1

Tråd: E1750 kopplar ifrån 4GR hela tiden.

För 2-3 dagar sedan så började min Dovado 4GR att bete sig underligt, modemet kopplades ifrån med ca en timmes mellanrum. Det går inte att reconnecta och det hjälper inte att starta om routern heller, utan varje gång det händer måste jag ta ut och sätta i modemet i routern igen.

Jag testade att uppdatera firmware till senaste versionen på både routern och modemet men det hjälpte inte. Observera att anslutningen fungerar hur bra som helst på datorn så det bör väl vara något i routern som spökar?

2

Sv: E1750 kopplar ifrån 4GR hela tiden.

har du en bit usb skarv mellan 4gr och 1750 ?

3

Ja, jag har 3m USB-kabel emellan och det har fungerat bra i ca 3 veckor fram tills för ett par dagar sedan.

4

Operatör?

5

Telenor

6

Ta bort USB kabel för säkerhets skull och vad som händer.

USB skarvar kan ställa till det.

/M

7

Mathias skrev:

Ta bort USB kabel för säkerhets skull och vad som händer.

USB skarvar kan ställa till det.

/M

Nej det blev samma rsultat men nu har jag införskaffat ett Sierra Wireless Air Card istället så det funkar prima nu big_smile

Dock verkar inte sierran funka alls med USB-förlängning. Måste man ha någon speciell typ av kabel?

8

Jag hade liknande problem med en 5m usb-skarv. Jag misstänker att det blev spänningfall pga kabeln så att modemet inte trivdes så bra, för när jag stoppade in det direkt i routern så försvann problemen.

/Iceman

9

max 2 meter är det väll på usb kablar om man vill att det ska funka utan problem

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

10

jag kör med classes 3m skarv utan problem, kjells deltaco funkar inte, betydlig klenare...

sedan sprack plasten i deltaco kabeln när det var -30 när jag böjde lite på den...

11

Stortommy skrev:

max 2 meter är det väll på usb kablar om man vill att det ska funka utan problem

Option säger max 30cm

12

tänkte mer på skrivare , webkameror  , och div  utrustning

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

13

jag har använt 15meters kabel till skrivare (egen kontaktad) och den funkade ok.
hastigheten var lägre mot en kort, om det var datorn eller skrivaren vet jag ej, brydde mig inte...

kameran funkade dåligt med längre kabel, jag gissar detta berodde på spänningsfall då kameran matas via usb, på samma sätt som modemen, och den funkade bra när jag placerade en usb hubb med egen ström där kameran var placerad.

tangentbord/mus har jag skarvat på jätttttte långa kablar på och det funkar ok.

det är bara att prova, men skarva inte på tex usb minnen och hårddiskar då det finns en överhängande risk för bitfel på datat som skickas, och det blir lite surt om det är en backup..

14

USB-standarden säger max 5m sladd utan repeater och max 5x5m med repeatrar. I praktiken verkar det ju se annorlunda ut...

15

Intressant att det brukar vara problem med USB förlängningssladdar.
Jag har ett Huawei E367, Telia kopplad med 5m USB kabel och det knasar av och till. Köpte en timer från C-O enligt rekommendation, som gör Norsk reset på routern varje natt, och direkt efter det funkar allt några timmar upp till ett halvt dygn. (Skickar upp temperaturdata via ftp till en hemsida) Ska prova att flytta routern närmare fönstret så att jag kan koppla in modemet direkt. Fråga är det nån som kan tipsa om en antenn som passar E367 och var man enklast hittar den i Stockholm ?

16

Funkwerk

17

Riktantenn byggd av kökssil med 20cm diam. med modemet strappat i mitten och en kortare USB sladd löste mina problem lol. Fick riktnigen till närmaste mast av Telia och har nu 58% signalstyrka som ger de 2MBit/s som är det som jag ska ha.
Man lär dock få en del tråkningar av grannen för den "snygga" antennen...