inte vara slumpen.

Känns rätt meningslöst för mig att lägga ned pengar, tid och krafter på detta när det ej ens finns en logg att titta på i routern.

Är lite sugen på att köpa en TP-Link men varför lägga ned ännu mera pengar?

12

Frågan är om de har att göra med att nätet chokar eller liknande som gör att de hänger sig.
Om de händer med alla produkter så låter de inte som att de är produkten utan nått med nätet?

13

Andreas, varför uppstår det mer med vissa modem, och inte i annan router...

Sedan försvinner det med viss fw, senaste är inte bäst iaf.

Nått är inte 100%, och det tar veckor att felsöka då jag ej tyvärr kan se vad som felar pga avsaknad av logg/debugg.

Håller på fnv att dra fiber i elstolpar, inte så dyrt...
Lite tidsbrist fnv att lägga på mysko linux buggar

14

Det jag saknar är att kunna koppla bort modemet inifrån admingränssnittet, så att kontakten bryts helt ok hålet dvs inga lampor lyser.

Kan någon förklara för mig varför det ej finns någon logg?

15

Det finns typ av log, men ej mot användaren

16

G-Man skrev:

Det finns typ av log, men ej mot användaren

Då ska produkten klassas som att det inte finns nån logg.

17

Har också likartat problem med nedkopplingar både av modemaccess till nätet och nedkoppling av wlan, det senare oftast. I början var jag extremt nöjd med routern eftersom den aldrig kopplade ner förbindelsen. Efter ca 6- 9 mån började detta inträffa och är nu legio, dvs flera ggr dagligen. Inträffar alltid om routern står i solen(fönsterplacering), dvs det verkar som någon komponent åldrats och inte längre tål att bli varm. Synnerligen irriterande! Inträffar också om routern står relativt svalt i rumstemperatur men inträffar alltid när den blir varm.
Dovado borde undersöka detta noga innan routern hamnar i vanrykte.
Magge