1

Tråd: 4GR utomhus

Jag funderar på att bygga in en Dovado 4GR i en vädersäker låda, tillsammans med en Huawaei E398. Jag vill placera burken ute, förmodligen på andra våningen-eller tak, åt den sida som jag förväntar mej 4G basstationer "under tidig vår", eventuellt med en panelantenn påhängd på utsidan. Lådan ska såklart vara i ett material som släpper igenom microvågor, i alla fall i den delen där E398 befinner sig, det trådlösa nätverket överlåter jag åt annan accesspunkt. Det är lättare att dra ut nätverkskablar/el än att krångla med de begränsningar som USB har.

Någon som har förslag på lämplig låda eller egna byggen?

/Peter

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

2

Sv: 4GR utomhus

Jag har umr i en trälåda med öppen botten med myggnät mot fåglar å annan ohyra.
funkat i flera år.

Kan rita en skiss.

3

Kul lösning!, jag hade mer !tät låda i lämplig plast! i tankarna.
Alla bidrag mottages med största tacksamhet...

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

4

Hur funkar det med värmen? blir det inte för varmt? Jag har själv funderat på något liknande, men tyvärr krånglar min UMR så mycket att jag inte kommit så långt i mina planer :-(
/Kenneth

5

Kanske e en fördel att tänka på att det kanske ska vara mer eller mindre råttsäkert med, så inte som jävlarna gnager i sig sladdarna ^^
Men blir det för varmt så är det väll bara att göra ett lite större hål och sätta i en tystgående datorfläkt som går på timer varje kvart eller så... ganska enkelt...

6

Enklare och bättre att koppla en termostat till fläkten så att den startar vid ca 20-25grader. Sen kan det vara bra ha någon extra värmekälla om det blir för kallt på vintern. typ en liten glödlampa kopplad till en annan termostat.

7

Börjar det inte bli väl komplext?
Köp en bra antenn med N-kontakt, gärna med >20 dBi och en vettig kabel som endast dämpar ca 2.2 dB på 10m. Montera grejorna, tejpa skarven med vulktape och glöm allt krångel.

8

Lägg den i en låda och kör på.

9

Jag har såklart antennfunderingar också, ändå kul att få lie inspiration til alternativa lösningar.

10

Du kan ju ta ut hw ur chassit och montera de i lådan istället för låda i lådan.
Bara ta vanliga distansskruvar som man kör med i vanliga datorchassin.

Säg till om du behöver nått så får man se om man kan hjälpa i projjet. Bilder är självklart ett måste ;-)

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!