1

Tråd: Är Dovado 4GR eller UMR stabila saker?

Idag har jag bekymmer med att både min tidigare D-link men även den nyare 3COM-routern hänger sig med ojämna mellanrum. De sitter på UPS som borde ta bort elnätsstörningar men problemen fortsätter. Tillsvidare sitter de på timer som bryter strömmen varje natt å gör en hård återstart. Inte snyggt men det fungerar.

Klurar på att byta router men vill då ha en riktigt stabil sak som inte hänger sig. Något som har "häng-erfarenhet" av Dovado?

Vad är skillnaden mellan 4GR och UMR? Är det bara hastigheten på portarna dvs 1Gpbs eller 100Mbps?

2

Sv: Är Dovado 4GR eller UMR stabila saker?

Läs på lite i forumet och bilda dig en egen uppfattning istället?

3

Jag har en 3GN , varken bättre eller sämre än något annat, har hängt sig några ggr.

Får dock sms om att uppkopplingen dör och återkommer mer frekvent nu men det behöver inte bero på routern.

Saknar logg, det finns inga loggfiler alls som man kan titta på.

Men man måste se lite vad man köper.
En lågprismodell och man får vad man betalar för.

Om du ska koppla den till livsuppehållande utrustning, ja då kanske man ska välja något annat.
Men liter man på usbstickan i sin pc som enda uppkoppling , så ger det samma sak i dovado + mycket mer.

4

Hade inte tänkt göra via MBB utan ADSL så då får jag väl inget SMS eller går det att sätta i ett vanligt kontantkort i en USB-dongel och få SMS ändå? Förstår routern att jag vill köra via ADSL på WAN-porten och ändå skicka/ta emot SMS via dongeln?

Antar att routern inte har ngn automagisk funktion som bootar om routern ifall den hänger eller tappar WAN-kontakt dvs en vakthund eller så?

5

Modemet behöver inte vara uppkopplat för att kunna skicka SMS. Du väljer om du vill köra Internet från WAN-port eller USB-port. Vakthund finns i form av Connection tracker, den (om aktiverad) ligger och pingar tre externa IP-adresser som användaren själv får ange, när den inte får svar längre kan den ställas in så den startas om.