1

Tråd: Dovado 3GN tappar kontakt med trådlös printer mm

Hej,

jag använder mitt Dovado 3GN ihop med en mac, en trådlös skrivare (Samsung sgx4500) och en airport express (kopplad till stereon för att streama ljud).

Datorn och Dovado-routern trivs utmärkt ihop. Surfa går bra. Inga problem.

Men. Både printern och airport express tappar kontakten med Dovado-routern. Jag har provat att sätta upp dem både med fast IP och dynamisk, men oavsett metod så förlorar de kontakt efter en stund (oftast går det utmärkt i kanske en halvtimme efter att alla maskiner slagits på).

Det märkliga är att det ändå går att komma till skrivarens "administrationssida" genom att skriva dess IP-nummer i browsern "” även när datorn säger att skrivaren är frånkopplad (och när airport-verktyget inte hittar airports i nätverket, liksom iTunes inte hittar några externa högtalare).

Och trots detta: om man tittar i Dovadons admin-sidor, under VIEW DHCP-table, så är min mac den enda anslutna enheten. Ingen skrivare där. Trots att den alltså kan surfas till...

Det verkar helt enkelt som att Dovado på något sätt tappar bort kopplingen till printer och airport express, trots att de egentligen är där. Jag begriper ingenting.

Alla tips mottages med tacksamhet!

/Xpresso.

PS. Tilläggas kan att det inte är fel på setupen i övrigt. Innan jag konverterade till mobilt internet, och därmed ersatte en Airport-router som "centrum" för mitt nätverk med Dovadon, så rullade allt på som det skulle.

2

Sv: Dovado 3GN tappar kontakt med trådlös printer mm

Dhcp visar bara dom klienter som använder dhcp, så om något har fast ip så syns dom ej där.

Titta i listan för hosts i stället, vad står det där?

Om routern startarom pga att 3g uppkopplingen går ner så kan mysko saker uppstå med wifi pga att allt måste återansluta.

3

Tack, det borde jag ha begripit smile

Men tyvärr hjälper det mig inte riktigt. Inte heller under HOSTS dyker skrivaren upp.

Det slår mig att jag kanske missförstår vad de här listorna betyder...? För just nu har är en hel klump med enheter anslutna till routern:

* Min Mac
* Min iPhone
* Min iPad
* Min flickväns iPad
* Min printer.

Alla är anslutna med dynamisk IP, utom printern som har fått en fast.

Lustigt nog hittar jag fyra enheter under HOSTS (alla utom printern) men bara tre under DHCP (mycket märkligt, en av i-devicerna saknas där trots att den är dynamisk...)
Och även om jag verkligen "forcerar" fram en kontakt med printern, dvs surfar till dess fasta IP så jag vet att den är där, så dyker den inte upp i någon av tabellerna.

(Angående omstart så tror jag inte det är skälet, jag har hyfsat god kontakt med mobilmasten så jag gissar att modemet inte startar om sig...?)

Har jag missförstått något?
Återigen: Tacksam för hjälp!

/X.

4

DHCP tabellen ska du nog inte lite för hårt på, då det är sällan den stämmer hos mig iallafall. Har ibland upp till tre datorer inkopplade med DCHP tilldelning, och lite annat, men ofta visas kanske bara två prylar av alla, så den verkar inte vara
riktigt hundra på just den biten tyvärr.

5

Ja, infon timeat ut skapligt snabbt om det ej är trafik.
Bästa sättet är tex ping om dom svarar på det.