Tråd: Master och årstider - kontra streaming
Första inlägget
Jag håller på och hjälper mina föräldrar med att få till en bra mobilt bredband uppkoppling.
De bor ca 200m från en Tre-mast (3GIS) och har fri sikt till den. Vid Tptest får jag skapliga hastigheter 1,5-2,5 Mbit/s och god signal (ca -86 dbm vill jag minnas). Tyvärr är det problem vid streaming av video, man behöver exempelvis oftast gå ner på lägsta bithastigheten (Låg) för att titta på svtplay flytande utan att vänta på buffring.
Det är ju ganska förvirrande när man får skapliga hastigheter vid Tptest. Jag upplever dock ibland att hastigheten har en tendens att dala under själva testet.
Jag började sedan fundera på hur masterna är anslutna... vad är vanligast på landsbygden? (Fiber, adsl, antenn?) Är det möjligen där flaskhalsen sitter?
Det bör sägas att jag nu även köpt ett abonnemang från Tele2 och enligt deras kundtjänst är närmsta masten 5-7km bort. Det märks tydligt genom att signalstyrkan är betydligt lägre, har för mig att den ligger runt -100 till -110 dbm och oftast endast en stapel i HP Connection manager (inbyggt modem). Vid tptest varierar hastigheten mellan 1-2 Mbit.
Det positiva med Tele2 är att svtplay fungerar bättre jämfört med Tre.
Jag oroar mig dock för att den redan svaga signalen kommer försämras ytterligare när löven kommer i vår, någon som har erfarenhet av det? Jag befarar isf att uppkopplingen kommer brytas.
Det är ett par dagar kvar innan Tele2s "Nöjd kundgaranti" går ut (14 dagar) och man vill ju inte binda sig om uppkopplingen slutar fungera när våren kommer.
Mycket tacksam för svar, fråga gärna om något är oklart