1

Tråd: Remote omstart, häng

Lite less på den skakiga funktionen hos min 4GR.

Jag har en 4GR, med Tele2 3G,  i ett fritidshus i Dalarna, och eftersom jag hade lite problem med en loggmoj som sitter via ethernet, så försökte jag boota om den igår. Det var det sista jag hörde av den sad

Jag har konfat upp tre addresser som den skall testa mot, men det hjälper ju inte om den inte lyckas boota.

Jag antar att booten inte lyckades eftersom jag ser att dyndns inte har uppdaterats, och den tar heller inte emot sms, så att starta om den den vägen funkar inte heller.

Finns det inget watchdog-funktion som startar om den om den hängt sig?

Skall man behöva implementera det gamla PC-tricket med en klockströmbrytare?

Känner mig just nu lite som ryssarna som av misstag stängde av en rymsond efter landning och som krävde manuella handgrepp för att starta igen. hmm

2

Sv: Remote omstart, häng

det kan vara modemet/dongeln som hängersig.
då routern inte startar om modemet vid omstart eller när tre-ip-kollen ser att det inte funkar så blir det konstigt då det oftast är det som fallerar.
jag byggde en lösning för detta, men det krävde mer eller mindre att man löder i routern så..
intresset var lågt, då timer lösningen funkar per dovados rek.

jag hoppades att detta skulle vara löst i 4gr, men icke.

ibland klarar routern ej att koppla uppsig, då startas den om, hjälper
det ej så blir den sittandes tills strömmen åker.
tex ett nät fel skapa detta direkt...

3

"Dyndns" var ur funktion under förmiddagen! Är nu ok igen smile

Tips: Köp/använd en digital timer i alla fall!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Jag får samma fenomen ibland också. Har ett E1820 modem. Man kan lösa problemet genom att bara rycka ut modemet från USB porten, be en kort bön och stoppa in det igen. Funkar även när modemet har hängt sig i 2G läge och vägrar hoppa över till 3G.
Så ifall 4GR hade kunnat bryta strömmen på USB porten så hade det nog löst många problem. Har provat boota om routern men modemet e fortfarande hängt.
Så cykla strömmen till modemet löser det mesta.

/Jonas

5

Eftersom jag normalt befinner mig ca 190km från routern är inte det ett alternativ. roll

Jag köpte ett nytt E1750 modem, tele2, svart, och det verkar fungera mycket bättre än det vita E1750, tele2, som jag använde tidigare.

Det vita verkar kass. Jag har ett gammalt E1550, och det fungerar också mycket bättre än det vita.

6

Jo jag förstod det men det jag menade var att om watchdogen i 4GR bröt strömmen på USB porten till modem så hade vi nog haft något stabilare gång. Iallfall hade vi haft en mindre bensinräkning.
Sitter nu på jobbet och modemet har hängt sig hemma. Kan inte göra nått för än jag kommer hem. Svara varken på ping eller sms.

/Jonas

7

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =156687110

Timer som slår av routern (och därmed även modemet) en stund varje natt exempelvis. Restart av routern bryter - som ni är medvetna om - inte strömmen till USB-porten och därför startar inte modemet om.

8

Visst funkar det, men det är ju så klunkigt att det inte är sant. Vad händer om den inte bootar efter att timern startat om routern? Jo då får man vänta till nästa dygn och hoppas på att det funkar bättre.

Ett bättre, men dyrare, sätt är ju att ha en GSM switch som man kan ringa till och få den att starta om.

Jag har funderat på en sån här:

http://www.linuxfocus.org/~katja/electr … hdog.shtml

annars finns ju denna, som är lite dyr dock:

http://www.hw-group.com/products/ip_wat … te_en.html

Tycker att Dovadon borde kunna fixa det, men den har väl ingen watchdog-hårdvara heller.

9

Den sorgliga sanningen är att man får vad man betalar för.

Det finns routrar med inbyggd hw-watchdog, priset är därefter.

För de pengarna en Dovado kostar tycker jag man får "tillräckligt", vill man ha mer så är det till att göra en egen lösning alternativt köpa "bättre" grejor.

http://www.communica.se/index.asp?artikel=4511607

Ovanstående exempel är för industriapplikationer och "lovar" 24 / 7 drift, med andra ord ska inte hårdvaran gå ner utan det är i så fall nätet (operatören) som orsakar avbrott.

Tipo874:
Hur är signalstyrkan uppe i fritidshuset?
Är det du kör så kritiskt att det måste fungera varje dag?

10

Amanda skrev:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =156687110

Timer som slår av routern (och därmed även modemet) en stund varje natt exempelvis. Restart av routern bryter - som ni är medvetna om - inte strömmen till USB-porten och därför startar inte modemet om.

Det finns också digitala timers med 1 min urkopplingstid.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =156687392

11

patb skrev:

Den sorgliga sanningen är att man får vad man betalar för.

Det finns routrar med inbyggd hw-watchdog, priset är därefter.

För de pengarna en Dovado kostar tycker jag man får "tillräckligt", vill man ha mer så är det till att göra en egen lösning alternativt köpa "bättre" grejor.

http://www.communica.se/index.asp?artikel=4511607

Ovanstående exempel är för industriapplikationer och "lovar" 24 / 7 drift, med andra ord ska inte hårdvaran gå ner utan det är i så fall nätet (operatören) som orsakar avbrott.

Tipo874:
Hur är signalstyrkan uppe i fritidshuset?
Är det du kör så kritiskt att det måste fungera varje dag?

Den säger att den ligger på 45%, men det är väl vad det var innan den kopplade upp? Vad jag förstår kan den inte kolla signalstyrkan när länken är uppe.

Och nej, det jag använder den till är egentligen inte alls kritiskt. Det är bara lite loggning som körs när jag inte är är där.

Sedan jag bytte modem har den nu funkat utan anmärkning i över två veckor. Tidigare fladdrade det upp och ner dagligen.

Routern står ovanpå en värmepump i källaren, och jag hade tänkt flytta upp den till övervåningen och köra en wifi-brygga till loggutrustningen. Den gillade dock inte att man bytte ethernetkabeln mot en VAP-11G, och jag undrar om det är Dovadon som inte gillar att en MAC-adress plötsligt flyttar från en LAN-port till WLAN. Jag skall testa lite mera med detta nästa gång jag åker upp.

12 Senaste redigerad av soul (2011-02-22 08:09:23)

Så det Sam och Amanda från Dovado säger är att dom mjukvarumässigt inte kan kontrollerar spänningen på USB porten?

Jag kör med en TPLink WA701N inställd som brygga och har aldrig krånglat.
Jag har också tänkt byta modem för att se ifall det blir stabilare.

/Jonas

13

Våra routrar följer USB standarden, dvs så länge enheten (routern) matas ström, så matas USB porten ström. I många datorer är det så också. Man är tvungen att rycka ut modemet för att få igång den även när den kraschar i datorn.

14

Varför inte bara köra med timer, omstart en gång om dan.

15

Se inlägg #8

16

jag byggde en pryl som fimpar strömmen när routern startarom.
funkat 100% för mig.

17

G-Man:
Du får gärna utvecka lite hur den funka.

/Jonas

18

kolla egna byggen,
är en enkel modell som funkar med umr där den används.