1

Tråd: Spärra IP/host name?

Jag hittar inget sätt att spärra tillgång till specifika IP'er eller host names. Kan det stämma att denna funktionen inte finns?
Om så är fallet, är det något som kommer och i så fall när?

Personligen tycker jag det är en ganska grundläggande funktionalitet i en router så är lite överraskad, tyvärr inte åt det positiva hållet. sad

2

Sv: Spärra IP/host name?

spärra internt/externt?

3

nej den funktionen saknas i samtliga dovado,

enklaste lösningen är att uppdatera hosts filen i datorn, men det funkar bara för snälla saker...

4

@Sam: spärra för ingående trafik från specifika domäner/IP-adresser.

@G-Man: japp, hosts-filen fungerar bra på min dator men tanken var att kunna blockera redan i routern så alla enheter på nätverket blockeras.

5 Senaste redigerad av Sam (2011-01-17 22:59:33)

Vi har redan gjort jobbet i Oktober, men eftersom den använder en 3:e parti tjänst annanstans, då väntar vi på att få en OK ifrån dem. Det kommer ta säkert några månader till eftersom så är det med många företag i USA. Mycket pappersarbete och legal byråkrati. Det finns bara ett märke av router tillverkare som har implementerat ett sånt lösning, och vi skakade våra huvud när vi såg hur komplicerat den var. Vi förenklade det ganska mycket. Men, som sagt. Jag pushar och pushar, men vi måste gå enligt deras takt eftersom det är deras teknik som ligger bakom det hela.

6

OK, tack för snabbt svar!

7

varför inte "lägga till" hosts filen i routern Sam ?
"den finns redan"
behöver väll inte vara så överkomplicerat...
eller är det listor ala ABP du menar sam.

I routern finns:
/LAN/Hosts
Set up DNS names for LAN computers and view hosts on the Network.

där kan man tex lägga in div adresser och få dom att peka mot inget tex 127.0.0.1 eller dyl.

saknas bara att man kan peka om ip# också.

tex:
adserver.adtech.de ange sedan ip# tex routerns externa ip# om du har fast så blir det lustigt med nyare bfw i routern.... bra jobbat dovado.

men tex 192.168.0.1 kanske är bättre då fås "nej svar direkt" i webbläsaren.
eller dovadons webb inkluderad i "reklam sidan" och så fås dovado routern om man klickar på reklamen eller vad det är man valt.

bara ett tips.
provat och det funkar, men man måste skapa listan som inte kan vara gigantisk antar jag.
Sam/dovado vet gränsen.

my 0.00002c

8

Att bygga en egen lista tar tid. Om det handlar om att blockera hela kategorier av sajter (sex, social networks, torrents, osv), då är det bättre att snabbt kunna öppna/blockera såna kategorier/genre hos en tjänst som förvandlar såna DNS uppslag till pulver. Att bygga en egen liten lista på absolut specifiska sajter ("OK kids! Get what you need from Wikipedia, but no more Facebook! Now finish your homework!") och vidarbefodra dem annanstans går att göra under LAN->HOSTS sidan, jawohl.

9

@Sam: hur menar du man ska göra?

Testade att peka www.sr.se och sverigesradio.se till en intern IP som inte används av någon hårdvara men det går bra att surfa till domänerna ändå (har inget emot Sveriges Radio, är i rent testsyfte).

10

Startade du om routern efteråt och försökte sidan igen?

11

Japp, har skrivit 192.168.0.109 i IP-fältet och www.sr.se i Host Name. Likaså 192.168.0.111 i IP och sverigesradio.se i Host Name.
Klickat på Add Entry efter varje, sen på Save Settings och slutligen startat om både router och browser men same same ...

12

vad har du som dns server i dator?
måste vara dovadon.

sedan fibblar vissa antivirus med dns
också.
sedan buffrar windows och olika
program dns svar, så det räcker
inte alltid att starta om program då
dessa körs i bakgrunden konstant
för att "starta snabbare".

jag har provat och det funkar som jag
beskrivit.
men om du styr svt.se till ip # och sedan
surfar in på www.svt.se så funkar det inte!
då det är olika adresser.

jag använder "bad dns" främst för att
tex slippa virusinfekterade reklam banners
i tex altavista och andra sidor med mer
reklam än info...

13

Ahh, började kolla lite på DNS nu och upptäckte att jag använde min arbetsplats' DNS. Jag har dock DHCP aktiverat så den borde ta min egen ... men jag var även uppkopplat med VPN. smile
Körde även en ipconfig /flushdns för att vara säker och nu ser det ut att fungera.

Tack för hjälpen! Det var egentligen bara detta jag var ute efter men ska bli spännande att se vad som kommer längre fram.

För info har jag lagt till hostnames på adserver.adtech.de och vissa andra vilket bland annat medför att jag slipper titta på reklam innan varje klipp som visas på vissa tidningshemsidor.