Burken skrev:Hur ser jag vilken styrka jag får? min verkar ju inte vilja visa detta, ja har inte speciellt stor koll på detta me hpsa+ - ¤= massa konstiga tecken för mig.
Finns de något program ja kan tanka som visar min styrka?
Om du har modemet i datorn så finns denna information om du pillar lite i menyerna till programmet som ringer/ansluter modemet som installeras när det kopplas in i usb porten, skall finnas bla dB värde. (3dB = dubbla värdet, och -3dB är halva)
Burken skrev:Men för att återgå till 3g router köp då den där funkwerk kosta skjortan, blir det någon förbättring av att använda sig av en 3g router som Dovado tex?
Routern ger möjlighet att dela anslutningen till många datorer via WLAN och LAN sladd, INGET annat (dovado stöder lampstyrning m.m. men detta har inget direkt med bredbandet att göra)
funkwerk är en aktiv antenn med lååång sladd så modemet kan användas som vanligt i datorns usb uttag med antennen på taket/väggen till bostaden (funkar även inomhus men är inte optimalt).
Fördelen med routern är delat iternet, samt möjlighet att placera modemet där det är bäst signal i bostaden, inte där man använder datorn.
fördelen med funkwerk är att modemet kan placeras vid datorn och en smal rund svart kabel kan dras till utsidan av bostaden där antennen placeras/skruvas.
för mig att sladden är ~15meter lång, plus tex 3meters usb skarv till modemet dvs ~18meter.