1

Tråd: Dovado Fai-Over

Tja, mitt första inlägg här.

Testar lite på fail-over funktionaliteten. Har lite funderingar kring den. Kanske en rekommendation till Dovado.

En fråga är hur snabbt uppdateras dyndns till 3g IP:n när WAN dör?
Hade vart jättebra om t.ex. när fail-over kickas in så startas dyndns clienten om för att forca en update av DNS direkt efter fail over händer så den inte behöver vänta på nästa interval.

Vad är intervallen för dyndns förresten?

// barhom

2

Sv: Dovado Fai-Over

Uppdateras så fort en ny uppkoppling etablerats, annars dubbelkollar den var 10e minut

3

Det verkar stämma att den Uppdateras direkt när man går från WAN-USB men stämmer inte när det går från USB-WAN.

Tog närmare 10minuter efter att WAN hade kommit tillbaka innan dyndns tjänsten hade fått IPt (och då menar jag hos dyndns hemsida, jag vet ju att det tar tid tills dnsen uppdateras hos alla sen).

4

Det kan ta ganska lång tid innan ip byten propagerar i dns.

5

G-Man - du missar att läsa det sista i min post. Jag tog inte hänsyn till att DNS:en tar tid att uppdatera för alla andra.

Det jag menar är att dyndns update verkar inte vara enforced vid fail-over, hade den varit det hade Dyndns hemsida fått den nya ip adressen inom några sekunder från att man har bytt från USB-WAN, att det sedan tar tid för dns att propagera är en helt annan femma.