1

Tråd: Solstyrning

Klurar på att byta ut min 3COM-router. Kör idag Tellstick på en linux-burk med NexaHome men det kanske är lika smidigt att drifta allt via en UMR eller 4GR?

Hittar dock inte så mkt om hur styrningen går till i Dovadoroutern. Hur grafiken ser ut och vilka schemaläggningar som är möjliga. Det jag läst här så finns det mkt att önska i GUI't..

Finns det ngn bra manual som beskriver detta?

2

Sv: Solstyrning

http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=17

3

Den visar inte riktigt hur man ställer in. Har förstått på andra foruminlägg att man inte på ett enkelt sätt kan välja vilka veckodagar ett visst event ska inträffa utan man måste lägga in för varje dag. I NexaHome kryssar man bara i vilka dagar ett event ska gälla. Rätt smidigt.

Går det t.ex. att ha tillslagshysteres dvs att om jag sätter kl.16 som tillslag så kan routern slumpa t.ex. +/- 10 minuter så 15:50-16:10 för att det inte ska bli uppenbart att det sitter på timer.

Kan man sätta att en lampa ska tändas kl.16:00 men om soluppgången är senare så tänds den då istället? Är det sunrise/sunset funktionen?

Kan man ha en offset på soltiden för det brukar inte vara direkt mörkt vid solnedgång utan det tar ytterligare ca 30 min.

4

går att adda/negga soltiden i 30,1,1,30 om jag minns rätt.

och ja, en rad per dag.
inget sätt att ordna raderna, dom hamnar i inlagd ordning huller om buller om man redigerar.
finns en RAND som kan användas på tex minuter med fast område 0-59.
går att välja "varje minut/timme" osv
osv
osv

dovado håller på att göra om gui på detta, så hur det blir i framtiden...