Tråd: använda antenn?
Hej
Jag var för ett antal år sen testperson för wimax och fick då en antenn uppmonterad på huset. kan jag använda den för mottagning till mobilt bredband?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Antenner och vågutbredning » använda antenn?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej
Jag var för ett antal år sen testperson för wimax och fick då en antenn uppmonterad på huset. kan jag använda den för mottagning till mobilt bredband?
Wimax ligger på en mycket högre frekvens, 5 GHz istället för 2 för 3G och 2,6 för 4G. Går alltså inte. Helt meningslöst.
WiMAX låg på 3,5 GHz så filtret i antennen är antagligen anpassad till bara den frekvensen men den kan ha stöd för andra frekvenser också? Det är helt beroende på antenntyp och filter. Kolla om den är märkt med modellnamn och nummer så kan du "googla" den. Då kanske du hittar en spec på nätet som visar om den kan funka?
3G ligger på 2,1 Ghz. En antenn för 3G bör stödja banden inom 1920-2170 mhz.
I värsta fall får du byta antennen. Den är ju ganska billig så du behöver bara byta ut antennen och behålla kabeldragningar och liknande som är det "jobbiga".
Lycka till
designed to operate in the 3.3-3.8 GHz spectrum
bara sopor då eller ?
Inte om du kör wimax men för 3G så är det inget
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Antenner och vågutbredning » använda antenn?