Tråd: Hemmanätverk kopplat till Telias surfzon?
Hallå!
Jag har nyss skaffat mig en ny bostad och märkte rätt snart att jag kommer åt Telias surfzon hemmifrån. Jag har nu skaffat mig ett mobilt bredband via Telia för att kunna komma åt deras tjänst och för att få ett billigt och snabbt internet. Jag har dock några frågor som jag hoppas någon här har kunskap om att kunna svara på
Jag funderade lite själv på hur jag skulle kunna göra mig ett hemmanätverk som gör att jag kommer åt Telias surfzon. Min lösning va inte den bästa tydligen för jag får det inte att fungera. Min tanke var att skaffa mig en 3G-router för att kunna montera en dongel och ha som motagarstation. Dongeln har jag hunnit modifiera så den har nu en riktbar antenn på 9dbi som jag hade tänkt att rikta mot sändaren. Jag ringde också telias kundtjänst för att få tillgång till användernamnet och lösenordet till homerun och fick svar utav honom (som för övrigt inte var så hjälpsam med att svara på dessa frågor ) att det inte går att dela ut deras surftjänst via det sättet. Utan det enda sättet för att komma åt deras surfzoner var via trådlösa nätverkskort. Har han rätt eller fel?
Saken är den att jag vill ha en "mottagarstation" i den plats i huset där jag har bäst mottagarsignal ( I ena sovrummet på övervåningen). För att sen kunna koppla upp mig med den statonära och bärbara datorn via den antennen. Finns det en "billig lösning på detta? Billig menar jag runt tusenlappen..
Tacksam för svar.
Mvh Micke