1

Tråd: iPhone tappar Wi-Fi tilldelning från 4GR

Har nyligen uppgraderat från en UMR till en 4GR, då började bekymren med iPhone. Jag har både 3GS och en 4:a och båda tappar "tilldelningen". Det ser ut som om jag har full Wi-Fi mottagning men inget fungerar förrän jag går in på inställningar och väljer förnya tilldelning. Då är allt frid och fröjd i några minuter sedan är det samma visa. Dessa problem har jag aldrig haft med UMR:en. Någon som har liknande problem eller rent av en lösning?

MIRN

2

Sv: iPhone tappar Wi-Fi tilldelning från 4GR

Par frågor:

- Hade du samma SSID namn på UMR som du har nu på 4GR?
- Är det samma krypteringsmetod + nyckel?
- Vad har du för firmware på dina iPhones
- Vad har du för firmware på din 4GR?

Tack

3

Tjena Samir,

Ja jag har samma SSID namn nu, och det är samma nyckel.
Jag kör för tillfället WPA/WPA2 Mix mode men har även prövat WPA2 OCH WPA separat, men utfallet är den samma.

Jag har 4.3.3 firmware på 4GR och 4.2.1 på båda iPhonen.

Är otroligt imponerad av dina snabba svar!

Tack MIRN

4

Har du försökt plocka bort + lägga tillbaka trådlösa profilerna igen på dina iPhoner?

5

Ja det har jag gjort, på min (4:an) i alla fall.
Har även gått in och satt Statiska inställningar på iPhonen. Men det blir samma sak.

6

Hur lång tid tar det innan det inträffar från första gången du drar igång routern?

7

Det är så direkt.

Men om jag ser på en film streamat eller laddar en riktigt stor fil så tappar den inte. Bara när Wi-Fi har varit inaktiv ett litet slag, när jag läser på hemsidor och så.

8

Det här låter lite otroligt.

Testa nedföljande:

- Spara en kopia av din 4GR's inställningar (UPGRADE->CONFIGURATIONS sida).
- Gör en Factory Reset på burken och konfa om Internet anslutningen.
- Ändra INGENTING på WLAN sidorna. Allt ska vara default, inklusive okryptering.
- Save and Restart.
- På mobilerna, se till att stänga av alla öppna apps som körs i bakgrunden. Det gäller att dubbelklicka på den stora runda knappen så dyker upp alla apps. Håll ner en ikon tills den börjar dansa, och stänga varje därefter.
- Para ihop mobilerna med 4GR'n igen.

Tack

9

Jag gjorde ett ytterligare test strax innan jag skrev första inlägget.

Jag har ett flertal gånger ställt in iPhones IP som Static Address Assignments med iPhonens MAC adress. Det har i samtliga fall blivit samma resultat.

Nu prövade jag istället att ge den ett nytt IP och förnyade tilldelning så IP uppdaterades på iPhonen, och nu peppar peppar ta i den största Ek som finns så har inte Wi-Fi gått ner än... jag har testat med jämna mellanrum att öppna olika sidor för att sedan avvakta en stund.

Jag avvaktar med ditt test tills i morgon för att se om detta funkar eller inte.

Vill än en gång tacka dig för ditt slit på denna och de andra trådarna!

MIRN

10

Sååååå.........statisk DHCP var problemet?

11

Intressant hmm  Vad ska det betydda?  Bug i routern eller klienten?  Enligt mina tester, verkar routern vara den mer sannolika orsaken sad  Men utan access till läsbara loggar är det svårt att vara säker sad

Free your mind, and your OS will follow.

12

Jag har precis samma problem med wifi mellan 4GR och iphone. Tar gärne emot tips på lösningar!

13

Hej,

Även jag har dessa problem med Iphone och  4GR.

Niklas

14

Tack. Vi håller på att titta på det just nu, samt med iPad.

15

Hej igen...

Ursäkta att det tog lite tid med mitt test, det kom lite i vägen....

Jag gav iPhonen nytt IP se inlägg #9 2011-01-03 22:35:56, men efter ca en dag så var problemen tillbaka igen.

Jag har även gjort som du skrev Sam se inlägg #8 2011-01-03 22:15:08.
Kör nu med öppet nät, jag fick samma IP på iPhonen efter reset. Än så länge funkar det, jag resettade i går vi 23 tiden.

// Micke

16

Samma problem även jag...

17

Även jag har samma problem med min iPhone 3G här på kontoret, så jag tjatar på att det ska testas mer och mer! We're on it

18

Har testat några dagar utan säkerhet, och det verkar funka fint! Kan det vara där problemet ligger Sam?

//mirn

19

Jag har testat nu i 85 timmar en ny internal test release som verkar vara väldigt lovande. Använder WPA2/AES.

Har testat med iPad, iPhone, Android, Nokia, bärbara datorer, Broadcom, Intel, Mickey Mouse, Donald Duck, you name it. Har inte haft en enda incident hittills. Har inte behövt dra iPhone/iPad in/ut ur airplane mode.

20

Så hur får vi del av denna release? Skulle vara skönt att få den snarast!

Mvh mirn

21

All in good time.

22

Inget preliminärt datum för ny firmware?
Som det är nu måste man ju avaktivera Wi-fi på iphonen när man är hemma och låta den gå på 3G-nätet istället.

23

Nej, inte än. Vi testar igenom några nya WLAN drivrutiner som blev skickade från tillverkaren. Är du beta testare idag?

24

Jag har också problem med WLAN på Apple produkter. Jag har en Iphone 3GS, en Ipod Touch 3g, en iPad och en iPhone4.

3GS'en och iPod'en fungerar fint, men jag får inte iPhone4 eller iPad att fungera med min nya 4GR router. Jag har så klart senaste firmware och senaste IOS.
Jag kan tänka mig att beta testa om ni vill.

25 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-13 05:59:16)

Testa att byta SSID på routern.

Googla på iPad ip release, det är ett känt Apple problem fast jag har inte sett det nämnt för iphone 4, bara för iPad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.