1 Senaste redigerad av Nalleman (2011-01-29 19:17:22)

Tråd: Dovado och WLAN tillsammans med Vista

Har precis skaffat en Dovado 4Gr för att använda tillsammans med Huawei E1820 och ett Telenor abonnemang.
Uppnår bra hastighet så där är det inga problem.
Mina problem är att få WLAN att fungera. Har flera olika datorer och det ser ut så här:

Dator 1: Windows XP ansluten med kabel - inga problem alls.

Dator 2: Windows XP ansluten med WLAN - funkar om jag inte krypterar nätverket.
Om jag krypterar står det bara "nätverksadress förnyas".

Dator 3: Windows 7 - som dator 2. Vi oskyddat nätverk funkar det klockrent med WLAN. Krypterat - nix!

Dator 4 och 5: Windows Vista - funkar inte oavsett om jag kör krypterat eller okrypterat.

Nu bor jag så (inga grannar på nära håll) att det spelar ingen roll om jag kör nätverket okrypterat men hur sjutton skall jag få det att funka med eländiga Vista?

Är ganska orutinerad på datorer (d.v.s. att rota i inställningar och sådant) så jag är tacksam för alla råd som går att få!
Har tänkt säga upp mitt fasta bredband men det går ju inte förrän jag får fart på det mobila även i datorerna med Vista.... wink

2

Sv: Dovado och WLAN tillsammans med Vista

Döp om ditt SSID (trådlösa nätverks namnet)  på routern och starta om den. Para sen ihop dina datorer med den. Det verkar som du har krypteringsmetod mismatch på alla dina trådlösa profiler.

3

Tack för snabbt svar!

Har nu fått det att fungera tillsammans med Vista också men det går inte att få det att fungera tillsammans med kryptering på någon av datorerna som är anslutna via WLAN. Har testat att ändra SSID o.s.v. och så länge jag kör okrypterat går det fint men inte i hop med WPA2.
Några idéer om vad som kan vara fel?

4

Du nämnde att datorer 4&5 kopplar inte alls. Använder du möjligtvis WLAN MAC Address vitlista på routern? Det kanske förklarar det hela.

Annars, kika om du använder senaste WLAN drivrutiner på dina datorer samt Windows Service Pack eftersom vissa OS behöver SP uppgradering för att implementera stöd för WPA och WPA2 t.ex.

5 Senaste redigerad av Sam (2011-01-30 13:58:30)

Ja, och för säkerhets skull... dubbelkolla lösenordet! Vet inte vilken firmware du har på routern, men skaffa den senaste: http://www.dovado.com/firmware

6

Sam skrev:

Ja, och för säkerhets skull... dubbelkolla lösenordet! Vet inte vilken firmware du har på routern, men skaffa den senaste: http://www.dovado.com/firmware.

Länken funkar inte sad

7

Vispen74 skrev:

Länken funkar inte sad

Det är klart. Jag hade en punkt på slutet.

8 Senaste redigerad av Nalleman (2011-01-30 15:38:07)

Sam skrev:

Du nämnde att datorer 4&5 kopplar inte alls. Använder du möjligtvis WLAN MAC Address vitlista på routern? Det kanske förklarar det hela.

Annars, kika om du använder senaste WLAN drivrutiner på dina datorer samt Windows Service Pack eftersom vissa OS behöver SP uppgradering för att implementera stöd för WPA och WPA2 t.ex.

Har inte aktiverat MAC adressering så det är inte problemet.

Jag har kört med WLAN krypterat med WPA2 på samtliga dessa datorer innan (tillsammans med mitt fasta bredband) utan problem. Funkar nu också. Borde kanske ha nämnt det tidigare.
Skall testa med att uppdatera mjukvaran i min Dovado så hoppas jag att det kanske löser mitt problem. Hoppas det iaf.
Annars får jag i värsta fall fortsätta köra okrypterat då detta inte utgör någon risk alls eftersom jag bor på vischan med långt (utom räckhåll) för närmaste granne.

Skall även passa på att tacka för de snabba svaren jag får här! smile

9

Glöm inte att uppdatera dina WLAN klients drivrutiner!!