1 Senaste redigerad av Power_680 (2011-04-17 18:51:01)

Tråd: Dovado 3GN och Huawei E1820

Efter byte från annat huaweimodem startar modemet e1820 ideligen om sig.
Särskilt vid hårdare belastning, filöverföringar och när man testar hastigheten på Bredbandskollen.
Jag misstänkte hårdvarufel på modemet och bytte detta. Problemet kvarstår dock.

Det känns som att strömmen från 3GN till modemet inte riktigt räcker till vid hög belastning.
Någon annan som har liknande erfarenheter?

När det funkar, funkar det bra med ca 13 mbit ner och runt 2,5 upp.
Operatör är Telenor och firmware i 3GN är 5.0.1
Var likadant med 5.0.0

2

Sv: Dovado 3GN och Huawei E1820

för mig att 3gn ger max 500mA i sin enda usb port, är möjligt att modemet behöver mer vid hård belastning.

finns ett par lösningar om detta är problemet,
- extern usb kraft
- annat modem som drar mindre

om det på dovados webbsida står att e220 funkar ok med 3gn så borde det vara ok.

3

Modemet bör inte käka mer en 500mA då det inte medföljer Y kabel till det?
Men det är känt att mobilt bredband kan hänga sig när man stressar det.
Kontrollera dina ip adresser i connection trackern så att de är fräsha.

Är det enbart vid hård belastning som omstarterna sker?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Hej Andreas.

Jag upplever att det är framförallt när man stressar det lite. I synnerhet vid trafik uppströms.
Y-kabel medföljer inte, men när mar rent allmänt söker på 3GN och e1820 på nätet, får man ju ingen uppfattning om att det skulle vara något bekymmer.

Funderar på om min 3GN är orsaken.

Ip adresserna i connection trackern är uppdaterade och funkar.

5

Koppla modemet till dator och läsav förbrukningen.

Får modemet kylning ?

Provat med en kortare usb skarv, bättre / sämmre?

Osv tester

6

Skall testa att koppla modemet till datorn och kolla lite.
Angående kylning; första gången jag kopplade in modemet startade det om sig kanske sex gånger innan det stabiliserade sig ett tag.
Då var det ju inte ens varmt.

En annan sak som är lite lustig; jag kollade på en hel film i går kväll över detta 3G modem utan ett enda problem under en och en halv timme.
Efteråt körde jag bredbandskollen två gånger och modemet startade om sig vid andra testet (!)

Jag har provat att byta usb-kabel, men alla kablarna jag har är bara ca en halv meter långa, så det borde inte vara något problem det heller.
Har funderat på om det skulle kunna vara något slags glapp i usb-kontakten i 3GN. Men problemen kommer ju framförallt när man stressat modemet lite, så det känns ju lite långsökt.

Med mitt förra modem e1750, var det aldrig några problem. Har testat med samma usb-kabel som jag hade till detta modem, men problemet kvarstår.
Frustrerande...

7

Nu har jag testat lite till här och funnit något mer intressant.

Om jag kör en film i bakgrunden när jag surfar, så att modemet hela tiden har något att göra, då går anslutningen inte ner!
Stänger jag av filmen tvärt och inte går in på någon ny sida på en stund, startar modemet oftast om sig inom några sekunder.

Det är som att startar om när det går i "viloläge" efter en stunds stress. (Som i pausen mellan nedladdnings hastighet och uppladdning på bredbandskollen.se)

Jag upplever också att problemet blir något mindre när man stänger av connection tracker i 3GN. Verkar som att modemet ibland vill starta om efter det pingat ip adresserna där.

Modemet tycks alltså ha problem med inte vara aktivt hela tiden?!
Börjar ju kännas som ett firmwarefel i modemet. Någon som vet om det finns nyare än 11.825.03.00.00 att få tag på till Huawei e1820?

Något annat tips?

8

Min 3GN fungerar utmärkt med ett e181e så det borde göra med ditt modem också.

9

Har exakt samma problem. Körde med E1820 och Tele 2 Large kopplat till en Dovado 3Gn. Alla delar har senaste uppdat. Modemet kopplar ner ca 3-5 gånger/dag och lösningen är att slå av strömmen till 3gn i några sek. När den startat om funkar den i ca 4 tim. Bytte till E1750 med samma SIM/AB och nu har den funkat i 7 dagar utan problem.

Det E1820 gjorde var , under Modem i 3GN "CONNECTED (DISCONNECTION)" å där hängde den sig. Den verkar ha försökt koppla ner / starta om uppkopplinen men inte lyckats. En RESET i 3GN menyn hjälper inte utan enbart en 220v cut-off löser problemet.

Dovado 3GN med senaste firmw.
E1750
E1820
6 datorer med Win 7, Ubuntu 11.04, Kubuntu 11.04, Win XP Sp3.
3km till 3G mast och fritt synfält.

/ Vad gör man ?

10

Jag skall få ett nytt SIM-kort till mitt modem. Ett test för säkerhets skull på förslag av Telenor. Jag rapporterar vidare om det ger någon skillnad.
Personligen tycker jag det känns som att en viss serie av e1820 har något strul.
Tänker dock gå till botten med detta.
Återkommer alltså....

11

Fått samma sak med e169, försvann med tex e1750.

12

Även jag har problem med detta, men nu har det fungerat felfritt i flera dagar.
Så teorin att det kopplar ned nätet varje dag ser jag som ej möjlig orsak just nu.

13

Portarna upptagna, kan uppstå när isp kopplar ner och det som är kopplat mot modemet inte återställer detta, eller bara öppnar en ny.

Sedan gav dålig usb skarv liknande sytom.

14 Senaste redigerad av startgas (2011-05-10 18:09:22)

Nu är jag så fruktansvärt less på min 3GN med Tele2 Large E1820. Ännu mer strul så åker den ut genom fönstret. Min 3GN DISCONNECTION konstant och enda lösningen blir att bryta 220v'en. Om inte dovado kommer med en lösning så åker den ut.

Man blir så less... sad  sad  sad

E1820 m senaste firmware, modemet direkt i 3GN, senaste firmware i 3GN, XP, WIn 7, Ubuntu och Kubuntu. Ser 3G masten på 2km.

15

Märkligt det där, problemet har inte visat sig på en vecka.

16

startgas skrev:

Har exakt samma problem. Körde med E1820 och Tele 2 Large kopplat till en Dovado 3Gn. Alla delar har senaste uppdat. Modemet kopplar ner ca 3-5 gånger/dag och lösningen är att slå av strömmen till 3gn i några sek. När den startat om funkar den i ca 4 tim. Bytte till E1750 med samma SIM/AB och nu har den funkat i 7 dagar utan problem.

Det E1820 gjorde var , under Modem i 3GN "CONNECTED (DISCONNECTION)" å där hängde den sig. Den verkar ha försökt koppla ner / starta om uppkopplinen men inte lyckats. En RESET i 3GN menyn hjälper inte utan enbart en 220v cut-off löser problemet.

Dovado 3GN med senaste firmw.
E1750
E1820
6 datorer med Win 7, Ubuntu 11.04, Kubuntu 11.04, Win XP Sp3.
3km till 3G mast och fritt synfält.

/ Vad gör man ?

Har precis samma problem som du. Jag har hittat en förklaring från dovado.. jag hittade detta på deras FAQ på Dovados hemsida:

Question:

"My internet keeps dropping, and the only thing I can do is repower the router to get back online"

Answer:

Review the Optimization Guides that are relevant for your Internet connection (3G and CDMA-EVDO). Using the Connection Tracker in particular may be very helpful in improving your average Internet uptime.

We do our best to make sure that the Internet uptime is at its maximum, however, when a USB modem's internal chipset causes itself to "crash" during operation, then all of its interfaces with the router will disconnect, and the router will lose its ability to reinitialize contact with the USB modem. At that point, very little can be done from the host machine (router) perspective. The same phenomenon can occur in a computer, and not just a router.

Note: The router will not be able to remedy the issue until a repowering of the router has taken place since the USB port (by USB industrial specification standards) is still feeding power into the modem, regardless of its operational state. Unfortunately, a soft restart won't repower the USB modem that has suspended in operation. Modem "crashes" such as these may seem frequent over a longer period of time when used in a router, but infrequent when used for short casual periods when connected directly into a computer. One recommendation would be to upgrade the USB modem as we have noted improved reliability in many modems following an upgrade.

Our recommendation for this issue is a quick & simple fix: We propose you connect your router to a simple power timer (the kind you would use on your lights at home) to switch off the router a little while at any point of the day. This will ensure a high Internet uptime without much (if any) manual intervention."

De tycker alltså att vi skall köpa en timer som  slår av/på strömmen till modemet nån gång / dag. Det verkar vara en lite halvdan "fix" på problemet. Knäppt att de inte "får" slå av strömmen på USB-uttaget. Knäppt!

/Hans

17

Har samma problemet, har sms notifiering, pröjsade nästan 30 kr sms denna månaden bara från mobila bredbandet, känns lite tröttsamt att investera i en timer, såg att på 4gr strömadapter har det satt en av /på knapp ala lampsladd, ska montera en sådan till att börja med så man slipper rycka ut sladd eller trafon.

18

Nu har jag inte gett mej in i Tellstickdjungeln än, men skulle det inte gå att programmera en harakirifunktion:

Om connection tracker funkar: allt är bra
Om connection tracker ofungerar, dovadon gör sina programsteg som slutar med att den försöker starta om modemet.
En räknare noterar omstartsförsöket.
Om connection tracker fungerar nollställs räknaren.
Om connection tracker ofungerar programmeras "lämplig brytare/timer" att kl +1 minut slå på strömmen
och sen får samma brytare kommandot för att bryta strömmen.

:-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

19 Senaste redigerad av disney (2011-05-19 06:47:32)

Ljungdahl skrev:

Nu har jag inte gett mej in i Tellstickdjungeln än, men skulle det inte gå att programmera en harakirifunktion:

Om connection tracker funkar: allt är bra
Om connection tracker ofungerar, dovadon gör sina programsteg som slutar med att den försöker starta om modemet.
En räknare noterar omstartsförsöket.
Om connection tracker fungerar nollställs räknaren.
Om connection tracker ofungerar programmeras "lämplig brytare/timer" att kl +1 minut slå på strömmen
och sen får samma brytare kommandot för att bryta strömmen.

:-)

Det är var intressant faktiskt smile kanske man skall ta o skriva nåt script som gör det hela. Men å andra sidan så är det så mycket enklare att sätta dit en timer som slår av och på modemet mitt i natten. Kanske det räcker. Men det är ju rätt LOW-Tech. wink

Förstår precis hur du menar att scriptet skall fungera, skulle inte vara allt för svårt att skriva i t.ex Autoit. Problemet är ju dock att du måste ha igång en dator dygnet runt för att köra scriptet på. Men det är ju inget problem om man har en server eller en HTPC eller en dator som alltid är igång smile

Edit: Du kan skippa steget helt som kollar om Dovado försökt att starta om, i 99.9% så hjälper inte det utan en hård omstart krävs. /H

Edit2: Sedan så om du har ett skript som kollar detta (och som körs på en dator) så blir det yttligare en felkälla då den datorn kan hänga sig och då är du tillbaka på ruta ett igen. Enkelare att ha en timer som slår av/på rotuern, den hänger sig inte. t.ex denna: http://www.kjell.com/?item=67705&path=

/H

20

Jag försökte få tellstick boot inlagt av dovado för något/några år sedan, blev ingen respons. Byggde en tellstickstyrd ysb strömbrytare  funkade ok
Sedan byggde jag en usb brytare som bryter strömmen vid omstart av routern - funkade kanoners.

21

G-Man skrev:

Jag försökte få tellstick boot inlagt av dovado för något/några år sedan, blev ingen respons. Byggde en tellstickstyrd ysb strömbrytare  funkade ok
Sedan byggde jag en usb brytare som bryter strömmen vid omstart av routern - funkade kanoners.

Hej!

Kan du berätta hur du lyckades göra detta? (Sedan byggde jag en usb brytare som bryter strömmen vid omstart av routern) Sitter den i en annan dator? eller hur funkar det? Berätta hur du gjort smile

Mvh Hans