Jag har ett obegränsat abonemang så evenutella centrala begränsningar torde inte finnas (annat än onormalt användande).
Jag tror dock att det funkar som så att när man lastar ner en enskild 3G cell med mycket data så tvingar den användaren att flytta sig till en annan cell och forsätta ladda data där. Detta för att minska belastningen på en enskilld 3G cell men ändå tillåta obegränsad datamängd centralt i nätet.
Dvs. i 3G nätet har jag obegränsad datamängd, men på en enskilld 3G cell har jag det inte (gränsen är troligen runt 10 GB/mån, dvs den tidigare gränsen för Tele2 large abonemang).
Detta är inget problem när jag rör på mig eller har en rundstrålande antenn men märks tydligt när jag har en riktantenn och har svårt att hitta andra master som inte ligger i samma riktning som den första.
Har hänt flera gånger nu att signal styrkan faller från 5/5 till 1/5 (tolkar jag som jag bytt cell) när jag tittat för mycket på film. Låter jag bli att surfa 1 eller 2 dygn så hoppar signalstyrkan upp till 5/5 igen (tolkar jag som att jag får komma tillbaka till den första cellen igen).
Vem ska man fråga som vet säkert hur det fungerar, någon med kontakter på Sweden 3G, Telia eller Tele2?