1

Tråd: Tele2 16Gb max abonemang, Huawei e1820, Dovado 4GR

Hej,

Jag kör med ovan nämnda hårdvara. Jag bor i Göteborg och har signal strength mellan 55% och 70%.

När jag kör bredbanskollen.se så ligger jag ofta runt 4 Mbit/s ner och 1 Mbit/s upp. Ibland kan det gå så lågt som 1 Mbit/s ner och 0,3 Mbit/s upp.

Jag har tre frågor och hoppas att någon kanske har koll på detta.

1) Är mina siffror normala för Tele2? GÅr det aldrig upp till 10 Mbit/s ner eller högre?

2) Kommer Tele2 strypa hastigheten om man förbrukar mycket under en månad, trots att jag har unlimited usage?

3) Kan man se i Dovado'n att 3G+ verkligen är aktiverad. På min HTC android mobil så hoppar den upp från 3g till H när hastigheten är bra.

MVH
Daniel

2

Sv: Tele2 16Gb max abonemang, Huawei e1820, Dovado 4GR

1) Tele2 är näst största operatören i Sverige. Dom har gott om användare på deras basstationer, så det är inte förvånande att du får såna siffror. Vill du verkligen veta vad din Internet uppkoppling klarar av, då rekommenderar jag att testa kl. 2 på natten, och testa gärna vid andra fönstrar i hemmet eller till och med på utsidan av hemmet.

2) Använder du Tele2 Large, då är det obegränsat. Jag antar att du menade skriva "16 Mbit/s" istället för "16Gb".

3) Nej, det går inte. Allt över 384kbps klassificieras nu som HSPA men ändå som del av 3G typen. Du kan se på USB modemets lampa, där den starka blå sken (vanlig 3G/UMTS på 384kbps) skiftar sig till cyan (multi-megabits 3G/HSPA) så fort det körs nån trafik på den. Du kan säga att blå=idle, och cyan=aktiv.

3

1, angivna hastigheter är teoretiska max värden på länken i medvind...
2, ja om du kör torrents och liknande.
3, nej som sam skriver,färgen ger en hint. men max hastigheten beror på belastningen på masten(lediga datakanaler), tex om grannen kör torrents så...

4

1) Som jämförelse så har jag mellan 52 till 62 % i signalstyrka i 4GR med Tele2 Large och får som bäst 1.3Mbit/s ner och upp.
När det varit som sämst har det bara varit 0.25Mbit/s upp och ner. sad
Så nog belastas deras master hårt. sad

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

5

96% signal på 3g och 0,6 mbit i prime time
....
det är även med ett 4g modem...

6

Tack för alla svar, det var glasklart.

Det skulle naturligtvis vara Tele2 16Mbit/s, large.

Jag har bara 3 månaders uppsägningstid så jag kan byta på kort sikt men så länge de inte stryper hastigheten pga av att vi tankar mycket så kan jag leva med hastigheterna. Hade just 5,5 ner, 2 upp vilket funkar fint.

MVH
Daniel