Tråd: Kan någon hjälpa och tipsa?
Hej alla!
Någon som kan tipsa oss?
Vi skulle vilja skapa ett kraftfullt nätverk i bilen (vw caddy maxi life) med så kraftfull kommunikation som möjligt.
Vi vill kunna ansluta datorer och mobiler (iphone 3gs och iphone 4) till en router för kommunikation både inne i bilen vid färd samt i ett mindre närområde runt bilen när vi är iväg någonstans. Ibland är vi långt ute i skogen med begränsad tillgång mot mobilmaster så därför vill vi ha tips om vad som funkar bäst, snabbast och till rimlig kostnad. Finns det någon typ magnetantenn att sätta på taket vid stillastående som kan kommunicera både gentemot mobilmaster och de anslutna datorerna och telefonerna?
Vi vill kunna strömma internetradio från iphonen via näteverket och sedan till bilstereon via blåtand (blåtandsuppkopplingen fungerar för det mesta bra men den mobila bredbandskommunikationen till Telias nät via iphonen är inte alltid optimal) samt kunna surfa via telefon och/eller datorer med bra hastighet och räckvidd. Dessutom stryps tyvärr hastigheten efter en viss mängd datatrafik via Telia och vill slippa betala för högre hastighet/datamängd via Telia när vi har fri mängd via Telenor.
Jag har för mig att jag sett någonstans att man på något sätt skulle kunna koppla upp iphonen mot yttre (glas) antenn via induktion för bättre mottagning. Någon som vet?
Vi skulle även vilja sätta upp glasantenner runt om i bilen (fram, bak och sidorna)för optimal kommunikation.
Vi använder idag mobilt bredband via Telenor så routern måste kunna klara simkort eller usbdongel och helst flera yttre antenner.
Vad ska vi satsa på för grejer?
Jättestort tack i förväg!!