Sv: Problem med WLAN på Dovado 4GR?
Sam, gick det att återskapa roaming-problemet?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Problem med WLAN på Dovado 4GR?
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Sam, gick det att återskapa roaming-problemet?
Jonas, har inte hunnit testa den scenario. Har hållit på och testat främst nya WLAN drivrutins uppdateringar vi fick in innan vi är nöjda med att dra igång beta9. Jag får återkomma därefter.
tack
@Sam: Finns det möjlighet att få testa aktuell FW-beta eller är nästa FW-release nära förestående? Jag kör 4.3.3 idag och har fortfarande återkommande problem med trög trafik i WLAN trots fasta IP för alla enheter i nätverket. Mitt nätverk innehåller dock en del smuts, bla en billig WLAN-skrivare från HP som ligger högt på misstankelistan
Vi tittar på kanske släppa ut en ny beta tidigt nästa vecka med uppdaterade WLAN drivrutiner.
Om du har prylar som är 802.11b i ditt nätverk, då kommar alla andra prylar hamna på 802.11b; som i sin tur betyder att ingenting kommer gå fortare än 5-6Mbps i verkligheten (802.11b är 11Mbps raw hastighet).
Nix 802.11b i nätverket, det finns bara g- och n-enheter där, och jag kör med 20 MHz bandbredd så att de ska kunna samsas. Har även testat att enbart köra g men det har inte haft någon betydelse för problemen.
Ser fram emot att få testa den nya betan när den finns tillgänglig.
Jonas m.fl. som har/hade wifi-problem.
Hur går det för er med stabiliteten?
Själv kunde jag bara inte längre lägga ner mer tid på 4.3.3., utan köpte för över en månad sedan en ny d-link 855. Sedan dess fungerar allt dvs Ipads, iphones, 3 st win7-datorer, Qnap NAS, Slingbox och Sqeezeboxar utan ett enda avbrott....men som sagt den klarar inte 3g-modem, bara adsl.
Skulle vara trevligt att höra om beta 5.0 fortsätter att fungera med wifi, då jag bara har 3g-router i stugan och snart åker vi väl dit igen. Själv anmälde jag mig inte till betatesten. Vet någon när den blir skarp?
Mvh
Early adopter
Early adopter, det går inte så bra med wifi. Jag kör fortfarande den "gamla" Beta8 och den har problem, iallafall i mitt system. Jag har stängt av wifi på 4GR och kör med UMR som accesspunkt istället vilket är problemfritt men långsamt. Jag är förstås besviken på att inte kunna använda 4GR som planerat. Men någon gång får man ju ge sig...
Sam nämner "uppdaterade WLAN Drivrutiner" till 4GR ovan och det låter lovande. Tyvärr har jag inte hört något mera om detta sedan dess. Det vore bra om Sam kunde ge en update på detta tycker jag.
Vet inte om du har läst vårt senaste press release, men vi kommer med officiel 5.0 release slutet på Feb/början på Mar, där vi har också lagt in stöd för Huawei E398 modem (4G/LTE). Mathias lär skicka ut en beta innan dess.
Hej min dovado 4gr har samma simptom,efter omstart blir ok.
Hej, sitter i skogen och har precis bytt från telia adsl @ 1,9 Mbit.
fick upp 3g+ till 6,3Mbit!
Alla nöjda i familjen utom jag som kör Iphone :-(
Man kan ju inte hålla på och återställa nätverksinställningarna i Iphone varje gång man vill använda WI-Fi...
Det funkar då ett tag BBK Mobile visar stadiga 6,3Mbit :-)
Men nästa gång Njet...
(funkade tidigare kanon med netgear modem/ Belkin N router)
Andra fel jag upplevt är;
-aldrig fungerat med tända/släcka med solens uppgång/nedgång.
Kontakt med routern; frågar/ föreslår att jag skall aktivera API.
-Jag har ju redan gjort det! Det funkar ju när det funkar.
Varför så Ostabilt ? Teknik skall var KUL o Lätt. Det är 2011 nu!
jag hyser stort hopp till nästa uppdatering på 4GR och snabba på med Samsung/Telia 4G modemets införande ( ligger i pennburken på skrivbordet och väntar)
1) Ang- iPhone: Kör okrypterat WLAN tills 5.0 firmware blir släppt. Du sitter i skogen, så jag antar du har inga grannar som hoppar på din WLAN.
2) Vem har du som BB leverantör?
3) Har du matat in dina GPS koordinater i routern så att den lista ut vilken tid solen går upp/ner?
4) Samsung 4G modemet kommer inte stödjas pga Samsungs ovilja att trolla fram drivrutiner. Du kan däremot skaffa dig en Huawei E398 modem (olåst) som går att användas med din Telia 4G SIM kort.
tack för snabbaste svar jag sätt.
1 nej grannar finns, o jag har för mycket på neatgear STORA nas.
2 Telia
3 ny funkar det
4
oops fick ett sms till 4 Gr´n i dag , Telia säger att jag redan förbrukat 30 Gb..
så nu är det 120 K som gäller
2 tonåringar och 2 vuxna det blir lite data....
Så nu fick jag användning för Wan porten bakpå 4GR
Back to 1.5Mbit ADSL
Q. vilka kan erbjuda 3G+ med fri surf ?
Du kan mata in alla dina WLAN klienter som individuella entries på din MAC Address Control List. Det i kombination med att dölja SSID kan iaf säkra nätverket för tillfället. Då slipper du problemet om du stänger av kryptering.
3 MAX, Tele2 Large och Telenor kör obegränsat. Rekommenderar 3 eller Tele2 pga öppna APN för inbound access (i fall man har server/kamera hemma och vill nå utifrån).
Jag har följt denna tråd och G-Man's (http://www.mobilabredband.se/forum/view … 80&p=1) sedan start. Jag har precis samma problem som alla andra användare.
I början fungerade min 4GR PERFEKT, men efter en månad eller två började den krångla. Då räckte det med att starta om nätverkskortet i datorn eller reboota routern så fungerade det i en vecka eller så. Innan jul blev problemen hopplösa. Det var endast reboot av routern som fungerade och då löstes problemen endast korta stunder (ca 1 timme) innan hastigheterna gick ner till <0,1 Mbit/s igen. Då tröttnade jag och kopplade bort routern.
Igår fick jag för mig att koppla in den igen och det fungerade strålande. Idag när jag kom hem från jobbet var problemen tillbaka. Nu hjälper det inte ens att reboota routern.
Jag har startat ticket hos Dorado (strax innan jul har jag för mig), men de har inte kunnat hjälpa mig över huvudtaget. Jag bad att få tillgång betaversionen som jonasekmark nämner tidigare i tråden. Då fick jag svar att skriva till beta@dovado.com. Det gjorde jag (2 ggr) men har aldrig hört ett ord därifrån.
Jag har inte några konstiga boxar eller så i mitt nätverk som skapar problem. Jag har en MacBook Pro och LG 400 laptop. Sedan igår har jag även en Dell Latitude E5510. Jag ska dock säga att problemen främst har dykt upp på PCarna, inte på MACen.
Jag har provat alla de åtgärdsförslag som getts i tråden utan framgång med ett enda.
@SAM: Jag har läst er pressrelease gällande FW 5.0.0. Där står ingenting om att ni har löst dessa problem. Stämmer det som du skrev tidigare i tråden om nya drivrutiner till WLAN i den FWen?
/Ganska trött på min 4GR
Fixen kommer i 5.0.
Vem är tillverkaren till WLAN i dina bärbara datorer?
Och som tidigare sagt, försök köra utan kryptering tillsvidare och se om den håller bättre.
tack
den senaste jag har är det fortfarande problem med för mig,
och då kör jag med klient och ENBART med
Realtek RTL8188CU Wireless LAN 802.11n USB 2.0 Network Adapter
och det havererar likväl
och strömmen måste dras.
routern tappar tillslut helt wifi, går ej att ansluta mot.
så ej 100% ok ännu för mig iaf.
bä ottan
routern skickade tidigare ut "buffer overflow" till klienterna, bla intel känslig för det... gissar fler är det.
Jag har provat köra okrypterat, men det hjälper inte.
Det är Intel som är tillverkare av mina trådlösa nätverkskort. I dell datorn sitter det:
Intel(R) Centrino(R) Advanced-N 6200 AGN
Intel samt Broadcom är löst i kommande 5.0
ingen sådant har hjälpt för mig, enl länkad tråd.
Men havererar det ofta "timme" eller dygn?
kör jag med realtek så går det flera dagar med en klient,
men umr går i månader...
Det låter ju alldeles strålande Sam!
Helt enkelt bara att bida sin tid till början på mars då och hålla tummarna för att problemet äntligen är löst för alltid.
Är det mitten av mars som är planerat releasedatum för FW 5.0?
Riktigt less på iPhone-strulerierna och okrypterat är inte ett alternativ för lilla paranoida jag som bor i ett WLAN-inferno i en storstad.
Nej, början av mars som vi tidigare skrev här: http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=10
Och som sagt, du kan köra okrypterat i kombination med MAC Address Control list + dold SSID.
är inte helt svårt att spoofa mac adresser, inte heller att leta efter dom i etern...
att dölja ssid har ingen funktion heller.
Och vem har tid eller ork för sånt egentligen? Reality check.
Och vem har tid eller ork för sånt egentligen? Reality check.
Maybe mee om jag har tråkigt
Gick och köpte en USB wlan puck med fet antennen som är radioaktiv 1000mW, och så kan man köra Backtrack för att haxxa.
Men de är ju bara jag när jag har tråkigt.
http://www.backtrack-linux.org/tutorials/
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Problem med WLAN på Dovado 4GR?