26

Sv: Problem med WLAN på Dovado 4GR?

Nu har jag testat lite till med 4GR (4.3.3) med WLAN igång:
- Tagit bort all roaming från systemet, dvs 4GR har ett unikt SSID
- Ställt in 4GR på WPA2 (AES). Klienter som behöver WPA/TKIP har fått koppla upp sig mot en annan AP (en gammal UMR) med annat SSID
- Ställt 4GR i grunden under huset. Där är kyligt och rätt konstant temperatur, några plusgrader bara.
- Bytt alla kablar kopplade till 4GR, (USB och Cat 5e), bytt portar i andra ändan på kabeln (på switchen) bara för att kolla...

4GR gick bra i nästan en vecka men idag hände det igen:
- 4GR svarade långsamt på tilltal i webinterfacet via LAN och WLAN. Flera sekunder för att byta sida.
- Upplänken blev extremt långsam, < 0.1 Mbit/s
- Pingades dess IP (192.168.0.1) så svarade den trots allt rappt, alltid < 1 ms

Jag stängde av WLAN och startade om. Som vanligt gick den fort igen åt alla håll. Nedlänk 8 - 14 Mbit/s, upplänk 1.29 Mbit/s. Genom 4GR på LAN (som switch) över 600 Mbit/s.

Notera att jag aldrig haft några problem med 4GR med WLAN avstängt. Och jag har aldrig haft några problem överhuvudtaget med UMR (har två stycken) i mitt system.

Det som förvånar mig är att bara några få andra användare har liknande issues. Kan det trots allt ha med mitt 4GR-exemplar att göra?

27

Nej då, vi är nog trots allt flera med identiskt de problem som du har beskrivit.
Har försökt med alla de olika tips som ni har tagit upp i detta forum, men inte heller jag har lyckats få en lösning.
Även jag har sedan 2 månader ett supportärende och har lite då och då kontakt med en tekniker på Dovado.
Det senaste just nu är att jag har upptäckt att jag snabbt kommer igång med min uppkoppling mot internet, när jag har gjort en så kallad "ny tilldelning" av nätverket, i min Iphone eller Ipad. Jag behöver med andra ord inte längre stänga av wifi eller boota om routern, för att komma igång. Dock fungerar uppkopplingen bara några minuter och så får man göra en ny tilldelning. Teknikern bekräftar att den åtgärden även hjälper honom själv på hans eget nätverk, när han har fastnat.  Routern verkar helt enkelt utan anledning och slumpvis stoppa uppkopplingen mot vissa ip-adresser. Vet inte om min upptäckt bidrar på något sätt men han verkade tycka det har lovat att återkomma när han har hittat någon lösning relaterad till just detta.

En nyhet för mig ikväll är att jag upptäckte att även du har en Logitech Squeezebox Controller ansluten. Även jag har nämligen en sådan. En gemensam nämnare som kanske kan vara ganska ovanlig bland andra användare. Kan den ställa till med något problem kanske? Den har fungerat perfekt tidigare i nätverket.

28

har noterat att 4gr verkar krasha något i intels klient/driver också. men det har blivit båttre/annorlunda efter sennare fw... eller om det beror på annat, svårt att veta.

när det havererar och jag byter från en 4gr till en annan som som ap så kvarstår problemet  ibland.
och det uppstår efter +1 dygn, inte som tidigare efter 10minuter.

besynnliga att det funkar med umr+3gn och andra routrar.

så 100% ok är det ej här ivf. är möjligt att drivern blivit trashad
tidigare och är skadad av detta....

är det intel hw i era sqwezy?

29

Early adopter: I mitt senaste test var alla Logitech Squezeebox-grejor (boom, receiver, controller) kopplade mot en UMR-AP med ett eget SSID. Resten av WLAN-klienterna var kopplade mot 4GR och problemet uppstod ändå till slut. Men jag har en känsla av att Squeezebox-grejorna utgör en särskilt problem för 4GR. Problemet uppstår snabbare när de är anslutna.

G-Man: Jag vet inte vilka wifi-chip det sitter i squeezeboxarna. Hur kan man kolla det?

30

om du vet så, så låt det bero smile
för mig att någon annan skrev det tidigare, jag får söka lite wink
jag har mest strul med iNTEL's pryttlar mot 4gr, håller på och provar andra märken för att se om det blir nåen skillnad.
kör senaste fw enligt iNTEL, men hjälper ej.
samt kör dom inställningar som "sam" skrev tidigare som säkra/rek.

31

Har samma bekymmer med 4GR som ni. FW 4.3.3 med sams inställningar. Kör trådlöst en Squeezebox Controller, två SB Receiver, en SB Boom, två iPhone 3GS, två HP EliteBook 2530p och en Samsung N120 netbook i nätverket. Trådat kör jag en gammal QNAP TS-209 där SB Server snurrar, samt en Mac mini C2D 2,53 GHz och en Panasonic BL-C101 nätverkskamera.

Ohyggligt frustrerande! Vilken router ska man köra istället? Jag behöver gigabit LAN men inte nödvändigtvis 802.11n. För 4GR verkar ju ingen bot vara i sikte sad

32

UMR funkar klockers, inga direkta problem med 3GN heller.
en giga switch är inte så dyr.

LG använder du WAN porten, och den som en NAT ?
eller kör du 3G ?

om du kör WAN så kan en qnapp göras till en wifi router wink

33

G-Man:
Jag använder inte 3G eller Net 1 för tillfället, men det var en tanke när jag köpte den att vid behov kunna göra det. Jag kör fast 100 MBit från Bredbandsbolaget via WAN-porten.

Hur göra TS-209 till wifi-router? Googlat mig fördärvad men går bet. Antar att det bygger på USB-dongle i externa hårddiskjacket och nån fancy mjukvara?

34

LG skrev:

G-Man:
Jag använder inte 3G eller Net 1 för tillfället, men det var en tanke när jag köpte den att vid behov kunna göra det. Jag kör fast 100 MBit från Bredbandsbolaget via WAN-porten.

Hur göra TS-209 till wifi-router? Googlat mig fördärvad men går bet. Antar att det bygger på USB-dongle i externa hårddiskjacket och nån fancy mjukvara?

jag vill inte göra en faq i dovados del i forumet om detta.
att köra tex enklare donglar som tex e220 i den funkar också.
grunden är att dumpa org boot loadern, och installera en vanlig linux i stället.
bör noteras att det är en arm cpu i dom och inte intel.
dom finns med dubbla lan/tp kontakter eller så kopplar man ett usb nätverkskort till en port.
man tappar alla funktioner i den, det mesta går att installera de flesta enligt vanlig linux maner.
tyvärr löjligt lite ram i dom äldre/enklare medellerna, skapar lite begränsningar.

det går bra att prata direkt med killarna som bygger programvaran till dom, och få specialare skapade via paket tjänsten om man ej vill ersätta boot loadern med egen.

35

Early adopter, LG,

vi har problemet och vi har squeezeboxar. Det är nog inte bara ett sammanträffande. Jag har provat att köra med squeezeboxarna kopplade mot UMR och allt annat mot 4GR. Då har jag inga problem. Nu låter jag alla klienter (även squeezeboxar) koppla upp sig mot 4GR, men jag har konfigurerat ALLA squeezebox-klienter med fast IP-adress, dvs även controller/receiver. Hur gör man det? Det är inte självklart eftersom valet inte exponeras när man ansluter till ett WLAN. Men om man stänger av DHCP i nätverket (i 4GR i mitt fall) och därefter konfigurerar controller/receiver till nätverket så kommer möjligheten att välja fast IP-adress upp automatiskt. Sedan kan man starta DHCP igen. Squeezeboxarna behåller sin fasta IP-adress. Och det hela funkar utan problem! Jag inbillar mig att responsen också är snabbare, speciellt när man tar upp fjärrkontrollen från sovande läge.

Nu är problemen borta. Jag tror det beror på att alla squeezebox-klienter är konfigurerade för fast IP-adress. Men det skulle också kunna bero på att jag numera kör en beta-programvara som jag fått av Dovado i 4GR: 5.0.0.3240 Beta3 build 24 så jag är inte alldeles säker.

Även om fast IP är en fix så kvarstår att UMR klarar av squeezeboxarna med DHCP utan att krångla, men 4GR gör det inte. Vad som går fel mellan dem vet jag inte. Men ofta händer det något när squeezebox controller vaknar från sovläge.

En annan intressant grej med squeezebox som helt golvade mig: Det finns stöd för Spotify! Förutsättningen är att man kör Squeezebox server och att man har ett spotify premium-abonnemang. Då kan man kryssa i "Spotify" under plugins, fylla i användare och password och sedan funkar det helt makalöst bra. Snacka om positiv överraskning!

Hursomhelst, jag börjar vänja mig vid tanken att mina problem med 4GR är över. Nu har jag kört hårt och kontinuerligt i tio dygn utan krångel. Det är snart dags att ropa hej, tror jag.

36

min går ännu efter sista uppdateringen,
men har inte våldat den ännu, mjukstartar lite smile

bara tre pryttlar anslutna fnv, resten kopplat mot annat.

37

Hej

Om det kan vara till någon hjälp upplever jag samma problem.
Enda sättet att få den att funka en längre stund är att flasha om den, då har den fungerat mellan ett par dagar och en vecka.

Mitt nätverk innehåller:

Xerox-skrivare på ethernet
Win XP-dator på ethernet
Win 7 Toshiba-dator WLAN
HTC Hero WLAN
PS3 WLAN

Dessutom har jag ett huawei 3G-modem och en tellstick inkopplade på USB-portarna.

Således ingen squeezebox som spekulerades om som felkälla.

Det konstiga är ju att routern fungerat helt ok sedan augusti. Det här felet uppstog först på allvar för en månad sedan ca.

38

mickej, tack för det. Då är inte squeezeboxarna enda boven iallafall. Vilken firmware använder du?

Anmäl gärna problemet till Dovado så det blir lite mera tryck. Det verkar som om de jobbar mer med utveckling av nya finesser och mindre med att få WLAN stabilt.

Jag upplever att den Beta-version jag kör nu är mera stabil än 4.3.3 map de ursprungliga problemen i denna tråd.

Tyvärr är problemen inte helt borta. När jag lägger till roaming i systemet och låter klienterna röra sig mellan accesspunkterna så blir det fel på ett sätt som går att upprepa till 100%: Att koppla upp en laptop vid 4GR och flytta den till UMR går bra. Men när jag sedan flyttar tillbaka den till 4GR så ansluter den men kan inte längre kommunicera. Gör jag samma mellan två UMRer så går det alltid bra. Jag har provat två olika laptopar.

Det är alltså troligt att bättre fw kommer. Men kanske innehåller den fortfarande WLAN-relaterade problem som romaing-problemet ovan.

39

jonasekmark skrev:

Anmäl gärna problemet till Dovado så det blir lite mera tryck. Det verkar som om de jobbar mer med utveckling av nya finesser och mindre med att få WLAN stabilt.

Ursäkta?

40

Samir, jag vet förstås inte vad ni på Dovado lägger resurserna på. Men ur min synpunkt ser det ut såhär: Flera 4GR-ägare har problem med WLAN och det har pågått under en längre tid. Vi användare samarbetar för att komma till en lösning men åtminstone jag tycker att det går trögt.

Har WLAN-problemen med klienterna (Intel?) att göra och därmed inte Dovados problem? Eller är problemen inte tillräckligt frekventa? Kan ni inte återskapa problemen och drar slutsatsen att det är något annat i användarnas system som krånglar? Eller är det rentav så att ni ser problemen men inte kan lösa dem i fw?

Alla routers fungerar inte perfekt. Fast UMR har varit helt problemfri ur min synpunkt. Om det inte finns någon lösning i sikte för 4GR skulle jag kunna lägga tiden på något annat i stället. Det vore därför intressant att få veta lite mer om hur ni ser på WLAN-problemen.

41

Vi undersöker och testar kontinuerligt alla scenarion, mjukvaru implementationer och parametrar när det gäller all feedback vi får in. Tyvärr är det så att i flesta fall handlar det inte om routern, men allmän setup på hemnätverket/klienterna; dvs saker som är inte i våran kontroll, men upptäcks väldigt sent inne i undersökningen som problem hos nätverks klienterna.

Vi har aldrig förnekat nånting när det gäller problem, och tar VARJE ny inrapporterad case på allvar. Du behöver inte påminna oss mer än en gång, definitely. Jag själv spenderar otroligt mycket tid med att last-testa routern både på jobbet och hemma, och det gör dem flesta techies på DOVADO. Vi har alla olika setups och sorters klienter. Det är också anledningen att vi har en beta testgrupp, så att folk som har såna specifiska problem kan också rapportera om såna funktioner har förbättrats eller inte. Visst, vissa nätverksklienter känns mindre stabila än andra, men sen tar man reda på att klienten i sig har fått många rapporterade problem annanstans när det gäller kommunikation med vissa AP kretstillverkare.

Du nämnde Intel. Jag har nu testat Intel-baserad WLAN klient på routern senaste par dagar med senaste betan, och har inte haft en enda problem. Alls.

So, pretty please - påstå inte att vi inte jobbar på det. Vi kanske inte hinner förbättra det samtidigt som vi introducerar en ny feature, men jag försäkrar dig att dem flesta tjänar mer av en ny feature än en fix till ett problem dem har ALDRIG upplevt. That's right. Contrary to your belief, så har vi har inte fått en jättemängd inrapporterade cases när det gäller WLAN på 4GR. Som vi förstår så har du en ganska unikt scenario som består av:

- 4GR som huvudrouter + 2 UMR som vanliga AP'r, och roaming mellan 4GR/UMR funkar inte. Tyvärr så har vi inte upplevt samma problem.
- Squeezebox som hakar upp sig när den är uppkopplad till 4GR.

Stämmer det fortfarande?

42

Tack Samir! Din beskrivning av mitt nuvarande problem (med beta8) stämmer bra. Det är till och med lite mindre - genom att konfigurera squeezeboxarna med fast IP så funkar de med 4GR. Roaming-problemet är som du beskrivit. Det är  konstigt att ni inte lyckats återskapa det för det uppstår alltid hos mig. Men tack för att ni försökt! Jag gillar det.

Det är tydligt att 4GR är mer stabil på WLAN med beta8 än med 4.3.3 och det är jag också glad för. Ser fram emot nästa fw-release. Tack så länge!

43

Jonas, absolut!

Kanske om du förklarar just hur/vad du roamer med mellan dessa klienter, så kan vi återskapa ordentligt. Jag spenderade en dag på att bara springa från ena sidan av lägenheten till långt ute på loftgången bara för att automatiskt byta från ena AP'n till det andra, back and forth. Man såg på Intels klientvara att den byte AP (MAC addressen skiftades, men IP addressen var densamma). Videostreamen hakade bara i en sekund, och fick en borttappad ping paket, men det fortsatte direkt utan några problem.

Som sagt, sprang bak o fram hela dan. Frugan skällade ut mig pga av all snö i hallen. Förjävligt.

44

Jag har kört en Squeezebox Duet ända sen jag köpte min 4GR och det har fungerat utan problem. Har även ett par gamla (ej N) laptops som jag kör utan problem eller att något går långsammare. Så Squeezebox verkar vara oskyldigt...

Skulle dessutom vilja säga att jag tycker det är väldigt trevligt att Dovado lyssnar på kunderna, medverkar på forum m.m. Mycket uppskattat. När man läser t.ex D-Links forum blir man ju mörkrädd.

Förresten har min 4GR gått snart 4 veckor utan omstart och tuffar på... smile

45

jonasekmark skrev:

Vilken firmware använder du?

Jag kör 4.3.3.

Jag har inte lagt märke till något särskilt fall som gör att problemet uppstår, någon gång skedde det när jag satt och surfade, en annan gång funkade det på kvällen men inte på morgonen och jag har inga klienter igång på nätterna.

Jag uppskattar också Dovados närvaro och support på forumet. En av anledningarna till att jag valde en Dovado.

46

Samir, lite mer info om mitt roaming-problem. För övrigt det enda 4GR-problem jag har nu. Jag har provat mer ikväll, dock utan att dra in snö i hallen...

4GR är gateway med Huawei E182E och 3-abb. Den kör DHCP i området 2-199. Nästa alla klienter har fasta IP-adresser i området 210 - 230 (inställt i klienten). 4GR använder radiokanal 3, 20 MHz, b/g/n. Krypteringen är bara WPA2 och bara AES. SSID är "EKMARK WLAN". Fw är Beta 8.

På samma LAN har jag en UMR som används som AP. DHCP är avstängd. Radiokanal är 7, kryptering WPA2(AES), SSID "EKMARK WLAN". UMR står ca 17 m bort och flera innerväggar mellan. Där är signalen från 4 GR fortfarande användbar men så svag att hastigheten reduceras rejält. UMR har fw 4.3.3.

Jag har en Acer Laptop med "Intel Wireless Wifi Link 4965 AGN" som kör Windows Vista 32-bit. Wifi-drivrutinen är uppdaterad till den senaste på Intels sajt. Max uppkopplad hastighet mot 4GR är 144 Mbit/s. När laptopen är nära blir hastigheten i praktiken 80 Mbit/s vid filöverföring, vilket är bra. Ingen annan router jag haft har klarat så mycket med den datorn. Hastigheten är också helt stabil.

När jag startar en överföring av en stor fil (10 GB eller så) mellan en NAS-disk och laptopen, och går med laptopen från 4GR mot UMR så händer det som jag väntar mig: 1) Hastigheten minskar när signalen blir svagare, 2) efter en stund kopplar klienten över till UMR: radiokanal 7, full signal och 54 Mbit/s (dvs .11g). Filöverföringen stoppar men fortsätter automatiskt efter några sekunder. Sedan rullar det på stabilt.

Går jag sedan tillbaka mot 4GR minskar hastigheten igen beroende på att signalen från UMR blir svagare. Nu brukar det ta längre tid innan överkopplingen sker; kan ta flera minuter. Till slut kopplar klienten tillbaka mot 4GR. Då inträffar detta problematiska tillstånd:

- Filöverföringen slutar helt
- Filöverföringen går inte att starta igen - datorn säger "Det går inte att kopiera. Det angivna nätverksnamnet inte längre tillgängligt" (men filen finns på NAS-disk på LAN, nåbar från andra klienter)
- Det går fortfarande att surfa och köra streamad video från nätet
- Inga lokala nätverksresurser går att nå

Om jag i detta läge flyttar laptopen tillbaka till UMR går det bra igen att fortsätta kopiera lokala filer.

Om jag stänger av UMR och förnyar uppkopplingen mot 4GR (wifi off/wifi on) så går det bra att nå allting via 4GR.

Problemet uppstår alltså när UMR lämnar över till 4GR, annars inte.

Man skulle kunna tro att problemet sitter i klienten. Men precis samma sak händer med en Asus Eee PC Laptop med Atheros AR9285 Wireless Network Adapter (a/b/g/n). Och dessutom med en Sony Ericson Xperia X1 (bara b/g). Tre helt olika klienter. Men det är filöverföring och bläddring i det lokala nätverket som inte funkar.

Om jag använder två UMRer som accesspunkter (men fortfarande 4GR som router) går det bra att roama fram och tillbaka. Om jag använder en UMR och en dlink DIR-635 (b/g/n) som accesspunkter (men fortfarande 4GR som router) går det också bra att roama åt båda håll. Fast dlinken ger inte lika bra hastighet som 4GR.

Jag har också provat att låta laptopens IP-adress vara DHCP-konfigurerad. Samma resultat.

Lite lurigt detta. Det är knappast ett jätteproblem, men jag kommer inte längre.

Någom idé?

47

Får du samma resultat om du kör 4GR med bara b/g, utan N?

48

Jag skall kolla. Återkommer snart.

49

Jo, det är samma sak med 4GR inställd på b/g som b/g/n.

Som tidigare går det att surfa och se på "svt play" eller youtube men de lokala nätverksresurserna går inte att nå. Inte NAS-diskar, inte andra datorer.

När jag går tillbaka till UMR så fungerar allt OK igen.

Problemet är konsekvent - det uppträder varje gång jag roamar från UMR till 4GR. Med tre olika klienter.

50

OK, ska testa NAS överföring jag med. Det lär dröja med resultat. Ganska busy imorgon.