1

Tråd: Dovado UMR + Huawei E1820 - Seriösa problem! Hjälp!!

Hej!

Jag har en Dovado UMR (FW 4.3.3) samt ett Huawei E1820 (FW 11.825.03.00.00) från Bredbandsbolaget/Telenor som jag har efter c:a 8 månaders användande fått stora problem med.

Det som händer nu sen c:a 1 månads tid är att jag allt som oftast tappar Turbo 3G kopplingen (Cyan LED) och istället åker ner på 2G (grön LED). Och då går det segt som attan. Jag har fått modemet utbytt men det har inte blivit bättre. Det kan fungera bra i långa perioder men allt som oftast trillar den ner på 2G. Nån gång vill jag tro att en omstart av routern har hjälpt.

Kan någon hjälpa mig hur jag ska gå tillväga för att få en stabil uppkoppling? Jag bor i centrala Göteborg i närheten av mast så det borde inte vara täckning som är mitt problem. Kör jag modemet rätt i datorn så fungerar det bra, varför jag misstänker routern på nåt sätt.

Kan en downgrade till tidigare FW vara en idé?

Är det någon annan som har liknande problem med E1820 och Dovado UMR?

Tacksam för alla tips innan jag blir skallig...

2

Sv: Dovado UMR + Huawei E1820 - Seriösa problem! Hjälp!!

Och detta problem försvinner när du kör modemet direkt i datorn?

3

Ja, det fungerar bättre när jag kör modemet direkt i min Lenovo laptop.´

En annan grej som är lite skum - även om jag i de bästa fall får runt 6-7 mbit/s och kan surfa perfekt under långa perioder så får jag inte Spotify att lira perfekt. En låt kan starta i 7-8 sek för att sedan stanna och bli ståendes där under långa perioder. Därefter så kanske den spelar en sekund eller två..

Igår gjorde jag en downgrade från 4.3.3 -> 4.2.5 och det har (peppar-peppar) hittills fungerat bra (både uppkopplingsstabilititet + Spotify). När jag tänker efter så tror jag det var i samband med uppgradering till 4.3.3 som mina problem faktiskt började. Så vi får se om Dovado snappar upp detta som en möjlig bugg.

4

Ställa in 3G only är ju ett alternativ

5

Och när 3G kopplingen försvinner enligt tidigare beskrivning, menar du att det skulle hjälpa mig då? Jag är inte så säker på det, då har jag ju ingen koppling ut..

6

Värt ett försök? Signalen från 3G-masten kan ju inte bara försvinna

7

Vad vinner du på att nedgradera?

8

Vad jag vinner på att nergradera? Tja, som jag skrev tidigare så verkar det fungera bra igen = min vinst.

Mina problem verkar ha ett samband med FW uppgraderingen av routern. Således drar jag slutsatsen att det är något i Huawei E1820 modemet som inte lirar med 4.3.3 versionen i routern, men däremot 4.2.5.

Jag återkommer om problemet tycks återuppträda i 4.2.5 för då är det ju något annat som är fel.

9

Fortfarande stabil uppkoppling med 4.2.5, förmodligen är det nån bugg i 4.3.3, vi får hoppas att det rättas till i framtida FW.

Tack ändå för era svar.

10

Skulle inte komma mer fw/modem/funktioner till umr enl tidigare utsago.

Men jag håller med om att 433 är mindre stabil än tidigare.
Då den kräver "tmer" med huawei, tidigare fw
försvann detta behov ett tag, modemen slutade hänga sig.
Om det är fw eller 3g nätet går ej att veta, utan flera routrar samtidigt i test med olika fw.

11

Kan efter ytterligare några dagars test konfirmera att uppkopplingen varit helt stabil med 4.2.5 och Spotify fungerar som en dröm igen. Min slutsats är att det är något strul med FW 4.3.3, iaf med Huawei E1820.

Kommer det som du säger inga mer FW till UMR så får jag helt enkelt vara nöjd så och köpa en ny router när det blir aktuellt av en eller annan anledning.

Hoppas detta hjälper någon annan i samma sits.

12

Det är antecknat, tack

13

samma sak med e169 och e1750 och e1550 tex. ej noterat detta på andra märken av modem, men det betyder inte att det är enbart huawei relaterat då merparten 24/7 går med billiga huawei för min del.

det hänger sig mycket lättare om man startar om via routerns "webb meny  omstart". tex öppna några portar = starta om.... använda portar liten stund... stänga portarna starta om.... gör detta >~3gånger så uppstår problem ofta.
verkar lämna modemen i något läge, då det lyser 'uppkopplad'.

14

Kan inte detta problem vara telenor relaterat? Ser att du också har problem med telenor + UMR i senaste FW!

Se mitt inlägg idag "UMR +telenor" och Amandas svar, då det tydligen är något som inte "lirar" mellan telenor och UMR. (kan ha att göra med senaste fw)
Eller så kan jag vara ute och cyklar!

Iallafall hade Amanda en trolig lösning på mitt problem, har dock inte haft möjlighet och testa.

15

Redan slängt iväg ett PM till Fredson :-) Han har dock inte alls samma symptom som de andra, men värt ett försök!

16

Har samma erfarenhet med det modemet - med tidigare f/w inga problem...