Tråd: Hur centraliserade är Net1's anslutningspunkter mot Internet?
Jag är inte så kunnig på det tekniska nätverksområdet så min fråga kanske kan upplevas dum: men var finns de gateways som man loggar in på som användare av Net1, där all trafik från och till mig som slutanvändare rimligen måste passera in/ut mot Internet? Är de jämnt utspridda över landet eller finns det bara några få centralt placerade?
Hur det funkar med ADSL och andra fasta uppkopplingsformer har jag litet bättre hum om, själv ansluter jag tex via fiber till min ISP's gateway nere i stan (Växjö) med ping-tider på ca 0.8 ms där mitt eget nätverk står för ca 0.2 ms. Svarstiden tycks sedan öka ganska linjärt med moderata avstånd, mäter jag tex mot Malmö hemifrån får jag 6 ms, Randers 15 ms (ca dubbla avståndet jfr Malmö), Tromsö 44 ms (ca 9 ggr avståndet till Malmö).
Jag är nyfiken med tanke på att det i princip blir samma värden på ping via www.pingtest.net mot Randers i Danmark (Jylland) som mot Malmö, kring 84 ms, mätt från en plats belägen i smålandsskogen ett par-tre mil härifrån via Net1.
Hur kan detta komma sig? Kanske är det bara slumpmässiga avvikelser, mer mätningar behövs och det kommer.
Har försökt googla på hur det funkar i mobila nät och Net1's i synnerhet men har inte hittat något som klargör. Helt klart är det en mycket stabil och bra prestanda man får jämfört med många av alternativen till mobilt bredband ... så det vore intressant att veta varför man alltid tycks hamna mellan 80-100 ms oavsett vilken server man pingar inom skandinavien (som det tycks - kan ha misstagit mig).
Edit: klargörande tillägg