1

Tråd: Modemet kopplar ner ideligen

När min UMR var ny kunde den vara uppkopplad månader i sträck. När den började koppla ner en gång i veckan, läste jag i detta forum att om modemet kopplade ner för ett ögonblick, så kopplade inte UMR upp igen. En lösning skulle vara att använda en timer så att UMR stängdes av och kopplade upp igen någon gång på natten.
Enligt ett av svaren skulle felet inte ligga på UMR. En tekniker på Tele 2 var tveksam till detta svar eftersom det ofta händer störningar i sändningar och routern borde klara upp detta och försöka koppla upp igen.
Mitt problem är att nu kopplas modemet ner en gång i timmen. Det som en tidigare hände en gång varannan månad har gått rätlinjigt ner till en gång i timmen.
Har provat olika modem ( 1750, 169 220 ) utan någon förbättring.
Jag tror att UMR är problemet. Vad tror ni?

2

Sv: Modemet kopplar ner ideligen

Har du använt Connection Tracker?

3

prova att flytta dongeln i bostaden om det är tex plats beroende.
tex mikro, luftvärmepumpar och skrivare kan störa och skapa det du beskriver.

sedan om du har connection tracker igång med bara två ip# så kan liknande symtom uppstå.
kolla att alla tre ip blir ok.

4

Tack för svaren. Nu fungerar det bra igen. På Dovados supportsida finns en video om hur man installerar connection tracker. Efter drygt 3 minuter visas en logglista.Hur hittar jag denna?

5 Senaste redigerad av Micke (2011-01-06 18:06:12)

BGA skrev:

Nu fungerar det bra igen...

Vad bra...
för mig spelar det fortfarande ingen roll om "connection tracker" är aktiv eller ej.
Jag deaktiverade den igen och slipper såmed ett helt onödigt pingande.

Detta är ett gammalt problem för mig och med alla(!) mina olika modem.
Rätt som det är tappas uppkopplingen vid olika tidpunkter ca. 1 gång/vecka.

Enbart en hårdreset (ström av/på) kan då återställa uppkopplingen!

Operatörens kundtjänst skyller på routern, Dovado skyller på modemen och deras tillverkare skulle säkert skylla på resp. operatör.... osv.

Det finns hittills bara(?) en säker lösning när man inte är hemma: TIMER wink

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Det fungerade bra för en kort tid.bara. Tillbaks till min fråga. Hur får jag fram loglisterna som visas på Dovados film? Någon på Dovado borde kunna svara på detta.
Connection tracker - spelar det någon roll om man har samma URL på alla tre ställena?
Jag håller med Micke. En timer verkar vara lösningen, men mitt problem är att jag måste ställa den på kortare tid än en gång i timmen. Fungerande uppkopplingen månader i sträck när UMR var nytt och är nu nere i mindre än timmar (har bytt modem flera gånger.Ingen skillnad) Måste vara UMR som blir kasst med tiden. Får se mig om efter en annan lösning.

7

vad har du för modem.
fw version i umr.

nätet överbelastat?

operatör?

har du torrent igång?

blir det samma sak utan att några datorer är anslutna?

kopplar modemet ner när det är direkt anslutet i dator?

om allt är ok, så gör en reset av routern och prova igen

mina umr funka bästa av alla dovado routrar fnv.