Tråd: Styra & övervaka med plc & dovado i ödemarken
Startar en tråd för att snacka om att styra & övervaka utan
varesig 230/400V eller fast telefoni.
Gorano:
Kul att nån är intresserad....:)
Har sen många år en stuga i jämtland utan vare sig starksröm eller tele.
Redan på 70-talet installerade vi ett 12V system med ett par batterier, ett
gammalt 12v vindelverk och ett hembyggt 12v elverk.
På senare år när jag övertagit stället har jag bytt ut elverket till ett hembygge
med en 4-takt kinamotor med elstart med en 90A generator och en solpanel på 65W med tillhörande regulator. Har ca 350Ah batterier som tar emot det som ges.
Har alltid önskat att kunna komma till en varm stuga, och började undra hur ??
Så i somras installerade jag radiatorer (glykolfyllda) och en Eberspächer dieselvärmare på 5kW. Provkörde i höstas och konstaterade att det kommer att funka fint, åtminstånde för att få ut råkylan innan man kommer dit vintertid.
Nu återstod ett sätt att starta värmaren.
Finns ju många enkla GSM-baserade system...men varför göra det enkelt när man kan göra det krångligt
Vill ha ett system där jag inte bara kan starta värmaren, vill ju oxå se om den startat, läsa lite temperaturer, och även på sikt starta elverket hemifrån.
Har i vinter googlat massor och hittat en del kul grejor till "CheapChalie Price"
Hjärtat i mitt projekt är detta lilla kort:
http://www.redhillnetworks.com/products … l-faq.html
Ett jäkligt kompetent kort med tanke på priset....$35 ! Jag köpte PLC-versionen.
Till det har jag köp ett antal 1-wire temp.givare och 8xTTL-reläkort.
Och så kom jag till den punkt som jag från början trodde var "busenkelt" .....
Att "bara" koppla upp mina 2 kort via ett UMR och ett 3G-modem för att
få koll på mitt krypin !
Tji....och nu har jag hittat hit pga. mitt sökande på nätet, och hoppas givetvis på att nån med mer tarmar i skallen ska hjälpa mig att få igång mitt lilla projekt !
(vet att det finns fina & dyra M2M förtagslösningar....men som sagt, är en
CheapCharlie)
/S