Jag har fått mailkontakt med den killen som skrev inlägget om räddningstjänsten i Bovallsstrand som du hänvisade till. Han kan inte svara på vad det var för enhet som hans kund hade använt, men enligt uppgift hände detta för 7-8 år sedan (då fanns inte Zboost YX400). "Jag kan tänka mig att detta var någon slags piratenhet från Kina som inte såldes i vanlig butik" skriver han i ett mail till mig.
Nu till dina frågor (kan vara att jag översatt litet otydligt, be mig i så fall förtydliga):
-Är Zboost typgodkänt i Europa?
-Boostern är testad och CE-märkt enligt gällande specifikationer. Typgodkännandekrav avskaffades för länge sedan (jag minns att det var någon gång på 1990-talet) och har ersatts av CE-märkning.
-Har Zboost adaptiv reglering av effekten så att inte basstationen får för stark signal?
-YX400U använder adaptiv uteffektkontroll och styr uteffekten efter informationen den får från basstationen.
-Dvs hur fungerar basstationens effektstyrning av den enskilda mobilen när signalen går via boostern?
-BTS uteffektsregleringen passerar igenom YX400U.
-Finns kontinuerlig övervakning av att inte oscillation sker?
-Ja det finns realtidsövervakning av detta.
-Finns risk för oscillation om enheten ställs mot reflekterande ytor?
-Nej det finns ingen risk för detta, se föregående fråga.
-Den tekniska utmaningen med en booster är att inkommande signal ska förstärkas och återutsändas tusentals gånger starkare på samma frekvens. Detta gäller både till och från mobilen. I detta fall ska detta ske utan rumslig separation av antennerna. Hur pass stor är dämpningen mellan utgång och ingång för upp och ner respektive?
-I genomsnitt är isolationen 57 dB.
-Hur pass skarp är filtreringen mot angränsande operatörers tilldelade frekvensspekrum?
-YX400U har 30 dB grannkanalsdämpning mellan sub-banden
-Något frekvensskifte är det väl knappast fråga om?
-YX400U använder inte frekvensskifte.
-Bra att Wi-ex ställer sig bakom FCC's initiativ. Men det garanterar ju inte att boostern i sitt nuvarande utförande uppfyller alla de krav som kommer att ställas. Initiativet är ju alldeles färskt.
-YX400U stödjer att nätverken skyddas från oscillation något som är ett av nyckelkraven i FCCs initiativ.
-Vad innebär synkningen mot en telefon? Att enheten får reda på vilken operatör som används?
-Det betyder att enheten synkar med mobil, router eller modem som användaren har. Enheten som synkas används som referens för vilka sub-band som skall användas.
-Varje operatör är tilldelad ett visst frekvensspektrum på 3G bandet. Avgränsas funktion till enbart det spektrumavsnitt som den synkade telefonen använder eller kan man använda telefoner som har olika operatörer (som inte samverkar)?
-YX400U kommer att förstärka de sub-band som den är synkad med. Om det är Telia som den är synkad med kommer Telias sub-band att förstärkas.
-Hur påverkas telefoner som använder andra operatörer av att det finns en booster igång i närheten? Jag kan ju vilka ha en booster för att jag har dålig signal från Telia i sommarstugan medan andra kanske använder 3 som har svag men användbar signal.
-YX400U kommer endast att förstärka de band den aktuella operatören använder utan att påverka andra operatörers frekvensband.
-Bottom line är att repeaters på 3G är mycket känslig teknik och att det väcker uppseende när det sägs att problem går att fixa så billigt och lätt, bara öppna paketet och plugga in.
-Tack för återkopplingen, priset är lågt men utvecklingen går framåt och elektroniken blir billigare. Boostern har en teknik som bygger på låg uteffekt och få externa komponenter.