Tack för tipset, telefoni450! Händer det igen så blir det omedelbart en påringning till Net1's support så vi kan få ordning på detta.
Vid förra påringningen för ett par veckor sedan så hintade de om att det kunde vara litet sisådär med telefontjänsten för närvarande men att de räknade med att få ordning på det innan utgången av mars. Och det stämmer ju med övrig info som framkommit här på forumet.
Jag kan tolerera litet problem då och då vad gäller VoIP även under helt normala förhållanden. Typ en omstart av burken varannan månad eller så kan jag nog räkna som normalt och praktiskt hanterbart för en typisk användare. Så under denna period när de testar & implementerar QoS så har i alla fall jag litet förståelse för att det inte alltid kan fungera helt klockrent.
Än så länge är jag alltså inte särskilt orolig, snarare tvärtom imponerad att det funkar så bra som det gör i vårt fall utan QoS-funktionen för VoIP i dagsläget. Som jag sagt tidigare, vi får en fantastiskt fin ljudkvalitet när det fungerar, och det har fungerat utmärkt för det mesta dessa få veckor hon haft Net1 hittills.
PS. Jag har blivit litet extra uppmärksam nu när det gäller telefonsamtal hit och dit, vet ganska bra vad de flesta av de jag pratar mest med sitter med för uppkopplingar: vanlig telia analog lina på varierande avstånd från telestation och varierande brus/störningsnivå, digitala företagsväxlar, mobilt. Konstaterar att svärmors nya linje är i absoluta toppklassen även jämfört med folk jag vet sitter på riktigt fina uppkopplingar. Så när jag säger att det är bra menar jag det, i alla avseenden inklusive den totala "duplex"-upplevelsen när man kan prata i munnen på varandra på samma sätt som i verkliga livet med en totalt lagg-fri och naturlig upplevelse. Det är banne mig inte dåligt via VoIP och radiobaserat bredband.