etomaka skrev:Hej
Hoppas jag inte knycker tråden felaktigt här, i så fall få ni säga till.
Jag har Telenor 16Mbit med Huawei E1820 modem.
Har ganska dålig täckning/mottagning så jag tänkte jag skulle förbättra den med extern antenn.
Så jag köpte dessa grejerna:
http://www.dustinhome.se/pd_5010326862.aspx
och
http://www.dustinhome.se/pd_5010309066.aspx
Men jag får inte den minsta förbättring av signalstyka eller bandbredd! Har två "pluppar" i Easy connect och routern, som är huawei's egen lilla som följer med paketet. Download ligger mellan 3-5 Mbit. Det blir ingen förändring när jag kopplar in antennen...
Funderar på om det är fel adapter jag köpt eller om antennen är så känslig för att se masten, vilket jag inte riktigt gör, liten trädridå för, ca 3,4 km till masten.
Har även läst nåt om att antennanslutningen på modemet egentligen inte är kopplad på så sätt att en extern antenn gör någon nytta?
Nån som har några ideér?
mvh
Tomas
Återanknyter till mitt inlägg två steg ovanför ditt. Utan antenn vid fönstret har jag 2 prickar och Ca: 2 km till mast. Vet inte om antennen från Infoferenda (1800 kr med moms) är mindre riktkänslig än din eller om det är olika kvalité på kopplingen till antennuttaget i olika modem. Jag får dubbelt bättre signal med kopplingen direkt i modemet (1300 kr från Telenorbutik, hua vad dyrt) både upp och ner än med så kallad induktiv koppling (gummistrumpa över modemet och sladd till antennen).
Nu räknar jag inte från Dovadoroutern, utan datorn kopplad direkt till modemet. Dovado visar sämre signal men farten blir stabilare och bättre med riktig antennkoppling vs induktiv.
Prova att rikta antennen åt olika håll och det är inte alltid bästa signal i riktningen direkt mot masten.
(Kan säga att jag är lite manisk då jag körde runt i trakterna med bilen och DMA-programmet samt mätte i timmar och riktade antenn några veckor. Men är väldigt nöjd med mina 7 Mb i snitt, inga 16 här ännu).
Hm, såg att din antenn var en:multibandsantenn för både GSM900, GSM1800 och 3G samt kommande frekvensband. Passar frekvensband 820-1000MHz samt 1700-2800MHz. Har för mig att det rekomenderas en endast 3G-antenn för mobilt bredband. Kan ha fel och någon här vet bättre.
3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps